۰۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۴
کد خبر: ۱۹۶۰۸۲

استثمار کارگران خارجی در قطر

خبرگزاری رسا ـ در ابتدا به نظر می‌رسید دولت قطر در نظر دارد به شرایط ناگوار کارگران در این کشور رسیدگی کند اما به مرور مشخص شد که دولت بر شدت استثمار کارگران نیز افزوده است.
کارگران خارجي در قطر

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا؛ دویچه وله در خبری گفت: در جریان ساخت و ‌سازها در قطر برای برگزاری بازی‌های جام جهانی فوتبال در سال 2022، بار دیگر 36 کارگر خارجی کشته شدند.


گفتنی است شمار کارگران نپالی کشته شده در این کشور در مجموع به 185 تن رسیده است.


دویچه وله در ادامه افزود: در حالی که مسئولان دولتی در قطر سعی در پنهان کردن شمار کشته شدگان می‌کنند، مدارک جدید منتشر شده حکایت از آن دارند که مخالفت‌های جهانی در اعتراض به زندگی غیرانسانی کارگران خارجی در قطر تاثیری نداشته‌اند و این کارگران چون گذشته در این کشور قربانی می‌شوند.


قابل ذکر است دولت نپال در پی انتشار این آمار اعلام کرده است که مرگ دست‌کم هشت کارگر دیگر را نیز در دست بررسی قرار داده است. اگر این هشت نفر نیز بر تعداد کارگران قربانی بازی‌های جام جهانی فوتبال در سال 2022 افزوده شود، این تعداد به 193 نفر می‌رسد.


دویچه وله گفت: شمار کارگران قربانی در قطر باید بسیار بیشتر از تعداد اعلام شده باشد، زیرا کارگران نپالی در رده ششم کارگران خارجی‌ای هستند که در قطر کار می‌کنند.


در قطر حدود دومیلیون کارگر خارجی در شرایطی بسیار غیرانسانی زندگی و کار می‌کنند. احتمالا بسیاری از کارگران کشورهای دیگر نیز در این کشور کشته شده‌اند، اما آماری در این باره در دست نیست.


این شمار بالای قربانیان نپالی زنگ خطری برای فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا است، زیرا نشان می‌دهد مسئولان قطری اهمیتی به اعتراض‌های جهانی در این رابطه نمی‌دهند.


به گفته منتقدان؛ کارگران خارجی در قطر به طور منظم استثمار می‌شوند. این کارگران در مکان‌های غیرانسانی کثیفی زندگی می‌کنند و ایمنی محیط کارشان به هیچ وجه تامین نیست.


سازمان عفو بین‌الملل نیز در گزارشی در این باره به "استثمار هشداردهنده کارگران خارجی که به کار اجباری شبیه است" اشاره کرد.


در گزارش سازمان عفو بین‌الملل همچنین آمده است که کارگران خارجی در قطر شرایط زندگی فاجعه‌باری دارند، بهداشت آنها به هیچ وجه رعایت نمی‌شود، حقوق‌شان به موقع پرداخت نمی‌شود و این کارگران هیچ آینده‌ای برای خود متصور نیستند.


در ابتدا به نظر می‌رسید دولت قطر در نظر دارد به شرایط ناگوار کارگران در این کشور رسیدگی کند اما به مرور مشخص شد دولت این کشور نه تنها در نوع رفتارش با کارگران تعدیلی به وجود نیاورده است بلکه بر شدت استثمار آنها نیز افزوده است. دولت قطر در تلاش است به هر نحو ممکن پروژه هایش را سریعتر تکمیل و افتتاح کند./1421/1409/ح

ارسال نظرات