۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۵
کد خبر: ۱۹۶۱۲۰
معاون پژوهش حوزه خبر داد؛

تجلیل از مجاهدت‌های علمی آیت‌الله جوادی آملی در همایش کتاب سال حوزه

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهش حوزه‌های علمیه از تجلیل مجاهدت‌های علمی حضرت آیت‌الله جوادی آملی در پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه خبر داد و گفت: این همایش دهم بهمن‌ماه سال جاری ساعت 9 در مدرسه عالی امام خمینی(ره) آغاز به کار می‌کند.
جوادي آملي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید علی عماد، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه پیش از ظهر امروز در نشست خبری، گفت: در پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه از مجاهدت‌های علمی حضرت آیت‌الله جوادی آملی تجلیل می‌شود.

وی ادامه داد: پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه روز پنجشنبه، دهم بهمن ماه ساعت 9 در مؤسسه آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود، که در این مراسم حضرت آیت‌الله جوادی آملی، مفسر برجسته قرآن کریم به ایراد سخن می‌پردازند، پس از سخنرانی نیز از ایشان تجلیل به عمل می‌آید.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با بیان این‌که هر ساله در کشور 65 هزار عنوان کتاب منتشر می‌شود، خاطرنشان کرد: هر چند جهان امروز دارای فن‌آوری‌ها متفاوت است ولی هنوز هم در جامعه علمی کشور کتاب رتبه نخست را دارا است، در پژوهش‌های علمی حدود 70 درصد مراجعه‌های افراد به کتاب‌ها است.

وی افزود: یکی از اهداف برگزاری همایش کتاب سال حوزه رسیدن به استاندارهای علمی و پژوهشی است و این همایش در قالب کتاب و پایان‌نامه سطح چهار اقدام به بررسی و انتخاب آثار کرده است، البته در پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه گزارشی از هشت سال فعالیت حوزه در چهارده فصل ارایه می‌شود.

حجت‌الاسلام عماد با تأکید بر انتشار کتاب‌های حوزوی برای استفاده افراد در عرصه‌های ملی و بین‌المللی، بیان داشت: کتاب‌های ارائه شده از سوی حوزه باید با ادبیات رایج مردم هم‌خوانی داشته و به گونه‌ای باشد که افراد در عرصه ملی و بین‌المللی از آن استفاده کنند.

وی یادآور شد: متأسفانه یکی از مهترین معضلات در این زمینه ضعف ترجمه است، آثار حوزه‌های علمیه باید با توجه به زبان و فرهنگ جامعه جهانی منتشر شود، برای نمونه آثار شهید مطهری که دارای غنی علمی بسیار خوب است به سبب ضعف در ترجمه بازتاب خوبی در جامعه اسلامی نداشته و افراد نمی‌توانند از آن‌ها نهایت استفاده را داشته باشند.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با اشاره مطالبات مقام معظم رهبری نسبت به حضور کتاب‌های ارزشمند حوزوی در عرصه بین‌المللی، گفت: در سال جاری برای ارائه پژوهش‌های حوزوی در عرصه جهانی تفاهم‌نامه‌ای میان معاونت‌های بین‌المللی، پژوهشی حوزه با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی منعقد شد تا این پژوهش‌ها به صورت کتابچه‌های فرهنگی و علمی در عرصه بین‌المللی ارائه شود.

وی ادامه داد: البته این سند پژوهشی که از پنجاه اقدام علمی و عملی برای توسعه نشر بین‌المللی تشکیل شده، پس از بررسی از سوی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور برای تصویب به شورای عالی حوزه‌های علمیه منتقل شد.

حجت‌الاسلام عماد در ادامه از کاهش 19 درصدی آثار ارائه شده در پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه نسبت به سال گذشته خبر داد، بیان داشت: عوامل اقتصادی در نشر و عدم پذیرفتن آثار کم کیفیت از مهم‌ترین دلایل کاهش آثار ارائه شده در این همایش است.

معاون پژوهش حوزه‌‌های علمیه در پایان با بیان این‌که نخبگان حوزوی در پنج گروه آموزشی، تبلیغی، تهذیبی، مدیریتی و فرهنگی در حال شناسایی هستند، خاطرنشان کرد: کار شناسایی و معرفی نخبگان از دهم مهرماه سال جاری آغار شده که تاکنون 18 استان در این زمینه نخبگان حوزوی خود را معرفی کردند./993/پ202/ج

 

ارسال نظرات