۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۸
کد خبر: ۱۹۶۳۰۰

سی‌امین سالگرد آیت‌الله طبسی نجفی در قم برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ مراسم بزرگداشت سی‌امین سال ارتحال آیت‌الله طبسی نجفی با حضور علما در بیت آن مرحوم در قم برگزار شد.
آيت‌الله طبسي نجفي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم بزرگداشت سی‌امین سال ارتحال آیت‌الله طبسی نجفی، شب گذشته با حضور جمعی از محققان، فضلا و طلاب حوزه‌های علمیه قم، نجف اشرف، خراسان رضوی و شبه قاره هند در بیت آن مرحوم در قم برگزار شد.

حجت‌الاسلام پور امینی محقق حوزه علمیه قم در سخنان خود در این مراسم با استناد به آیه «وَ جَعَلَنِی مُبارَکاً أَینَ ما کُنْتُ» عالمان شیعی را از سرمایه‌های با برکت اسلام دانست و گفت: حیات پربرکت علمای دین، سرشار از علم‌آموزی و تربیت نسلی پاکیزه و دعوت به خیر و هدایت مردم بود.

وی با اشاره به همت‌های والا و اقدامات بی‌مانند عالمانی همچون شیخ طوسی، علامه حلی، علامه طبرسی و امام خمینی(ره) در تبیین، تحکیم و دفاع از این نسل کنونی، اظهار داشت: حوزه علمیه باید به احیای سنت‌های اصیل حوزه و مسؤولیت‌پذیری در برابر نیازها و ضرورت‌های دوره معاصر اهتمام ورزد.

این محقق حوزوی، آیت‌الله طبسی نجفی را عالمی با جامعیت علمی و پیشگام در صحنه علم و عمل توصیف کرد و در تشریح ابعاد پربرکت زندگی 80 ساله وی ابراز داشت: این فقیه برجسته خراسان در دو مکتب قم و نجف از اساتید برجسته‌ای همچون شیخ عبدالکریم حائری، میرزای نائینی، آقا ضیاء عراقی،‌ سید ابوالحسن اصفهانی، شیخ جواد بلاغی، محقق اصفهانی و شاه‌آبادی استفاده کرد و این ارتباط علمی در شکل‌گیری شخصیت فقهی، اصولی، کلامی و عرفانی او بسیار مؤثر بود.

وی آیت‌الله طبسی را عالمی آگاه به زمان برشمرد و با اشاره به آثار وی در فقه استدلالی و نقد مسیحیت و تصوف، خاطرنشان کرد: این عالم برجسته در سن 18 سالگی به دستور آیت‌الله حاج شیخ عبدالکریم حائری، اثری با موضوع عقاید شیعه به تألیف رساند.

این سخنران و محقق حوزوی با اشاره به ارتباط صمیمی مرحوم آیت‌الله طبسی با امام خمینی(ره) در نجف و قم به نقش حمایتی وی از نهضت پرداخت و یاد و خاطره شهیدان منسوب به این بیت «شهید محمد صادق طبسی و محمد صادق خوشنویس» را گرامی داشت.

گفتنی است، آیت‌الله طبسی در 18 ماه شعبان سال 1324 ه.ق در مشهد مقدس چشم به جهان گشود. مبادی اولیه را در طبس گذرانده و پس از طی مبادی طب در سن 15 سالگی جهت تکمیل مقدمات و شروع فقه و اصول رهسپار مشهد و در سن 18 سالگی وارد شهر قم شد.

سرانجام آیت‌الله طبسی در حالیکه 81 سال از سن شریفش می‌گذشت در شب بیست و پنجم ربیع الثانی 1405 برابر با 28 دی‌ماه 63 بسوی معبود خویش شتافت./997/پ203/ج

ارسال نظرات