۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۳۲
کد خبر: ۱۹۶۳۶۴

جهان در آرزوی ریشه کن شدن بی سوادی

خبرگزاری رسا ـ به نقل از گزارش یونسکو در سیستم‌های آموزشی کشورهای ثروتمند نیز به دانش‌آموزان محروم اهمیت کافی داده نمی‌شود.
سواد آموزي

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا؛ دویچه وله در خبری گفت: حدود 250 میلیون کودک در سراسر جهان از خواندن، نوشتن و محاسبات ساده ریاضی ناتوان هستند. یونسکو تخمین می‌زند عدم‌موفقیت دانش‌آموزان در مدارس سالانه 129 میلیارد دلار برای جامعه جهانی هزینه دارد.


دویچه وله در ادامه به نقل از آخرین گزارش یونسکو، نهاد علمی، آموزشی و فرهنگی سازمان ملل متحد افزود: به دلیل ناتوانی کودکان در مهارت‌های اولیه آموزشی، سالانه ده درصد از سرمایه‌گذاری جهانی در بخش آموزش ابتدایی به هدر می‌رود.


یونسکو در این گزارش تأکید می‌کند که مشکل اصلی در درجه نخست، کیفیت پایین آموزش در مدارس یعنی سپردن کودکان به معلمانی است که خود از مهارت کافی در زمینه تدریس برخوردار نیستند.


رونالد برنکر، دبیرکل یونسکو در این گزارش خاطر نشان می‌کند که کلید آموزش بهتر در دست معلمان تواناست و جامعه جهانی باید در آینده اهمیت بیشتری به کیفیت تدریس دهد.


به نقل از یونسکو برای آن که تمام کودکان دنیا بتوانند دوره آموزش ابتدایی را با موفقیت به اتمام برسانند، باید از سال 2011 میلادی تا 2015 میلادی درمجموع 2/ 5 میلیون نفر معلم استخدام شوند.


یونسکو در گزارش سالانه خود از دولت‌ها می‌خواهد امکانات بهتری را برای جذب افراد شایسته برای شغل معلمی ارائه کند.


از آن گذشته باید اهمیت بیشتری به کیفیت آموزش و تربیت معلم‌ها داده شود تا معلم‌ها از آمادگی لازم به ویژه برای آموزش دانش‌آموزان محروم برخوردار باشند.


قابل ذکر است در کشورهای در حال توسعه، از هر 4 فرد جوان یکی قادر به خواندن یک جمله کامل نیست. این آمار شامل یک سوم زنان در جنوب و جنوب غرب آسیا نیز می‌شود.


به نقل از گزارش یونسکو در سیستم‌های آموزشی کشورهای ثروتمند نیز به دانش‌آموزان محروم اهمیت کافی داده نمی‌شود.


به عنوان مثال در نیوزیلند تقریبأ تمامی دانش‌آموزان خانواده‌های مرفه قادر به کسب نمره قبولی در کلاسهای چهارم و هشتم بودند. درمقابل تنها دو سوم دانش‌آموزان خانواده‌های فقیر توانستند نمره قبولی بگیرند.


گزارش سالانه "آموزش برای همه - گزارش نظارت جهانی" از سال 2002 میلادی هر سال به درخواست یونسکو تهیه می‌شود.


دو سال پیش از این تاریخ، در سال 2000 میلادی 164 کشور جهان در کنفرانس جهانی آموزش در سنگال متعهد شدند که برای دست‌یابی به شش هدف آموزشی تا سال 2015 با سازمان ملل متحد همکاری کنند.

 

از جمله این اهداف می‌توان به تحصیل رایگان در مدارس ابتدایی، به نیم رساندن بی‌سودای بزرگ‌سالان، امکان برابر دسترسی به آموزش برای مردان و زنان و بهبود کیفیت آموزش در مدارس اشاره کرد./1421/1409/ح

ارسال نظرات