۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۳۵
کد خبر: ۱۹۶۳۶۶

سقوط ارزش لیره ترکیه در مقابل دلار

خبرگزاری رسا ـ بی ثباتی سیاسی در ترکیه که با جنگ در سوریه شروع و با اعتراضات پارک گزی استانبول بیشتر شد، از اواسط ماه دسامبر و در پی بازداشت شماری از بازرگانان سرشناس وابسته به دولت و نخست وزیر شدت یافت.
ليره ترکيه

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا؛ یورونیوز در خبری گفت: بانک مرکزی ترکیه در اقدامی کم سابقه برای جلوگیری از سقوط بیشتر واحد پول این کشور، نرخ بهره های پایه کشور را بیش از 4درصد افزایش داد.


به گزارش این شبکه؛ سیاستگذاران مالی ترکیه در جلسه اضطراری سه شنبه شب این تصمیم را اتخاذ کردند تا اجازه ندهند واحد پول لیره که از چند هفته پیش ارزش خود را در برابر ارزهای خارجی دیگر از دست داده است، بیش از این سقوط کند.


بلافاصله پس از انتشار این خبر، ارزش یک لیره در برابر دلار آمریکا حدود پنج سنت تقویت شد. بانک مرکزی ترکیه در بیانیه ای دلیل اتخاذ این تصمیم را جلوگیری از افزایش تورم اعلام کرده است.


بی ثباتی سیاسی در ترکیه که با جنگ در سوریه شروع و با اعتراضات پارک گزی استانبول بیشتر شد، از اواسط ماه دسامبر و در پی بازداشت شماری از بازرگانان سرشناس وابسته به دولت و نخست وزیر شدت یافت و اکنون اقتصاد این کشور با شتاب بیشتری در حال آسیب دیدن است.


یورونیوز در ادامه افزود: همچنین هزینه استقراض ده ساله برای دولت ترکیه به بالاترین حد خود در سه سال اخیر رسیده است و واحد پول لیره در یک ماه گذشته حدود یازده درصد ارزش خود در برابر دلار را از دست داد./1421/1409/ح

ارسال نظرات