۱۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۱
کد خبر: ۱۹۶۴۱۶
مدیر حوزه‌های علمیه:

عدم نیازسنجی حوزه در عرصه کتاب آسیب‌زا است

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه‌های علمیه عدم نیازسنجی صحیح در عرصه کتاب را از آسیب‌های حوزه در این زمینه برشمرد و اظهار کرد: موازی‌کاری‌ها در حوزه به فراوانی صورت می‌‌گیرد چراکه هیچ مرکز علمی از فعالیت‌های مراکز دیگر با خبر نیست.
آيت الله حسيني بوشهري در پانزدهمين همايش کتاب سال حوزه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه، پیش از ظهر امروز در پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه بر ضرورت پرداختن به بایسته‌های علمی حوزه و برطرف شدن نیازهای جامعه اسلامی ایران و جامعه بین‌المللی از سوی حوزویان، تأکید کرد.

 

وی در ادامه با اشاره به انتظار جامعه از حوزویان و اصحاب قلم، انتظار جامعه امروز را با گذشته بسیار متفاوت دانست و بررسی پرسش‌های علمی، فقهی، طرح شبهات، نیازهای جهانی و بین‌المللی و بررسی نیازهای اداره جامعه اسلامی و پاسخ‌گویی به آنها را از جمله این انتظارها برشمرد.

 

مدیر حوزه‌های علمیه، حجت را بر همه حوزویان تمام شده فرض کرد و با اشاره به گنجینه‌های گرانبهایی که در کتابخانه‌های قم وجود دارد و می‌تواند در اختیار محققان قرار گیرد، افزود: امروز عرصه برای تحقیق و پژوهش در همه زمینه‌ها فراهم شده است که باید به درستی از آن استفاده کرد.

 

وی در نظر گرفتن بایدها و نبایدهای پژوهشی را مورد توجه قرار داد و با اشاره به آسیب‌های جدی که پژوهش حوزه را تهدید می‌کند، از نبود مرکز ارزشیابی در حوزه گلایه کرد و گفت: متأسفانه مجموعه کتاب‌هایی که در حوزه تدوین می‌شوند به ارزیابی گذاشته نمی‌شوند.

 

آیت‌الله حسینی بوشهری همچنین عدم نیازسنجی را از دیگر آسیب‌های حوزه در عرصه کتاب برشمرد و اظهار کرد: موازی‌کاری‌ها در حوزه به فراوانی صورت می‌‌گیرد چراکه هیچ مرکز علمی از فعالیت‌های مراکز دیگر با خبر نیست و یک اثر پژوهشی با دو عنوان یکسان به بازار عرضه می‌شود.

 

وی با بیان اینکه زندگی محققان به درستی اداره نمی‌شود و محقق با یک دلگرمی و پشتوانه نمی‌تواند دست به قلم ببرد و کتاب بنویسد، گفت: در حوزه‌ها بهایی که برای آموزش قائل هستیم برای پژوهش قائل نیستیم، گرچه اعتقاد داریم کسی که در عرصه آموزش به رتبه مناسبی نرسد، حق پژوهش ندارد.

 

مدیر حوزه‌های علمیه در ادامه از حوزه به عنوان پایگاه فقه و اصول نام برد و ابراز کرد: متأسفانه در مقایسه با کتاب‌های فقهای گذشته، هنوز انتظاری که در عرصه فقه و اصول و نوآوری‌های لازم از حوزه داریم محقق نشده است.

 

وی با تأکید بر آماده شدن شرایط لازم برای محققان حوزوی، از مسؤولان نظام خواست تا تسهیلات مناسب را برای تألیف کتاب فراهم کنند و افزود: اگر در جامعه مسائل معیشتی مردم با تنگنا مواجه شود، همه اعتراض می‌کنند، اما چرا به راحتی از کنار مسائل فکری و اندیشه‌ای می‌گذرند./920/پ202/ی

ارسال نظرات