۱۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۷
کد خبر: ۱۹۶۴۱۹
معاون پژوهش حوزه‌ خبر داد:

صندوق ملی حمایت از پژوهشگران حوزوی تأسیس می‌شود

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهش حوزه‌های علمیه از تصویب اساسنامه تأسیس صندوق ملی حمایت از پژوهشگران حوزوی از سوی شورای عالی حوزه‌های علمیه خبر داد.
حجت الاسلام سيد علي عماد معاون پژوهش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سیدعلی عماد، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه پیش از ظهر امروز در پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه از حوزه‌های علمیه به عنوان اصلی‌ترین منبع و متولی اصلی هدایت و تولید دانش دینی مبتنی بر کتاب، سنت و عقل نام برد.

 

وی با اشاره به پیشرفت‌هایی که عرصه پژوهش حوزه در سال‌های اخیر شاهد آن بوده است، افزود: وضعیت، حجم و کیفیت تولید آثار در قالب کتابهای پژوهشی به لحاظ کمی در حوزه‌های تخصصی و به لحاظ کیفی در مقام پاسخ‌گویی به نیازها با رشد نسبی مناسبی همراه بوده است.

 

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه گفت: امروز نشریات و مقاله‌های گسترده‌ای با سرمایه دانش حوزویان در جامعه علمی کشور نشر می‌یابد و در انتشار 120 نشریه علمی تخصصی دینی، نقش کلیدی و اصلی را حوزویان ایفا می‌کنند.

 

وی با اشاره به تدوین و انتشار بیش از 80 اثر علمی دینی از سوی حوزویان عنوان کرد: مراکز پژوهشی حوزه‌های علمیه با گستردگی در سطوح و ساحت مختلف دانش از فرصت‌های بزرگ این حوزه است که باید مورد توجه قرار گیرند.

 

حجت‌الاسلام عماد در ادامه به مهم‌ترین فعالیت‌های پژوهشی حوزه در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین گام برای بهره‌گیری از ظرفیت حوزه‌های علمیه در این عرصه انجام مطالعات راهبردی و برنامه‌ریزی‌هایی است که حوزه را به اهداف کلان خد نزدیک می‌سازد.

 

وی با بیان اینکه اقدام‌های اخیر تا حدی به فرهنگ شدگی پژوهش در حوزه‌های علمیه کمک کرده است، از ششمین جشنواره علامه حلی که نزدیک به 8 هزار اثر علمی را از حوزویان جوان دریافت خواهد کرد به عنوان مهم‌ترین فعالیت این معاونت در عرصه پژوهش حوزویان نام برد.

 

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه از پژوهش به عنوان معبر تولید دانش نام برد و تصریح کرد: اگر نظام آموزشی ربط و نسبت جدی خود را با پژوهش فرا نیابد، با کندی و تأخیر در ایفای وظیفه مواجه خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه در راستای پاسخ‌گویی به نیازهای انسان و جامعه معاصر موفق شده‌اند دقیق‌ترین فعالیت را در نیازسنجی پژوهشی در همه حوزه‌های دانش در عرصه ملی انجام دهند، از 10 نیازسنجی پژوهشی در حال انجام و 5 نیازسنجی در حال قرارداد نام برد.

 

حجت‌الاسلام عماد همچنین استقرار مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه با هدف حمایت از استعدادهای برتر در راستای شکوفایی و حمایت از نخبگان حوزوی در مقام راهبری و تولید را از فعالیت‌های معاونت پژوهش عنوان کرد و از تدوین پیش‌نویس سند راهبردی پژوهش حوزه‌های علمیه در عرصه بین‌الملل بین معاونت پژوهش و معاونت بین الملل خبر داد.

 

وی زمینه‌سازی بهره‌گیری توأم با اسناد راهبردی برای رسیدن به نقطه مطلوب، استفاده حداکثری از ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه حوزه‌های علمیه، ادامه تدوین اسناد ملی حوزوی،‌باز طراحی نظام جامع پژوهش و آغاز سند راهبردی پژوهش در عرصه بین‌المللی در مقام عمل را از دیگر فعالیت‌های پژوهشی نیازمند حمایت فرهیختگان حوزوی و نهادهای تصمیم‌ساز کشور دانست.

 

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با تأکید بر فراهم‌سازی زمینه‌های استقرار، ارتقا و گسترش پژوهش در کشور خاطرنشان کرد: حوزه‌های علمیه علی رغم توانمندی و کارکردهای گسترده از یک سامانه اطلاعات و ارتباطات قوی در عرصه جامعه ملی کشور و بین الملل برخوردار نیست.

 

وی تأسیس سامانه ملی اطلاعات تحقیقاتی برای حوزه‌های علمیه را ضروری دانست و افزود:‌ حوزه‌های علمیه مهم‌ترین قطب دانش دینی است و باید تمهیدات تأسیس سامانه ملی اطلاعات تحقیقاتی آن که نیازمند حمایت از سوی دستگاه‌های حاکمیتی است، فراهم شود.

 

وی با بیان اینکه برای حمایت از پژوهش و تحقیق در حوزه‌های علمیه نیازمند استقرار صندوق ملی حمایت از پژوهشگران عرصه دین هستیم، استقرار این صندوق را با استناد به بودجه‌های ملی و در راستای خدمت به ارتقای سطح دانش ایران، انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ضروری دانست.

 

حجت‌الاسلام عماد، عدم راه‌اندازی صندوق حمایت از پژوهش و تحقیق در حوزه‌های علمیه را مشکلی پیش‌روی پژوهش حوزه دانست و گفت: اساسنامه تأسیس این صندوق به تصویب شورای عالی حوزه‌های علمیه رسیده است و منتظر کمک و یاری دستگاه‌های حکومتی و نهادهای مرتبط هستیم./920/پ202/ی

ارسال نظرات