۱۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۲
کد خبر: ۱۹۶۴۳۵
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار:

حفظ انقلاب وظیفه اصلی حوزه‌های علمیه است

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز فقهی ائمه اطهار با بیان این‌که حفظ انقلاب وظیفه اصلی حوزه‌های علمیه است، گفت: امروز باید توجه طلاب نسبت به رشد، استواری، حفظ و استمرار انقلاب بیشتر باشد، چون انقلاب مولود حوزه‌های علمیه است.
آيت الله محمد جواد فاضل لنکراني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله شیخ محمدجواد فاضل لنکرانی، رییس مرکز فقهی ائمه اطهار پیش از ظهر امروز در دیدار علما، بزرگان، اساتید و طلاب استان آذربایجان غربی که در این مرکز برگزار شد، گفت: ما به مقتضای این که طلبه و طالب علوم دینی هستیم و در مسیری که انبیاء الهی بودند به حسب ظاهر قدم گذاشته‌ایم باید یک توجه دائمی به مسیر و هدف خود داشته و با آگاهی کامل حرکت کنیم.

طلبه موفق کسی است که به مسیر و هدف خود ایمان داشته باشد

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار با بیان این‌که طلبه موفق کسی است که به مسیر و هدف خود ایمان داشته باشد، اظهار داشت: طلبه‌ای که نسبت به مسیر و هدف خود تردید و تزلزل دارد و محکم و استوار نیست، هیچ‌وقت موفق نمی‌شود و به مقصد نخواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: علما، بزرگان و امام راحل ما روحیه محکم داشته و در شغل، مسیر و هدف خود، با ایمان کامل و استواری حرکت می‌کردند.

آیت‌الله فاضل لنکرانی با اشاره به این‌که در تبلیغ دین بیشترین مشکلات را رسولان الهی داشتند، تصریح کرد: ما در حال حاضر سر سفره آماده نشستیم و مطالب و کار پیامبران و انبیای الهی را تکرار می‌کنیم در حالی که مشکل اصلی را آن‌ها متحمل شده‌اند.

وی افزود: یکی از توصیه‌ها و سفارش‌های مهم دین اسلام و قرآن کریم همواره مسأله توکل بر خداوند بوده است و ما وقتی قرآن را هم مطالعه می‌کنیم، شاهد نزول آیات بسیاری درباره مسأله توکل بر پیامبر(ص) هستیم.

حاملان دین و اخلاق الهی واجب است که هر آن توکل بر خداوند داشته باشند

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این‌که باید هر روز صبح با توکل به خداوند از منزل خارج شده و دقت داشته باشیم که آیا توکل به خدا داریم یا خیر، بیان داشت: حاملان دین و اخلاق الهی واجب است که هر آن توکل بر خداوند داشته باشند.

وی یادآور شد: بهترین روش برای درمان اضطراب و ناراحتی توکل بر خداوند است و رهبر معظم انقلاب هم با پشتوانه توکل است که در مقابل دشمنان سرسخت و بزرگ انقلاب ایستاده‌ و با صلابت سخنرانی می‌کنند.

آیت‌الله فاضل لنکرانی با اشاره به این‌که ما باید در این میدان‌های سخت کنونی مجهز به جهاز علم و تقوا باشیم، گفت: کسب علم و تقوا نیز نیازمند توکل بر خداوند است.

توکل بر خداوند از نفوذ شیطان جلوگیری می‌کند

وی با بیان این‌که توکل بر خداوند از نفوذ شیطان جلوگیری می‌کند، خاطرنشان کرد: شیطان می‌گوید چند گروه هستند که من راه به آن‌ها ندارم و نمی‌توانم بر آن‌ها غلبه کنم، یکی افرادی که با نیت خالص اعتماد به خداوند می‌کنند و دیگر افرادی که در همه امور به خداوند توکل می‌کنند.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار اظهار داشت: ما امروز نیازمان به علم دین از هر زمانی بیشتر است، امروز با توجه به برکت انقلاب اسلامی در منطقه و توجهی که مردم دنیا به دین اسلام و مکتب اهل‌بیت(ع) پیدا کرده‌اند، باید تلاشمان در کسب علوم دینی مضاعف و بیشتر باشد.

وی با اشاره به این که امروز ما با هزاران مکتب انحرافی و خرافی برخورد داشته و مواجه هستیم، افزود: امروز تعداد فرقه‌های انحرافی بسیار زیاد شده به نحوی که در فرقه شیطان‌پرستی آن گونه که آمار داده‌اند بیش از 400 گروه، با آداب و قوانین مختلف وجود دارد.

آیت‌الله فاضل لنکرانی با بیان این‌که امروز ارتباط ما با قرآن، کتب روایی و کتب فقهی، باید چند برابر گذشته باشد، ادامه داد: شبهات و سؤالات زیادی در دنیای امروز درباره قران و اهل بیت(ع) وجود دارد و دشمنان نیز همواره به دنبال ایجاد شبهات هستند و پاسخ‌گویی به این شبهات نیازمند طلاب و دانش‌پژوهانی است که کار علمی و ادبیاتی قوی انجام داده باشند.

پاسخ‌گویی به شبهات نیازمند علم و تقوای قوی است

وی تصریح کرد: باید روز به روز تلاشمان را بیشتر کنیم و در کنار مسائل اخلاقی و تهذیب، خود را از لحاظ علمی نیز تقویت کنیم و با علم و تقوای قوی به سراغ پاسخ‌گویی به شبهات برویم.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به وظیفه سنگین روحانیت در قبال مراقبت از انقلاب و دستاوردهای انقلاب، گفت: روحانیت وظیفه دارد در عرصه‌ای گام بردارد که سبب تقویت انقلاب و دستاوردهای آن شود.

حوزه‌های علمیه شیعه، قوی‌ترین حوزه‌های علمیه در سراسر جهان هستند

وی با بیان این‌که ما نیازمند تأسیس مدارس علمیه بیشتر در سراسر کشور هستیم، ابراز داشت: امروز دنیا از حوزه‌های علمیه مطالبه دین کرده و یاری می‌خواهند و باید اذعان کرد، امروز حوزه‌های علمیه شیعه به برکت انقلاب اسلامی قوی‌ترین حوزه‌های علمیه در سراسر جهان هستند.

آیت‌الله فاضل لنکرانی خاطرنشان کرد: امروز باید توجه طلاب نسبت به رشد، استواری، حفظ و استمرار انقلاب بیشتر باشد، چون انقلاب مولود حوزه‌های علمیه است و رهبری انقلاب، در رأس امام خمینی(ره) و در ادامه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، روحانی بوده و از حوزه‌های علمیه برخاسته‌اند.

ایجاد ضعف، توقف و ایستایی در انقلاب، سبب توقف اسلام می‌شود

وی با اشاره به این‌که ایجاد ضعف، توقف و ایستایی در انقلاب، سبب توقف اسلام می‌شود، تأکید کرد: حوزه‌های علمیه باید خود این انقلاب را حفظ کنند و اجازه ندهند دشمنان ضعفی در انقلاب ایجاد کرده و از رشد اسلام جلوگیری کنند.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار ادامه داد: نمی‌خواهیم بگوییم که هر کس در این نظام، هر جایی، هر گوشه‌ای، هر قوه‌ای کارش صحیح است، خیر؛ روحانیت باید در جاهایی که اعتماد هم لازم است به عنوان وظیفه شرعی انتقاد سازنده خود را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه گسترش اسلام و هدایت دیگران بر ما واجب است و نباید این وظیفه را ویژه دیگر افراد بدانیم، گفت: باید نسبت به انقلاب حساس باشیم و مراقبت کنیم و نگذاریم نااهلان نفوذ پیدا کرده و در مبانی اصلی انقلاب که قران و عترت هستند، تزلزل و خدشه ایجاد کنند.

قرآن و عترت از مبانی اصلی انقلاب اسلامی هستند

آیت‌الله فاضل لنکرانی قرآن و عترت را از مبانی اصلی انقلاب اسلامی برشمرد و اظهار داشت: نباید اجازه دهیم قلم به دستان مزدور در صحنه حاضر شده و مبانی ارزشی و مهم ما را مورد هجمه قرار دهند.

وی در پایان با اشاره به این‌که نیاز است حوزه‌های علمیه مراقبت کامل از نظام و افرادی که خدمت به نظام و انقلاب می‌کنند، داشته باشند، افزود: باید با هوشیاری کامل، هر آن از ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب دفاع کنیم./907/پ201/ن

ارسال نظرات