۱۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۴۶
کد خبر: ۱۹۶۶۰۱
رییس پژوهشکده فرهنگ، انقلاب و تمدن اسلامی:

انقلاب اسلامی پست مدرن و سکولار نیست

خبرگزاری رسا ـ رییس پژوهشکده فرهنگ، انقلاب و تمدن اسلامی گفت: قبل از انقلاب اسلامی ایران، تنها دو نظام لیبرال دموکراسی و کمونیست ها در جهان حکم فرما بود که جمهوری اسلامی ایران توانست، پروژه انقلاب را از انحصار این دو نظام خارج کند.
 امام و انقلاب اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، موسی نجفی، رییس پژوهشکده فرهنگ، انقلاب و تمدن اسلامی، عصر 12 بهمن در همایش انقلاب اسلامی که در محل بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی برگزار شد، با اشاره به  نظرات غربی ها در مورد انقلاب اسلامی ایران، گفت: فوکو متفکر پست مدرن فلسفی در مقاله ای می نویسد که ما با انقلابی مواجهیم که پست مدرن و سکولار نیست، انقلاب اسلامی ایران به ما یاد داد که ما قرنهاست، معنویات و دین را از متن زندگی خارج کردیم و دین باید در متن زندگی باشد.

وی با اشاره با دستاوردهای انقلاب اسلامی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران زمانی تبلور کرد که مرگ دین و مذهب در جهان اعلام شده بود و انقلاب ایران علاوه بر این که ساختار شکن بود، نظام سیاسی را ایجاد کرد که رقیب دموکراتها و لیبرال سرمایه داری ها شد.

مدیر گروه دکترای علوم سیاسی در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: نظام های لیبرال دموکراسی و کمونیست ها علی رغم اختلاف هایی که داشتند، اما ماهیت هر دو این بود که ساحت مادی بر آنها غلبه داشت و انقلاب اسلامی ایران با این عقیده مخالفت کرد و با پروسه امام خمینی(ره) امری که ما قبل مدرن بود در ما بعد مدرن زنده شد.

رییس گروه نظریه پردازی انقلاب اسلامی اظهار کرد: شاه با این که با مارکیست ها مخالف بود، ولی اعتقاد داشت باید جلو آنها ایستاد و پهلوی با در نظر گرفتن این عقیده مارکسیست که دین را افیون توده ها می دانست، با جلوگیری نکردن از بعضی کارهای مذهبی مارکسیست ها را کنترل کرد، تا جاییکه غربی ها نیز اجازه سرکوب بیش از اندازه مذهب را نمی دانند.

تمدن آینده بشر از آن دین مداران است

نجفی با اشاره به  نظرات غربی ها در مورد انقلاب اسلامی ایران، گفت: فوکو متفکر پست مدرن فلسفی در مقاله ای می نویسد که ما با انقلابی مواجهیم که پست مدرن و سکولار نیست، انقلاب اسلامی ایران به ما یاد داد که ما قرنهاست، معنویات و دین را از متن زندگی خارج کردیم و دین باید در متن زندگی باشد.

رییس پژوهشکده فرهنگ، انقلاب و تمدن اسلامی با خاطرنشان کردن این نکته که نظام اسلامی ایران با نظام اسلامی عربستان متفاوت است، عنوان کرد: غربی ها اعتقاد دارند که با عقل و علمشان می توانند جهان را اداره کنند و بر همین اساس، تمدن آینده بشر را از آن خود می دانند.

وی افزود: غربی ها با نظام اسلامی عربستان مخالف نیستند و از آن ترس ندارند زیرا عربستان نوکر غربی هاست و جرأت ندارند با این نظر غربی ها مخالفت کنند اما دشمن از جمهوری اسلامی ایران واهمه دارند، چون نظام ما معتقد است که تمدن آینده بشر متعلق به غربی ها نیست، بلکه باور دارد، تمدن آینده بشر از آن دین مداران است. 

تکفیر ها و سلفی ها، کاریکاتور انقلاب اسلامی ایران هستند

رییس گروه نظریه پردازی انقلاب اسلامی در پاسخ به این سؤوال که چرا جایگاه دین در زندگی مردم، در مقایسه با زمان اول انقلاب کمتر شده است، گفت: امام خمینی(ره) انقلاب را هدیه غیبیه الهی می دانستند که خداوند به مردم ایران ارزانی داشته است.

وی افزود: با توجه به این حرف امام(ره)، اگر مردم لیاقت این نعمت را نداشته باشند از دستشان می رود و این نکته را نیز باید در نظر داشت که عوامل آسیب زا در جهان زیاد است و تهاجم فکری کم نیست.  

وی ادامه داد: اگر ما در بعضی مسائل شکست می خوریم بخاطر ضعف نیست، بلکه از یک سو دشمن قوی است و کار سخت است و از سویی دیگر مدیریت ما ضعف دارد و قدرت مادی بشر بیشتر است.

نجفی با بیان این که ساختن یک جامعه دینی سخت است و هجوم ازسمت دشمن زیاد است، تصریح کرد: زمانی که یک فیلمی مثل مختار ساخته می شود، باید به حدی قوی کار شده باشد که با فیلم های هالیوود مقابله کند و عظمت موضوع، از سختی های کار است.

نجفی با خاطر نشان کردن این نکته که دشمن گروه های سلفی و تکفیری را از انقلاب اسلامی ایران شبیه سازی کرده است، افزود: این گروه ها کاریکاتور انقلاب اسلامی ایران هستند و خط بیداری اسلامی، اعتدال است و انقلاب اسلامی ایران دو دشمن دارد، از یک سو غربی ها و از سویی دیگرسلفی ها، تکفیری ها و سکولارها که این گروه  بیماری مزمن در جهان اسلام هستند و خطرناک تر از غربی ها هستند. /934/پ202/ب

ارسال نظرات