۱۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۱
کد خبر: ۱۹۷۰۴۶
در جشن انقلاب در مصلای تهران مطرح شد؛

سه خاطره شنیدنی آیت الله نوری همدانی از حضرت امام راحل

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله نوری همدانی ضمن برشمردن ارکان انقلاب اسلامی، گفت: خوشوقت هستیم که پس از امام خمینی(ره) و گذشت سی و چند سال از پیروزی انقلاب، آیت‌الله خامنه‌ای سکان‌داری بسیار بسیار با صلابت، مدیر، مدبر، شجاع که در سطح بالای فقه و فقاهت و تقوا و عدالت قرار دارد، توانسته این نظام را با قدرت و اقتدار همین‌طور قدم به قدم پیش ببرد و الحمدلله روز به روز بر قدرتش افزوده شود.
جشن بزرگ انقلاب در مصلاي تهران جشن بزرگ انقلاب در مصلاي تهران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید صبح امروز پنج شنبه هفدهم بهمن ماه در مراسم جشن انقلاب که با حضور شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی در سالن اجتماعات میثاق مصلای تهران برگزار شد، ولایت فقیه را شجره طیبه ریشه‌دار در قرآن، حدیث، علم کلام، فقه، تاریخ و دارای مبنای عقلی دانست و گفت: وجود رهبر در سطح زمین و جامعه بشری آنقدر دارای اهمیت است که براساس فرهنگ اسلام، زمین لحظه‌ای از وجود رهبر و امام خالی نیست.


وی مسأله امامت و ولایت را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: امامت و ولایت منصب و جایگاهی است که ازطرف خداوند معین می‌شود و موقعیت امام و رهبر بسیار بسیار بالا است.

 

حضرت آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به حدیث «مَن ماتَ وَلَمْ یَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ ماتَ مَیْتَةً جاهِلِیَّةً»، ابراز داشت: چنین شخصی زندگی‌اش هم زندگی جاهلی است زیرا مرگ انسان با زندگی او ارتباط دارد.

 

استاد برجسته درس خارج فقه حوزه علمیه قم اسلام را نخستین رکن انقلاب اسلامی دانست و بیان داشت: امام خمینی(ره) کار بسیار بزرگی انجام دادند و توانستند اسلام را به عرصه زندگی مردم بیاورند درحالی‌که پیش از آن اسلام به حاشیه رانده شده بود، القا کرده بودند که دین از سیاست جدا است و اسلام به خانم‌ها نظر منفی دارد و حتی گفتند دین افیون ملت‌ها است.

 

وی مردم را رکن دوم انقلاب اسلامی برشمرد و با اشاره به این‌که امام خمینی(ره) توانستند مردم را بیدار و آگاه کنند، اظهار داشت: بیانیه‌ها و اعلامیه‌های امام خمینی(ره) حدود سیزده چهارده سال هر کجا که بودند، به مردم می‌رسید و طوری بیدار شدند که مانند امروزی و چند روز پیش، به استقبال گلوله‌ها می‌رفتند.

 

حضرت آیت‌الله نوری همدانی ولایت فقیه را رکن سوم انقلاب اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: خوشوقت هستیم که پس از امام خمینی(ره) و گذشت سی و چند سال از پیروزی انقلاب، حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای سکان‌داری بسیار بسیار با صلابت، مدیر، مدبر، شجاع که در سطح بالای فقه و فقاهت و تقوا و عدالت قرار دارد، توانسته این نظام را با قدرت و اقتدار همین‌طور قدم به قدم پیش ببرد و الحمدلله روز به روز بر قدرتش افزوده شود.

 

استاد برجسته درس خارج فقه حوزه علمیه قم اظهار داشت: براساس روایات انسان بدون شناخت امام و رهبر عباداتش قبول نمی‌شود و بدون اجر و مزد است.

 

حضرت آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به این‌که در فرهنگ اسلامی، امامت با توحید، نبوت و معاد ارتباط دارد، ابراز داشت: امام رضا(ع) در سفر به ایران در نیشابور درباره توحید، حدیث سلسله الذهب را فرموده و سپس بیان داشتند که «بشروطها و أنا من شروطها».

 

وی اظهار داشت: امام صادق(ع) فرمودند خداوند نعمت‌های فراوانی ارزانی داشته که مهم‌ترین آن ولایت و امامت است.

 

استاد برجسته درس خارج فقه حوزه علمیه قم در ادامه سخنان خود مبانی عقلی ولایت فقیه را مورد تحلیل و بررسی قرارداد و گفت: شیخ الرییس ابن سینا در «شفاء» در بحث امامت می‌گوید احتیاج به یک انسانی که مجموعه بشری را اداره کند، آنقدر ضروری است که باید توجه داشت خداوند هر نیازمندی را در عالم خلقت تأمین و برآورده می‌کند؛ خداوند در لبه پلک‌ها موهایی به نام مژه قرار داده تا از شدت ورود نور به صفحه چشم کاسته شود و جلوی ورود گرد و غبار را هم به صفحه لطیف چشم بگیرد، در روی چشم ابرو قرار داده، خداوند استخوان‌ها را طوری تنظیم کرده که وسط زیرپای انسان گودی است که اگر چنین نبود، برای انسان راه رفتن و ایستادن مشکل بود، در احتیاجات درجه بندی کنم این درجه دهم باشد، درجه اول امامت است بنابراین خدایی که این ریزه کاری‌ها را در خلقت مراعات کرده و نیازمندی‌های انسان‌ها را تأمین می کند، حتما در خلقت انسان‌ها رهبری و امامت را درنظر داشته است.

 

حضرت آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به آیه نود و پنجم از سوره نساء مبنی بر این‌که «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ»، نخستین گام پیامبران را مبارزه و از میان برداشتن حکومت‌های فاسد دانست و بیان داشت: پیامبراکرم(ص) در سال ششم هجرت سی نامه به سلاطین عالم نگاشتند.

 

وی تأسیس حکومت و نظام مقتدر براساس دین و اسلام را نخستین مسأله امامت و رهبری ارزیابی کرد و ابراز داشت: در زمان ما رخداد بسیار بسیار با عظمتی به وقوع پیوست که در کل جهان اثر گذاشت و معادلات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی را که ابرقدرت‌ها ترتیب داده بودند را از بین برد و تکان و حرکتی در کل جهان به‌وجود آورد.

 

حضرت آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به این‌که مسأله ولایت فقیه سالیان دراز در کتب فقهی ما وجود داشت، ادامه داد: علمای بزرگ درطول تاریخ هرگز بر حکومت ظالمان و ستمکاران صحه نگذاشتند، زندان‌ها و تبعیدها رفتند اما هرگز تن به ذلت پذیرش حکومت جباران، ستمکاران و سلاطین نگذاشتند زیرا پیامبر اسلام(ص) حکومت را طوری تنظیم کرد که خودش در رأس حکومت قرار گرفت و تمام ابعاد را در نظر داشت و اجرا می‌کرد و پس از خودشان هم حضرت امیر(ع) است.

 

این مرجع تقلید با اشاره به روی کار آمدن حکومت‌های بنی امیه و بنی عباس پس از پیامبر اکرم(ص) و کنار زدن و منزوی کردن اهل‌بیت(ع) و همچنین حکومت‌های سلجوقیان، ایلخانان، تیموریان، صفویه، افشاریه، زندیه، قاجاریه و پهلوی، تأکید کرد: ازنظر امام نخستین سدی که باید از میان برداشته شود، رژیم سلطنتی است زیرا این رژیم بقایای همان حکومت بنی امیه و بنی عباس است.

 

وی با بیان این‌که انس با قرآن و تهجد امام خمینی(ره) را بسیار قوی کرده بود، تصریح کرد: امام خمینی(ره) این فقیه فرزانه، مدیر، مدبر، عارف، قهرمان میدان علم، قلم و بیان و فریادگری که فریاد همه فریادگران جهان را در سینه و غم همه محرومان جهان را در دل داشت، با توفیق پروردگار، اخلاص، ایمان و اعتقاد بسیار بالا، توکل برخدا و شجاعت، شهامت، فکر و فرهنگ مخصوص به خود توانست کار بزرگی انجام دهد.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در تبیین اخلاص حضرت امام خمینی(ره)، ابراز داشت: ایشان می فرمودند سجاده که پهن می‌کردند دستمال کاغذی یا حوله‌ای کنار سجاده بود، هفتاد مرتبه «استغفرالله ربی و اتوب الیه» که می‌گفتند هر کلمه‌ای با یک قطره اشک توأم بود، سیصد مرتبه «العفو» که می‌گفتند صدای ناله و قطرات اشک چشم ایشان جاری بود، این نمازشب امام بود و پس نماز صبح که در حیات می‌آمدند، دعایی می‌خواندند که در کتب ادعیه ندیدم.

 

این مرجع تقلید با بیان این‌که با وجود این مردم احتیاجی به سلاح هسته‌ای نیست، خطاب به مسؤولان تأکید کرد: تا می‌توانید به این مردم خدمت کنید.

 

حضرت آیت‌الله نوری همدانی منشأ بسیاری از عقب ماندگی‌ها را رژیم‌های سلطنتی دانست و بیان داشت: از ما سؤال می‌پرسند که اسلام به آن عظمت در صدر اسلام که آن همه قدرت داشت و توانست تمدن بزرگی را در دنیا برقرار کند، چطور شد که دوباره مسلمان دچار ضعف و ذلت شدند؟ در پاسخ می‌گوییم یک علتش همین سلاطین هستند که از دین به‌عنوان ابزار استفاده می‌کردند و مردم را در جهل و عقب ماندگی نگه داشته بودند.

 

این مرجع تقلید ابراز داشت: من دو سال نماینده امام(ره) در اروپا بودم، در سفر نخست که دو ماه طول کشید، نشریاتی را خدمت امام خمینی(ره) آوردم که نشان می‌داد اروپا چطور درباره انقلاب قضاوت می‌کند، یک مجله عکس امام(ره) را با گرزی در دست، در وسط انداخته و در حاشیه هم سردمداران استکبار را انداخته بود و امام(ره) با آن گرز به سر همه آنها می‌کوبید، عرض کردم دنیای فعلی اینطور درباره انقلاب قضاوت می‌کند، امام فرمودند(عین عبارت ایشان را یادم نیست) «غیر از این بود باید در کارمان شک می‌کردیم، همین است».

 

وی اظهار داشت: در روز سوم آبان ماه سال 1343 وقتی از درس امام خمینی(ره) برمی‌گشتیم، ایشان به من فرمودند مجله‌ای را برای من فرستادند، در آن آمده است در مجلس مسأله کاپیتولاسیون را عنوان کردند و رأی گرفتند، امام(ره) فرمودند می‌خواهم فردا درباره آن صحبت کنم، این مجله را ببر و شب مطالعه کن، آنجا که حساس است را خط بکش و برای من بیاور، صبح فردای آن روز خدمت ایشان رسیدم، امام(ره) آن صحبت شدید را فرمودند که ای نجف ساکت ای قم ساکت والله گناهکار است کسی که فریاد نزند، من دیشب نخوابیدم این چه ذلتی است برای ما؟ در نتیجه ایشان به ترکیه تبعید شدند و یازده سال در آنجا بودند و سپس به عراق رفتند، ایشان وقتی در عراق بودند، هرشب کنار قبر امیرمؤمنان(ع) زیارت جامعه کبیره می‌خواندند.

 

وی گفت: در سال 1356 که چندین سال فاصله شده بود و امام خمینی(ره) در ایران نبودند، حکومت آن روز خواست تا مردم را بررسی کند که فراموش کردند یا نه، یکی از روزنامه‌ها به قلم احمد رشیدی به امام خمینی(ره) اهانت کرد، علمای قم در منزل من جمع شدند، باراز و درس‌ها تعطیل و تظاهرات شد، آن روز بنده صحبت کردم، در صحبتم کار امام(ره) را به ماه و نور و طرف مقابل را به کلب و شدت عمل و جنایاتش تشبیه و اشعاری خواندم، برای اقامه نماز به طرف حرم حرکت کردیم، نزدیک مغرب بود، سر چهار راه مردم را به گلوله بستند عده‌ای کشته و زخمی شدند، من را هم دستگیر و به خلخال و سپس به سقز تبعید کردند، بنده در خلخال که بودم، این حرکتی که در قم انجام شد، بسیار مهم بود زیرا در چهلم این حرکت، تبریز و شهرها یکی پس از دیگری به انقلاب پیوستند.

 

حضرت آیت‌الله نوری همدانی ابراز داشت: امام خمینی(ره) در جای جای کلمات‌شان این انقلاب را زمینه ساز ظهور امام زمان(ع) می‌دانستند.

 


این مرجع تقلید ابراز داشت: کار و راه امام خمینی(ره) شناساندن و به میدان آوردن اسلام ناب در همه ابعاد، توجه به کرامت انسان‌ها، تأسیس حکومت و نظام ولایتمدار، احیای فرهنگ جهاد و شهادت، ایجاد خودباروی، خوداتکایی و شجاعت در مردم و ما می‌توانیم، از بین بردن خودباختگی در برابر غرب، ارتقاء جایگاه بانوان، تأسیس مجمع نماز جمعه، محور قرار دادن مسأله فلسطین، سعی در اتحاد مردم، حوزه، دانشگاه، ملت و دولت، تأکید بر خودکفایی، توجه به فقرا و مستضعفین، تأکید بر استقامت و حفظ عزت و عظمت، شناساندن چهره و عملکرد استکبار و شناساندن فرهنگ استعماری بود./956/پ201/ج
 

ارسال نظرات