۱۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۴
کد خبر: ۱۹۷۱۵۱
امام جمعه قم:

نباید به گونه ای عمل کنیم که دشمن جسور شود/ انقلاب اسلامی روحیه خودباوری را در ملت احیا کرد

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه قم با انتقاد از کسانی که بیان می‌کنند نمی‌توان با سلطه گران درگیر شد، گفت:‌ ما بنای درگیری با کسی نداریم اما نباید دست‌های خود را در برابر دشمنان به حالت تسلیم بالا ببریم و به گونه‌ای سخن بگوییم که دشمن در ما احساس ضعف ببیند.
آيت الله حسيني بوشهري نماز جمعه قم به امامت آيت الله حسيني بوشهري نماز جمعه قم به امامت آيت الله حسيني بوشهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری امام جمعه قم در خطبه‌های این هفته نماز جمعه که در شبستان امام خمینی(ره) حرم کریمه اهل بیت برگزار شد، با بیان این‌که خاطرات دوران انقلاب اسلامی فراموش نشدنی است، گفت: در کنار بیان خاطرات باید به برکات و مسؤولیتی که 22 بهمن ایجاد کرده پرداخته شود.

وی با بیان این‌که 22 بهمن دارای ابعاد سلبی و ایجابی بود، ابراز کرد: ساقط شدن رژیم شاهنشاهی و شعار نه شرقی نه غربی دو بعد سلبی انقلاب اسلامی بود.

امام جمعه قم حسینی با اشاره به ابعاد ایجابی انقلاب اسلامی، اظهار داشت: تلاش انقلاب اسلامی برای اسقرار حاکمیت دینی و عزت بخشی به مسلمانان جهان از ابعاد ایجابی انقلاب است.

ایجاد خود باوری یکی از ثمرات انقلاب بود

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: امروز اسلام و مکتب اهل بیت(ع) در اقصی نقاط جهان فراگیر شده و تنها دشمنان کینه توز هستند که نمی‌توانند نام اهل بیت(ع) و انقلاب را تحمل کنند.

نماینده مردم بوشهر در مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که یکی از ثمرات انقلاب اسلامی ایجاد خود باوری در میان مردم بود، گفت: پیشرفت‌های امروز نشانه خودباوری دانشمندان جوان ما است.

مدیر حوزه‌های علمیه با تأکید بر این‌که اسلام توانست عزت ملت ایران را باز گرداند، افزود: هویت انقلابی ما بر اساس اسلامیت و مردمی بودن بنا شده است.

آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به ابعاد مختلف شخصیتی امام خمینی(ره)، گفت: توسل به اهل بیت(ع) و مناجات‌های ایشان از مهمترین ابعاد شخصیتی و نشانه قدرت ایشان بود؛ امام خمینی(ره) زمانی که بیم حمله به هواپیمای ایشان بود اعلام کردند که این سفر سرنوشت ساز است و از دشمن هیچ‌گاه نترسیدند.

انتقاد از کسانی که در برابر استکبار ضعف نشان می‌دهند

وی در ادامه با انتقاد از کسانی که بیان می‌کنند نمی‌توان با سلطه گران درگیر شد، تأکید کرد:‌ ما بنای درگیری با کسی نداریم اما نباید دست‌های خود را در برابر دشمنان به حالت تسلیم بالا ببریم.

امام جمعه قم با اشاره به سخنان اخیر مقامات آمریکایی، تصریح کرد: برای مقامات آمریکایی متأسفیم که هنوز ملت ما را نشناخته‌اند؛‌ ما نباید به گونه‌ای سخن بگوییم که دشمن در ما احساس ضعف ببیند.

به گونه‌ای سخن نگوییم که دشمن جسور شود

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم سخنان معاون وزیر امور خارجه آمریکا در مورد سبد کالا را مورد توجه قرار داد و با بیان این‌که ما نباید بهانه دست دشمن بدهیم، ابراز کرد: کار دشمن هتاکی است اما ما هم نباید این‌گونه آن هم در دهه فجر عمل می‌کردیم تا دشمن جسور شوند و روزی سخن از بی نیازی ما به آب سنگین اراک بزند و روزی این‌چنین سخن بگوید.

 امام جمعه قم با بیان این‌که آمریکا از ملت ایران در هراس است، گفت: آنها می‌دانند که دنیا خواستار ارتباط با ایران است اما به خاطر ترس از آمریکا اقدام به این کار نمی‌کنند از این رو شعار همیشگی ما مرگ بر آمریکا است.

فضائل و ویژگی‌های حضرت معصومه

وی در خطبه نخست به بیان فضائل و مناقب حضرت معصومه(س)‌ پرداخت و با اشاره به این‌که گفته شده در میان دختران موسی‌بن جعفر(ع) کسی دارای مقام و منزلتی بالاتر از حضرت معصومه(س) نیست،‌ گفت: نام معصومه در حال حیات بر آن حضرت برده نمی‌شد و امام رضا(ع) بعد از وفات خواهر گرامیشان، با نام معصومه از ایشان یاد کردند.

امام جمعه قم با اشاره به ویژگی های حضرت معصومه(س)،‌ بیان کرد: تمام اهل بیت(ع) در بعد عبادی نمونه بودند و حضرت معصومه(س) نیز در مدت زمان کوتاهی که در قم بودند در بیت‌النور به عبادت و راز و نیاز مشغول بودند.

آیت‌الله حسینی بوشهری محدثه بودن را ویژگی‌های دیگر حضرت معصومه(س) برشمرد و ابراز داشت: علامه امینی در الغدیر روایتی را که معروف به روایت فاطمیات است آورده که حضرت معصومه(س) یکی از طرق حیدث غدیر و حدیث منزلت است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به مقام شفاعت حضرت معصومه(س)، اظهار کرد:‌ بالاترین جایگاه مقام شفاعت مربوط به پیامبر(ص) است که خدا از ایشان به مقام محمود یاد می‌کند و در بین بانوان نیز حضرت زهرا(س) و حضرت معصومه(س) به عنوان شفیعه روز جزا یاد می‌شوند.

مدیر حوزه‌های علمیه بر ضرورت تعظیم و بزرگداشت یاد و نام حضرت معصومه(س) تأکید کرد و گفت: در روز وفات حضرت معصومه(س) شرایط و برنامه‌هایی باید تدارک دیده شود و در فضای شهر، حوزه علمیه و بازار نشانه‌ای از عرض ارادت خدمت کریمه اهل بیت مشاهده شود.

نماینده مردم بوشهر در مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که در رابطه با امازادگان کمتر زیارت مأثوره وارد شده است، افزود: زیارت کریمه اهل بیت مأثوره است؛ در روایتی آمده که امام رضا(ع) به سعد قمی فرمودند؛ پیش شما قمی‌ها مرقدی از ما اهل بیت وجود دارد که هر فردی او را عارفا بحقها زیارت کند بهشت بر او واجب می‌شود.

تقوا راه نجات از وسوسه‌های شیطان

امام جمعه قم در خطبه دوم تقوا را راه رهایی از وسوسه‌های شیطان خواند و گفت:‌ اگر روحیه تقوا در انسان قوی باشد جلوی گناه را می‌گیرد و نیمی‌گذارد انسان مرتکب گناه شود؛ باید ذخیره تقوایی را در خود زیاد کرد تا در برابر گناه حالت تقوایی داشته باشیم.

وی با تبریک به مناسبت ولادت امام حسن عسکری(ع)، گفت: امام حسن عسکری(ع) می‌فرمایند؛ هیچ انسان عزیزی حق را رها نکرد مگر این‌که ذلیل شد و هیچ انسان خار و ذلیلی به حق چنگ نزد مگر این‌که عزیر شد.

گذشتن از حق انسان‌های عزیر را ذلیل می‌کند

امام جمعه قم خاطرنشان کرد: در طول تاریخ بارها مشاهده شده کسانی در اوج عزت بودند اما وقتی حبل الله را رها کردند و از کنار حق گذشتند ذلیل شدند و افرادی که جایگاه اجتماعی و منزلتی نداشند اما به دستگیره حق چنگ زندند و عزیر شدند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به روز نیروی هوایی، اظهار کرد: نیروی هوایی وفاداری خود را به انقلاب نشان دادند و در طول دفاع مقدس شجاعانه به میدان آمدند و زمانی که دشمن فتح تهران را نوید می‌داد این نیروی هوایی قهرمان بود که دشمن را زمین گیر کرد؛ یاد شهدای نیروی هوایی، ارتش، سپاه، بسیج و نیروی انتظامی را گرامی می‌داریم و بدانید که دعای ملت همیشه همراه شما است

وی با اشاره به بارش سنگین برف و ایجاد خسارت در شمال کشور از کسانی که به کمک خسارت دیدگان شتافتند تشکر کرد و بر ضرورت آمادگی بیشتر در امداد رسانی‌ها تأکید کرد./927/پ201/ج

ارسال نظرات