۱۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۱:۲۹
کد خبر: ۱۹۷۲۰۱
حجت‌الاسلام مصباحی مقدم:

بخشی از مذاکرات هسته ای برای ما مبهم است/ کاش دولت سبد کالا ارائه نمی‌کرد

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که امروز آمریکا بیشتر از ایران به مذاکرات نیاز دارد و اگر ما در مذاکرات قاطع عمل کنیم بیشتر به ما امتیاز می‌دهند، گفت: نباید در مقابل اظهارات تند و خارج از ادب آمریکایی‌ها ملایم برخورد کنیم، موضع ضعیف ما به آنها جسارت می‌دهد.
حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحي مقدم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در هفتمین شب جشن بزرگ دهه انقلاب که به همت شورای هماهنگی اصولگرایان قم در مسجد اهل بیت(ع) برگزار شد، با بیان این‌که منشأ پیروزی انقلاب اسلامی 15 خرداد بود، گفت: از 15 خرداد تا 19 دی مردم قم نهضت امام خمینی(ره) پا برجا اما به صورت زیر زمینی بود.
وی روحانیت را پل ارتباطی امام و مردم دانست و ابراز کرد: روحانیت در طول پانزده سال تبعید امام خمینی(ره) ارتباط میان امام و مردم را عهده دار بودند و پیام‌های امام را به مردم می‌رساندند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که ارتباط میان مردم و مرجعیت قبل از انقلاب نیز به صورت گسترده بود، خاطرنشان کرد: کار کردن در حکومت جور صحیح نیست مگر این‌که با اذن امام معصوم یا جانشین امام باشد از این رو مردم حقوق دولت را نا مشروع می‌دانستند اما با اذن مراجع از حقوق خود استفاده می‌کردند.
عضو جامعه روحانیت مبارز سلسله روحانیت را حلقه وصل میان مردم و مرجعیت ذکر کرد و گفت: روحانیت در این بین زحمات فراوانی کشیده و برخی در این راه شهید، مجروح و تبعید شدند.
رمز پیروزی امام خودسازی بود
حجت‌الاسلام مصباحی مقدم با تأکید بر این‌که پیشتازی روحانیت و مرجعیت و رهبری‌های ویژه امام این انقلاب را پیروز کرد، اظهار داشت: رمز پیروزی امام خمینی(ره) خود سازی ایشان بود.
وی با بیان این‌که امام خمینی(ره) در بعد علمی نیز دارای مقام و منزلت بود، گفت: امام در زمان حضرت آیت‌الله بروجردی به خاطر احترام به ایشان از جلوه عمومی برخوردار نبود.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: جایگاه امام از نظر علمی بسیار برجسته بود و زمانی که به نجف تبعید شدند عده‌ای گفتند که امام نمی‌تواند در نجف موقعیتی پیدا کند و محو می‌شود اما برجستگی علمی سبب شد که دروس ایشان در نجف مورد توجه قرار گیرد و درس ولایت فقیه را نیز در نجف گفتند.
برخی از علما نتوانستند خود را با حضرت امام هماهنگ کنند
عضو جامعه روحانیت مبارز با بیان این‌که برخی نتوانستند خود را امام خمینی(ره) هماهنگ کرده و در کنار ایشان قرار گیرند، افزود: برخی از علما به دنبال این‌ بودند که شاه بماند و سلطنت کند و حکومت به نخست وزیر برسد و شاه یک شخصیت بدون قدرت باشد که معنایش ادامه رژیم بود و تا روز پیروزی انقلاب این هدف خود را ادامه دادند اما برخی از مراجع همچون حضرت آیت‌الله گلپایگانی در اصل نهضت و در ادامه در کنار امام بود.
حجت‌الاسلام مصباحی مقدم ادامه داد: زمانی که امام خمینی(ره) به قم آمدند عده‌ای از علما احساس خطر کردند که امام موقعیت آنها را متزلزل می‌کند بنابر این بر خلاف اهداف امام حرکت می‌کردند.
وی با بیان این‌که با دسیسه دشمن فضایی به وجود آمده بود که برخی از علما و طلاب ساکت بودند و با امام خمینی(ره) مخالفت می‌کردند، خاطرنشان کرد: البته جریان غالب روحانیت انقلابی و مبارز بودند و در کشور پخش می‌شدند و پیام امام را به مردم می‌رساندند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این‌که استکبار جهانی بوسیله پایگاه‌های داخلی خود به دنبال از بین بردن رابطه مردم با مرجعیت هستند، گفت: نخستین رییس جمهور بانگ جدایی از رهبری سر داد و با توجه به رأی یازده میلیونی خود می‌گفت مقبولیت من از امام بیشتر است.
مردم بنی صدر را به خاطر همراهی با امام می شناختند
عضو جامعه روحانیت مبارز با بیان این‌که رهبری امام خمینی(ره) با خون شهدا و راهپیمایی‌های گسترده مردم شکل گرفته بود، ابراز داشت: اما بنی صدر چیزی جز دموکراسی لیبرال را نمی‌فهمید و می‌گفت من رأی دارم اما امام ندارد و سرپیچی می‌کرد.
حجت‌الاسلام مصباحی مقدم ادامه داد: مردم بنی صدر را به خاطر امام خمینی(ره) می‌شناختند چون همراه امام بود از این رو رأی دادند اما بنی صدر خیال می‌کرد که به خاطر عظمتی که دارد مردم به او رأی داده‌اند.
وی با بیان این‌که بنی صدر با این حرکت خود می‌خواست میان مردم و ولایت جدایی بیندازد، اظهار داشت: بنی صدر به عنوان یک روشنفکر هدفش جدایی مردم و رهبری بود.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که بعد از بنی صدر این حرکت معارض متوقف نشد، ابراز کرد: این حرکت جلوه خود را در دوم خرداد به بعد نشان داد؛ پیدایش احزاب دولت ساخته که دولت سازندگی حزب ایجاد کرد بعد از آن هم در دوره اصلاحات احزاب دولت ساخته دیگر چه کارگزاران در دوره سازندگی چه مشارکت و مجاهدین که همه این‌ها از اساس دنبال این بودند که مبدأ و منشئی برای رهبری و هدایت مردم غیر از مرجعیت و روحانیت داشته باشیم.
عضو جامعه روحانیت مبارز با اشاره به اقدامات گروه‌های منافقان و مجاهدین بیان کرد: حرکت جدا از علما و روحانیت در ایران به خاطر ارتباط تنگاتنگ مردم با علما شکل نمی‌گیرد.
حجت‌الاسلام مصباحی مقدم با بیان این‌که برخی فهم دین را مستقل از فهم علما دانستند، گفت: منافقین اعتقادی به ولایت فقیه نداشتند و موسوی نیز این مقوله است چون اسلام خود را از علما نگرفت.
آیت الله مهدوی کنی در زمان اعلام آمادگی میرحسین برای انتخابات گفت که وی از ابتدا اعتقادی به ولایت فقیه نداشت
وی با تأکید بر این‌که موسوی ولایت فقیه را قبول نداشت، خاطرنشان کرد:‌ زمانی که موسوی برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام آمادگی کرد برخی از جامعه روحانیت مبارز گفتند که از او حمایت کنیم اما آیت الله مهدوی کنی گفت موسوی در زمان نخست وزیری همه اعتقادی به ولایت فقیه نداشت.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که برخی امام خمینی(ره) را به عنوان رهبر قانونی جامعه قبول داشتند اما به ولایت فقیه اعتقادی ندارند، گفت: ولی فقیه جانشین پیامبر(ص) و امام معصوم(ع) است و این نیابت را برخی امروز قبول ندارند و می‌گویند رهبری را در چارچوب قانون اساسی قبول داریم.
برخی ولایت فقیه را تا جایی قبول دارند که به منافع شان آسیب نرسد
عضو جامعه روحانیت مبارز بیان کرد: این طرز تفکر در زمان اصلاحات و در میان مسؤولان رده بالای کشور مشاهده می‌شد و امروز نیز وجود دارد؛ امروز برخی ولایت فقیه را تا جایی قبول دارند که به منافعشان ضرر نرساند.
حجت‌الاسلام مصباحی مقدم ادامه داد: کسانی که توجهی به ولایت فقیه ندارند و خواستار حکومت لیبرال هستند می خواهند مردم را از ولایت فقیه و رهبری جدا کنند.
وی با اشاره به جریان منتظری، خاطرنشان کرد: منافقان و نهضت آزادی به دنبال این بودند که اگر منتظری رهبر شد او را به حاشیه برده و خودشان حکومت را در دست بگیرند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: امروز نیز کسانی هستند که می‌خواهند دو دستگی در میان علما و مراجع از طریق روحانیت و مرجعیت ایجاد کنند، از این رو ما باید رهبری را ملجأ و مأمن قرار داده و حول ایشان حرکت کنیم.
عضو جامعه روحانیت مبارز با تأکید بر این‌که باید پشت سر رهبری حرکت کنیم، گفت: خورشید انقلاب ما رهبری هستند و ما نباید این رهبری و مرجعیت را مورد غفلت قرار دهیم از رهبری نه باید جلوتر برویم و نه عقب تر؛ امروز باید گام به گام پشت سر رهبری باشیم و کاری نکنیم که رهبری بعدا بگویند این اقدام را نمی‌پسندم.
حجت‌الاسلام مصباحی مقدم در ادامه با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران با 5+1، گفت: بخشی از این قضیه برای ما روشن و بخشی مبهم است، آن بخشی که روشن است باید حمایت قاطع از آن داشته باشیم و در بخش مبهم باید به رهبری و مرجعیت نگاه کنیم و هرجا رهبری اشاره کنند ملت ملت پشت ایشان هستند.
وی تأکید کرد: اگر رهبری اشاره کنند که مذاکرات به نفع ما نیست متوقف می‌شود و هیچ کس جرأت ندارد بر خلاف اراده رهبری تصمیم بگیرد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از سخنان شرمن علیه ایران، گفت: شرمن عنوان کرد که سبد کالا پول ما است که به مردم ارائه می‌شود؛‌ هرچند سبد کالا از این پول نیست اما آیا این پول شما است یا پول ما که سال‌ها به غصب نگاه داشته‌اید الآن 35 سال است که ذخائر ارزی ایران در آمریکا بلوکه شده و امروز بخشی از آن دارد به ایران منتقل می‌شود.
هرچه در مذاکرات قاطع باشیم بیشتر امتیاز می گیریم
عضو جامعه روحانیت مبارز با بیان این‌که آمریکا از سر ناچاری دارد با ایران مذاکره می‌کند، ابراز کرد: امروز آمریکا بیشتر از ایران به مذاکرات نیاز دارد و اگر ما در مذاکرات قاطع عمل کنیم بیشتر به ما امتیاز می‌دهند.
حجت‌الاسلام مصباحی مقدم با تأکید بر این‌که نباید در مقابل اظهارات تند و خارج از ادب آمریکایی‌ها ملایم برخورد کنیم، تصریح کرد: باید موضعی همچون موضع آنها داشته باشیم و در این باره قرآن نیز این اجازه را داده که هر موضعی دشمن می‌گیرد ما هم در مقابل موضع مشابه را بگیریم و نباید موضع ضعیف بگیریم که به آنها جرأت و جسارت بدهد.
وی با اشاره به بیانات رهبر انقلاب مبنی بر این‌که تیم مذاکره در برخی موارد از خط قرمز عبور کرد، اظهار کرد: البته وزن زیاد حمایتی که از دولت کردند نسبت به وزن تذکری که دادند قابل مقایسه نیست.
شکست اصولگرایان نتیجه شکاف آنها بود
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه و در بخش پاسخ به سؤالات، در پاسخ به سؤالی که از دلایل عدم موفقیت اصولگرایان در انتخابات پرسیده شد، گفت: شکست اصولگرایان به خاطر شکاف بین آنها بود و اگر این اختلافات از بین برود و علما با هم بنشینند مشکلات حل خواهد شد.
عضو جامعه روحانیت مبارز در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که نقش روحانیت در مسائل اجتماعی و رفع مشکلات امروز جامعه چیست، ابراز کرد: نقش فرهنگ سازی در جامعه بر عهده روحانیت است؛ روحانیت نباید در منابر و مساجد از مسائل اجتماعی مردم همچون مسأله حجاب و عفاف و اسراف غافل شوند؛ وظیفه روحانیت است که فرهنگ مصرف مردم را تصحیح کنند.
عملکرد بانک ها قابل دفاع نیست
حجت‌الاسلام مصباحی مقدم در پاسخ به سؤالی درباره علت رشد تورم و گرانی در کشور، گفت: نوع عملکرد بانک‌ها در کشور قابل دفاع نیست اما اساس شکل گیری بانک‌ها به خاطر فراوانی پول است؛ نقدینگی فراوانی ایجاد شده است قبل از دولت نهم و دهم مجموعه نقدینگی کشور 94 هزار میلیارد تومان بود پایان دولت دهم شد پانصد هزار میلیارد تومان یعنی بیش از 5 برابر پول دست مردم آمده و این امر سبب بالا رفتن قیمت‌ها شده است.
وی در ادامه با بیان این‌که کسانی که در گذشته اشتیاق ارتباط با آمریکا داشتند، امروز به خوی استکباری دشمن پی برده‌اند، افزود: آمریکا دشمنانه برخورد می‌کند این طور نیست که از روی مهرو محبت وارد مذاکره شده و رفتار صلح آمیز داشته باشد آمریکا دشمن است و از دشمنی کوتاه نمی‌آید.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این‌که امروز آمریکا در موضع ضعف و ایران در موضع قدرت قرار دارد، اظهار کرد:‌ اقدامات آمریکا و عدم موفقیت آنها در منطقه نشان دهنده ضعف آمریکا است.
حجت‌الاسلام مصباحی مقدم در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که دولت یازدهم در زمینه مسائل اقتصادی موفق بوده یا نه، گفت: دولت فعلی رفتار عقلایی در زمینه اقتصادی داشته اما ضعف‌هایی همچون ارائه سبد کالا داشته که ای کاش این کار را انجام نمی‌داد هرچند رییس جمهور عذرخواهی کرد و امیدواریم این حرکت در مسیر درست قرار گیرد.
دولت کاری نکرده که اقتصاد کشور به صورت غلط تحریک شود
وی با بیان این‌که اتفاق فوق‌العاده‌ای در اقتصاد کشور طی این چند ماهه صورت نگرفته است، افزود: آنچه که رخ داده فعلا ثبات و آرامش است و به صورت نسبی با ثبات رو به رو هستیم، نرخ تورم ما از بالای 40 درصد دارد پایین می‌آید و اخرین نرخ تورمی که ارائه شده 38 درصد است و گفته‌اند تا پایان سال جاری به 35 درصد و در سال آینده به 25 درصد خواهد رسید؛‌ در این دوره شش ماهه دولت دست به کاری که اقتصاد را به صورت غلط تحریک کند، نزده‌اند و از این جهت باید از دولت تشکر کرد.
از رییس جمهور انتظار نداشتیم
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان این‌که از رییس جمهور انتظار نمی‌رفت که منتقدان خود را بی سواد بخواند در حالی که بیان می‌کرد ما تحمل انتقاد را داریم؛‌ باید انتقادات را به جان بخرند هرچند منتقد اشتباه کرده باشد.
نمی دانیم دولت منابع سبد کالا را از کجا تامین کرده است
عضو جامعه روحانیت مبارز در پاسخ به سؤالی که بودجه سبد کالا از چه منبعی تأمین می‌شود، از این مسأله ابراز بی اطلاعی کرد و گفت: ما در منابع خود چنین منبعی نداشتیم که سبد کالا را تأمین کند.
حجت‌الاسلام مصباحی مقدم ادامه داد: در دو ماه آخر سال دولت ذخائری خواهد داشت که نه تنها حقوق و عیدی مردم را می‌دهد بلکه منابع دیگری را برای سال آینده هم خواهد داد و این امر نشان می‌دهد که خزانه خالی نیست چون درآمدهای دولت بهبود پیدا کرده است.
احمدی نژاد با برخی کارها اقدامات و دستاوردهای خوب خود را از بین برد
وی با بیان این‌که احمدی نژاد اقدامات قابل تقدیری داشت اما با برخی از کارها دستاوردهای خوب خود را از بین برد،‌ گفت: در دو سال آخر در رفتار دولت انحراف پیدا شد و در زمینه اقتصادی تمام اقدامات اقتصادی خوبی که در روستاها و شهرهای کوچک ایجاد کرده بود را با ایجاد تورم بالا از بین برد.
حجت‌الاسلام مصباحی مقدم ابراز کرد: برخی امروز در روزنامه‌های خود بیان می‌کنند که حضرات در دولت احمدی نژاد سکوت کرده بودند اما همه شاهد هستند که ما سکوت نکرده بودیم و تذکر می‌دادیم؛ در هر دوره یک اصول را باید حفظ کرد و باید بدانیم که هر جا از رهبری تند تر رفتیم یا فاصله گرفتیم و غفلت کردیم دچار اشتباه شده‌ایم./927/ز503/ج
 
ارسال نظرات