۲۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۵۹
کد خبر: ۱۹۷۶۰۰

تلفن همراه هدف پهپادهای آمریکا

خبرگزاری رسا ـ خلبان سابق یک پهپاد: مردم فکر می‌کنند که ما فهرستی از اشخاص به عنوان هدف در اختیار داریم در حالی که تنها فهرستی از تلفن‌های همراه وجود دارد.
پهپادهاي آمريکايي در آسمان پاکستان

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا؛ دویچه وله در خبری گفت: آژانس امنیت ملی آمریکا اطلاعات ردیابی تلفن‌های همراه افراد مظنون را مستمرا به ارتش ‌می‌داده تا هدف پهپادهای آمریکایی قرار گیرند.


قابل ذکر است حملات هوایی آمریکا در نقاط مختلف جهان، تاکنون شمار زیادی افراد بی گناه را به کشتن داده است.


به گفته دویچه وله؛ این اطلاعات بر اساس گفته های ادوارد اسنودن و یک خلبان پیشین آمریکایی فاش شده است.


بر پایه داده‌های اسنودن، شناسایی اهداف حملات پهپادهای آمریکایی، در بسیاری موارد طی تجزیه و تحلیل ابرداده‌های "ان‌اس‌ای" و ردیابی مکالمات تلفن همراه صورت گرفته‌اند. ماموران اطلاعاتی محلی هیچگاه بررسی نکرده‌اند که صاحبان آن تلفن‌های همراه، چه کسانی بوده‌اند و آیا حقیقتا به افراد مورد نظر تعلق داشته‌اند یا خیر.


در ادامه گزارش آمده است: برخی از افراد مظنون، برای رد گم کردن، حتی 16 سیم‌کارت داشته‌اند و این سیم‌کارت‌ها را زمانی به اقوام و دوستانی داده‌اند که روح‌شان هم از شنود و رهگیری و فعالیت‌های تروریستی خبر نداشته است.


خلبان سابق یک پهپاد گفته است: مردم فکر می‌کنند که ما فهرستی از اشخاص به عنوان هدف در اختیار داریم در حالی که تنها فهرستی از تلفن‌های همراه وجود دارد.


واشنگتن پست نیز در اکتبر سال 2013 با اتکاء بر اسناد افشا شده توسط اسنودن اعلام کرده بود که سازمان امنیت ملی آمریکا نفش مهمی در عملیات ‌پهپادهای ارتش آمریکا داشته است. آن زمان چیزی درباره شنود تلفن همراه گفته نشد، بلکه بحث عمدتا بر سر استخراج اطلاعات از ایمیل‌ها و فعالیت‌های اینترنتی افراد بود.


ادوارد اسنودن به تازگی در مصاحبه تلویزیونی مفصلی با شبکه اول تلویزیون آلمان اعلام کرد: دیگر اسنادی در اختیار ندارد و آنها را به تعدادی از روزنامه‌نگاران سپرده است. او تاکید کرد که دیگر نقشی در این زمینه ندارد که چه چیزی از درون این اسناد منتشر خواهد شد.


اسنودن در تازه‌ترین افشاگری خود از جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از کمپانی‌های صنعتی کشورهای اروپایی پرده برداشته و هدف این جاسوسی‌ها را نه امنیت ملی که منافع ملی خوانده است.
سال گذشته هم‌چنین روشن شد که آمریکا تلفن‌های آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان را نیز شنود می‌کرده است./1421/1409/ح

ارسال نظرات