۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۹
کد خبر: ۱۹۷۷۸۱
امام جمعه بابل:

انقلاب اسلامی در سایه اطمینان قلبی مردم به مدیریت دینی تحقق یافت

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام روحانی به همراهی و تبعیت مردم از امام راحل به عنوان رأس مدیریت جامعه اسلامی اشاره و خاطرنشان کرد: مردم در حین انقلاب ویژگی ها و صفات امام خمینی(ره) را شناختند و به مدیریت و ولایت او از خود اقبال نشان دادند.
حجت الاسلام حسن روحاني، امام جمعه بابل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، حجت الاسلام مجتبی روحانی، امام جمعه بابل، ظهر امروز در ادامه سلسله مباحث سبک زندگی در دانشگاه نوشیروانی بابل به موضوع سبک مدیریت اسلامی اشاره کرد و گفت: اسلام به مدیرانی اجازه می دهد که در رأس جامعه اسلامی قرار بگیرند که برخوردار از استعداد و شایستگی باشند، زیرا هر انسانی قابلیت تفویض مدیریت را ندارد.

 

وی مدیریت را یک قابلیت و توانمندی برای اداره جامعه بیان و تصریح کرد: مدیریت در اسلام استحقاق و قابلیت می خواهد و براین اساس تنها تخصص کفایت نمی کند بلکه در کنار این تخصص و توانمندی های علمی و غیر علمی سلسله ای از امور نیز باید در مدیر تحقق پیدا کند تا بر اساس آن شایستگی مدیریت را داشته باشد.

 

مسؤول حوزه علمیه خاتم الانبیاء بابل به موضوع اخلاق در مدیریت اشاره و ضمن بررسی این صفت مدیریتی خاطرنشان کرد: منظور از اخلاق مدیریت، منش، روحیه و شخصیت اخلاقی ویژه در مدیر است زیرا خیلی از افراد هستند که از جهت مهارت ها موفق اند و تخصص بالایی دارند  اما متأسفانه در عرصه ی مدیریت  به دلیل نداشتن اخلاق شایسته موفق نبوده اند.

 

وی توانمندی مدیران را تلفیق مهارت و تخصص در مواجهه با افراد زیر دست بیان کرد و گفت: موفقیت های مدیر ریشه در صفات و شخصیت او دارد که با بهره گیری از شخصیت جذاب اخلاقی امور را با مهارت اداره کنند.

 

حجت الاسلام روحانی برخی از ضعف های مدیران ناموفق را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: کارنامه مدیران ناموفق نشان داد که علی رغم داشتن تخصص بالا در اجرای امور اما به دلیل ترسو بودن، عدم برخورداری از استقامت و پشتکار، مدیریت شتابزده، تکبر و استبداد نتوانسته اند موفق عمل کنند.

 

امام جمعه بابل به بیان روایاتی در خصوص توصیه معصومین(ع) به مدیران اشاره کرد و افزود: مهارت و اخلاق از مهم ترین عنصر در صلاحیت مدیران در جامعه اسلامی است.

 

وی رعایت عدالت مدیر را یکی از زمینه های کنترل زیر دستان دانست و تصریح کرد: نبی مکرم اسلام (ص) در روایتی فرمود که عدل صفت خوبی است  اما برای مدیران شایسته تر است و این اهمیت صفت عدالت را برای مدیران می رساند.

 

مسؤول شورای فرهنگ عمومی شهرستان بابل، بهره گیری از آموزه های اخلاقی را قبل از انتصاب مدیران یک موضوعی مهم بیان کرد و افزود: خدای متعال قبل از اینکه مدیریت جامعه ی انسانی را به پیامبر(ص) بدهد اول ایشان را مزین به آداب الهی کرد و ارزش های اخلاقی را به او آموخت و سپس امور دین و دنیای مردم را به ایشان سپرد و این ملاک باید یک الگو برای انتصاب مدیران جامعه اسلامی باشد.

 

وی ادامه داد: امیرالمومنین(ع) زمانی که خواست مالک اشتر را به عنوان حاکم و مدیر مردم به مصر بفرستد در نامه ای نکات اخلاقی و مدیریتی را به مالک اشتر یاداوری کرد.

 

حجت الاسلام روحانی منشور مدیریت امیرالمؤمنین را توصیه ای مهم از جانب ایشان برای همه مدیران در جامعه اسلامی بیان کرد و گفت: عهدنامه امام علی(ع) به مالک اشتر نه تنها برای مالک اشتر بلکه برای همه مدیران جامعه اسلامی باید یک منشور مدیریتی باشد.

 

وی به فرازی از این نامه نیز اشاره و خاطرنشان کرد: امیرمؤمنان(ع) فرمود که ای مالک نسبت به مردم رحمت داشته باش و نسبت به آنها محبت بورز و نسبت به مردم لطیفانه برخورد کن و مدیر نباید این جایگاه را برای چپاول مردم و بهره گیری خود ببیند.

 

امام جمعه بابل به دیگر توصیه های اخلاقی امیرمؤمنان(ع) را به مالک مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: خودخواهی از جمله بلای مدیریت است و مدیر نباید دوست داشته باشد که مردم او را به طور دائ تحسین کنند زیرا این بهترین فرصت برای شیطان است که بر او مسلط شود.

 

مسؤول حوزه علمیه خاتم الانبیاء بابل، تکبر و دوری از تواضع در برابر مردم را از جمله معایب و آفت های مدیریت از نگاه امیرالمؤمنین برشمرد و گفت: امام علی(ع) در نامه ای به محمد ابی بکر فرمود که در برخورد با مردم متواضع و نرم باش و با چهره گشاده با آنها روبه رو شو زیرا تکبر در برابر مردم آفت بزرگ مدیریت است.

 

وی گماشتن افراد خوشنام را از سوی مدیر یکی از شاخصه های موفقیت یک مدیر برشمرد و خاطرنشان کرد: امیرالمومنین(ع) به مالک فرمود که مأموری را انتخاب کن که از خانواده ای شایسته باشد و اگر این مدیر از خانواده ای صالح باشد به مانند درختی دارای ریشه های عمیق است.

 

این استاد حوزه علمیه بابل به موضوع انقلاب اسلامی و همراهی و تبعیت مردم از امام راحل به عنوان رأس مدیریت جامعه اسلامی را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: مردم در حین انقلاب ویژگی ها و صفات امام خمینی(ره) را شناختند و به مدیریت و ولایت او از خود اقبال نشان دادند زیرا  آن فقیه حق دارد بر جامعه اسلامی ولی باشد که برخوردار از اخلاق مدیریت در حوزه فقهی اش باشد.

 

وی مرجعیت فقهی و سیاسی یعنی ولایت فقیه را در نگاه امام عسکری(ع) پرداخت و تصریح کرد: امام عسکری(ع) فرمود که در میان علما و فقها بگردید و فردی شایسته را انتخاب کنید زیرا هر عالم و فقیهی قابلیت اعمال مدیریت در جامعه را ندارد.

 

حجت الاسلام روحانی به دیگر ویژگی های ولایت فقهی و سیاسی در نگاه امام عسکری اشاره کرد و گفت: فقیهی می تواند در رأس مرجعیت قرار بگیرد که نفس خود را از امراض و شهوات نگه بدارد و با نگاهی تکلیف گرایانه سنگربان دین و ارزش های دینی باشد.

 

وی شخصیت برجسته امام راحل را در ابعاد اخلاقی، فقهی و سیاسی مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: مردم از سال 1341 در دوران حوادث مختلف با شناخت کامل امام خمینی(ره) را شایسته برای فقاهت دانستند و از او تبعیت کردند و حاضر شدند تا جان خود و فرزندان خود را در مسیر انقلاب اسلامی تقدیم کنند و به حق ویژگی های برجسته امام راحل باید الگوی مدیران امروز ما باشد./950/پ202/س

ارسال نظرات