۲۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۴
کد خبر: ۱۹۷۹۲۱
پژوهشگر جامعه المصطفی بررسی کرد:

دلایل تاثیرگذاری انقلاب اسلامی بر جنبش های سیاسی معاصر

خبرگزاری رسا ـ طلبه هندی حوزه علمیه، ایدوئولوژی و عقیده مشترک، وجود دشمن مشترک، مبارزه با ظلم و فساد، وحدت طلبی و مردم گرایی را از وجوه مشترک انقلاب اسلامی با دیگر نهضت های سیاسی معاصر دانست.
مدرسه حجتيه قم

حجت الاسلام ذاکر ناصری از طلاب هندی حوزه علمیه در همایش تاثیر انقلاب اسلامی بر سایر ملل که صبح امروز در مدرسه علمیه حجتیه قم برگزار شد با ارائه مقاله ای با عنوان «دلایل تاثیرگذاری انقلاب اسلامی بر جنبش های سیاسی معاصر» گفت: جای تردید نیست که انقلاب اسلامی ایران به خاطر جاذبه شعارها، روش ها، محتوا، نتایج پدیده ای اثرگذار در جنبش های سیاسی معاصر بوده و هست.


وی به وجوه مشترک انقلاب ایران و دیگر نهضت‌های سیاسی معاصر اشاره کرد و ادامه داد: ایدوئولوژی و عقیده مشترک یکی از این وجوه مشترک است. انقلاب اسلامی هر چند یک انقلاب شیعی است ولی شیعیان هم مانند دیگر مذاهب به وحدانیت خدا و نبوت پیامبر و قرآن کریم اعتقاد دارند و امام خمینی در این باره می فرماید «می دیدیم که در شعارهایشان، در فریادهایشان شعارهای اسلامی بود، فریادهای «الله اکبر» مقصد این بود که آنها را که مخالف اسلام می دانستند بروند کنار و بعد از آن انشاء الله آن مقصد حقیقی که آن مقدمه این است تحقق پیدا بکند پس یک جهت، جهت این بود که همه تان فریادتان این بود که ما اسلام را خواهیم و شاهنشاهی و اینها را نمی خواهیم».


این پژوهشگر جامعه المصطفی العالمیه اظهار داشت: امروزه در جنبش های موجود در مصر و تونس و ... و در میدان های لولو و التحریرها شعارهای اسلامی سر داده می شود. نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره انقلاب مصر می گوید امروز در میدان التحریر همان شعارهایی را می شنویم که در سال 57 در تهران می شنیدیم.


وی بیان داشت: وجود دشمن مشترک از دیگر وجوه مشترک بین انقلاب اسلامی با نهضت های دیگر است. امروز دشمن همه آزادی خواهان جهان استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا و رژیم اشغالگر قدس است. اینها کیان اسلامی را تهدید می کنندو انقلاب اسلامی با شعار نه شرقی نه غربی علم مبارزه با دشمن مشترک را بر عهده گرفته است.


حجت الاسلام ناصری گفت: در نهضت های سیاسی معاصر هم مانند انقلاب اسلامی مردم خواستار برچیده شدن ظلم و فساد و برقراری حکومت اسلامی هستند. در این باره حضرت امام خمینی (ره) می فرمایند «ما می خواهیم اسلام را حفظ بکنیم ، با کناره گیری نمی شود حفظ کرد. خیال نکنید که با کناره گیری تکلیف از شما سلب می شود ، تکلیف دو چندان است».


وی افزود: جنبش های سیاسی معاصر همه مدیون انقلاب اسلامی هستند چون به مسلمانان روحی تازه بخشید و آنها را از غفلت نجات داد و بر سوسیالیسم و لیبرالیسم مهر بطلان زد.


این پژوهشگر جامعه المصطفی العالمیه بیان داشت: وحدت طلبی و تکیه و تاکید انقلاب و رهبران آن بر وحدت زمینه دیگری برای جنبش های سیاسی معاصر و یکی از وجوه مشترک این جنبش ها با انقلاب اسلامی است. چون انقلاب اسلامی با تاسی از مکتب محمدی تفاوتی بین مسلمانان از سیاه و سفید، عرب و عجم و ... قائل نیست. امام خمینی با تاکید بر همین ویژگی ی فرماید «رمز موفقیت همین وحدت اقشار و وحدت کلمه بود. اگر بنا بود که قشر روحانى تنها مى خواست به جنگ اینها برود خفه مى کردند او را؛ نویسنده مى خواست به جنگ آنها برود آنها را از بین مى بردند؛ دانشگاهى مى خواست این کار را بکند نمى توانست؛ بازار مى خواست این کار را تنها بکند نمى شد؛ دهقان مى خواست بکند نمى شد. اینکه همه چیز را ما به دست آوردیم، و ان شاء اللَّه بعد هم به دست مى آوریم، این براى همین پیوستگى است که بین اقشار ملت حاصل شد. و ما باید این همبستگى را نگه داریم.»


وی مردم گرایی انقلاب اسلامی را عاملی در گسترش انقلاب و پذیرش آن از سوی ملت ها دانست و گفت: انقلاب اسلامی نشان داد که باید به مردم بها داد نه به دولت ها و آنچه در نظر انقلاب مهم است نظر مردم و تلاش برای تحقق آن است.


حجت الاسلام ناصری ادامه داد: اکنون این سوال پیش می آید که با وجود این همه مشترکات چرا این جنبش ها به موفقیت نرسیدند؟ پاسخ به این سوال نیازمند تحقیق وسیعی است لکن به طور مختصر می توان عدم وجود رهبری که مورد پذیرش همه احزاب باشد، عدم توجه به جنبه های معنوی انقلاب، وجود اختلافات عمیق در احزاب سیاسی، عمل نکردن رهبران جنبش ها به تعهدات خود، دخالت بیگانگان در جریان جنبش ها و چند دستگی مردم را از عوامل این ناموفقی دانست. /916/202/ع

 

ارسال نظرات