۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۰
کد خبر: ۱۹۸۲۰۵

چند خبرکوتاه از سازمان اوقاف و امورخیریه

خبرگزاری رسا ـ همزمان با برگزاری سی و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن در شیراز 150 محفل انس با قرآن با حضور قاریان مصری، عراقی و ایرانی در استان فارس برگزار می‌شود.
سازمان اوقاف و امور خيريه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از ستاد خبری سی و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن، ولی یاراحمدی رئیس مرکز قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این مطلب افزود: این محافل قرآنی در مساجد، امامزاده‌ها، مدارس و نهادهای قرآنی مطرح شهر شیراز و 17 شهر استان فارس برگزار خواهد شد.

همزمان با برگزاری مسابقات سراسری قرآن 150 محفل انس با قرآن با حضور قاریان ایرانی و مصری برگزار می‌شود

وی خاطرنشان کرد: آقایان «احمد شحات احمد سید» از کشور مصر و «میثم تمار» از کشور عراق جزو میهمانان خارجی این محافل قرآنی هستند.

یاراحمدی افزود: آقایان «سیدجواد حسینی»، «حمید احمدی وفا»، «عباس هاشمی»، «قاسم مقدمی» و «وحید وکیلی» از قاریان بین المللی کشور عزیزمان ایران نیز به همراه قاریان برتر استانی جزو میهمانان این محافل قرآنی در استان فارس هستند.

وی اجرای تواشیح و ابتهال توسط گروه‌های تواشیح و جمع خوانی را از دیگر برنامه‌های این محافل قرآنی برشمرد و گفت: «سجاد انصاری پور» و «محمدمهدی بیگی» دو قاری برتر کشورمان در مقطع شکوفه‌ها و بیش از 10 مفسر قرآنی نیز از جمله میهمانان این محافل قرآنی در استان فارس هستند.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در پایان خاطرنشان کرد: خانم‌ها «ایزدی» و «عیدی پور» از قاریان بانوی برجسته کشورمان نیز از جمله میهمانان محافل قرآنی ویژه خواهران هستند.

حفظ قرآن، 16 اعدامی را از مرگ نجات داد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت: حفظ قرآن کریم موجب رهایی 16 زندانی از حکم اعدام شد.

حجت الاسلام رضا صادقی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان اظهار داشت: 16 نفر از زندانیان زندان مرکزی اصفهان که محکوم به اعدام بودند، به دلیل حفظ قرآن بخشیده شدند.

وی تصریح کرد: اداره اوقاف ناحیه یک شهرستان اصفهان اقدام به برگزاری محفل انس با قرآن کریم در زندان مرکزی اصفهان نموده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ادامه داد: مراسم آزاد سازی این زندانیان به مناسبت گرامیداشت ایام الله دهه فجر در زندان مرکزی با حضور رئیس زندان و دو هزار زندانی برگزار شد.

وی افزود: این مراسم با نوای دلنشین قاری بین المللی محمدرضا حق شناس با شکوه هرچه تمامتر برگزار شد و در حاشیه این مراسم حکم اعدام 16 نفر از زندانیان لغو و به حکم حبس ابد، تغییر یافت.

وی بیان داشت: 5 نفر از این افراد را بانوان و مابقی آقایانی بودند که توانسته بودند با حضور در طرح ملی حافظان قرآن کریم، مبادرت به حفظ پنج جزء از قرآن کریم و بیشتر نمایند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان عنوان کرد: حکم یکی از این زندانیان به 15 سال حبس تغییر یافت.

وی متذکر شد: طبق بخش نامه موجود در این حوزه، زندانیانی که مبادرت به حفظ قرآن نمایند در صورت بررسی کارشناسان، به حکم آنان تخفیف داده خواهد شد و می‌توانند از مجازات‌های سنگین همچون اعدام، حبس ابد رهایی یابند.

17 نوع مسابقه همزمان با مسابقات سراسری قرآن برگزار می‌شود

17  نوع مسابقه مختلف قرآنی و فرهنگی در ایام برگزاری سی و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم برگزار می‌شود.

حجت الاسلام محمدعلی رنجبر مسئول کمیته فرهنگی سی و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم گفت: همزمان با برگزاری سی و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، 17 نوع مسابقه مختلف با محوریت قرآنی برای عموم مردم در نظر گرفته شده است.

حجت الاسلام رنجبر اظهار داشت: از جمله این مسابقات که برای گروه‌های سنی نونهالان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان طراحی شده است می‌توان به مسابقات پیامکی، تلفنی، مقارعه، غزل خوانی حافظ با قرآن، خطاطی، قصه خوانی و قصه گویی اشاره کرد.

وی افزود: مسابقه پیامکی و تلفنی از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به صورت سراسری برگزار می‌شود و همچنین علاقمندان می‌توانند در مسابقاتی چون خطاطی، نقاشی و ... در نمایشگاه قرآنی شرکت کنند.

مسئول کمیته فرهنگی مسابقات کشوری قرآن کریم تصریح کرد: برای مدعوین حاضر در سالن برگزاری مسابقات کشوری قرآن کریم و حاضران در محافل انس با قرآن نیز چند مسابقه در نظر گرفته شده است.

حجت الاسلام رنجبر تاکید کرد: جوایز این مسابقات در سالن برگزاری سی و ششمین دوره مسابقات کشوری قرآن کریم اهداء می‌شود و حضور برندگان برای دریافت جوایز در این مکان الزامی است.

براساس این گزارش، سی و ششمین دوره مسابقات کشوری قرآن کریم با حضور 450 نفر از قاریان و حافظان قرآن کریم و اساتید قرآنی از یکم تا ششم اسفندماه در شهر شیراز برگزار می‌شود.

شرفخانی: با اجرای طرح مهر تندرستی به درمان 4884 بیمار نیازمند کمک شد

معاون سازمان اوقاف با اشاره به برگزاری «جشن ملی مهر تندرستی» گفت: این طرح در راستای کمک به بیماران بی بضاعت وتامین دارو، درمان و هزینه‌های بستری در 25 استان کشور برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین احمد شرفخانی با بیان این‌که یکی از رسالت‌های خطیر سازمان اوقاف و امور خیریه، نظارت و صیانت بر نحوه اجرای صحیح و امینانه نیات واقفان خیراندیش و مراقبت لازم از این امانات است که عهده دار آن است، اظهار کرد: از آنجا که تاکنون اجرای نیات واقفین در سطح کشور از رویه‌ای واحد برخوردار نبوده و بعضا با اعمال سلایق مواجه می‌گردد، لذا به جهت رعایت غبطه وقف و نیات واقفین و به لحاظ برون رفت از وضعیت کنونی «ویژه برنامه‌های اجرای امینانه نیات واقفین» این طرح تهیه شده است تا قابلیت کنترل، نظارت، گزارش گیری، اطلاع رسانی و نهایت بهره وری از ظرفیت بالقوه و بالفعل موقوفات را در بر داشته باشد.

وی با اعلام این‌که «طرح ملی مهر تندرستی» با هدف اجرای صحیح و امینانه نیات واقفین در موضوعات؛ دارو و درمان و مراکز درمانی و پزشکی، بارویکرد شفاف سازی و اطلاع رسانی از آثار و برکات وقف برگزار شد، افزود: شناسایی افراد مستحق، مطابق نیات واقفین و بهره‌مندی از اجرای نیت، ایجاد وحدت رویه در سراسر کشور جهت اجرای امینانه نیات واقفین و نظام مند کردن آن، اطلاع رسانی نسبت به آثار و برکات اجرای نیات وقفین در جامعه، زمینه سازی ایجاد وقف جدید متناسب با نیازهای روز، ترغیب، تشویق و جذب خیرین در امر کمک به بیماران نیازمند و تامین هزینه‌های درمانی نیازمندان و گسترش وقف تجهیزات پزشکی مورد نیاز مراکز درمانی وقفی و خیریه از دیگر اهداف این طرح بود.

حجت الاسلام شرفخانی با اشاره به این‌که نیاتی که واقفان خیراندیش برای تامین هزینه‌های بستری، دارو درمان و پیشگیری از بیماری نیازمندان، ایتام، بی سرپرستان و افراد نیازمندان در نظر گرفته‌اند، در این طرح هزینه شد، افزود: سازمان اوقاف و امور خیریه در قالب این طرح به 4884 بیمار نیازمند در زمینه تامین دارو، درمان، کمک شد و همچنین مبالغی نیز به مراکز درمانی، مراکز آسایشگاهی و عیادت بیماران کمک شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این‌که جشن ملی «مهر تندرستی» در بقاع متبرکه شاخص و مراکز درمانی موقوفه با حضور واقفان و خیرین برگزار شد، تصریح کرد: دریافت کنندگان خدمات در این طرح با عنایت به وقفنامه و نیت واقف و پس از آن به ترتیب اولویت عبارتند از : 1- بیماران سرطانی، بیماران خاص و صعب العلاج و بیماران مستمند، 2- ایتام، بی سرپرستان، سادات و ... 3- مددجویان اجتماعی 4- دانشجویان و طلاب علوم دینی 5- اصحاب بقاع متبرکه 6- سایر اقشار نیازمند جامعه  هستند که در مجموع به 4884 نفر از بیماران نیازمند از محل درآمد نیات موقوفات مرتبط کمک شد.

حجت الاسلام شرفخانی با بیان این‌که 109 موقوفه مرتبط در سراسر کشور با نیات مرتبط با تامین هزینه‌های بستری، دارو درمان و پیشگیری از بیماری نیازمندان، ایتام، بی سرپرستان و افراد نیازمندان وجود داشت، افزود: در ایام اجرای این طرح، 3 وقف جدید مجموعا به ارزش ریالی 957 میلیون تومان به ثبت رسید و همچنین 50 خیر نیز در قالب این طرح مشارکت و کمک نمودند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به این‌که 90 برنامه نمادین و جشن «مهر تندرستی » در 25 استان کشور برگزار شد، خاطرنشان کرد: همزمان با برگزاری این طرح بمنظور هم افزایی در زمینه اجرا با معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بسیج جامعه پزشکی تفاهم نامه منقعد شد .

وی در پایان گفت: 60 ایستگاه سلامت نیز در قالب «طرح مهر تندرستی» در موقوفات و امامزادگان شاخص 25 استان کشور برپا شد و خدمت رسانی لازم را به مراجعین ارائه کرد.

عابد: گردشگری مذهبی نقش مهمی در توسعه بقاع متبرکه دارد

قائم مقام رییس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: توسعه امامزاده‌ها و بقاع متبرکه در کشور نیازمند مشارکت مردم بویژه خیران است.

عبدالرضا عابد در نشستی با استاندار و مسوولان استان قزوین افزود: دراین راه باید با عزم جدی و نیت الهی وارد شده و کارهای عمرانی را در امامزاده‌ها به خوبی پیش ببریم.

وی اظهار کرد: با تشکیل مجمع خیران امامزاده و بقاع متبرکه می‌توانیم از مشارکت بسیار تعیین کننده و موثر خیرین و افراد مذهبی برای طرح‌های توسعه و نوسازی اماکن مقدس به خوبی استفاده کنیم.

رئیس بنیاد توسعه و عمران موقوفات کشور خاطرنشان کرد: فعالیت هیات امنای امامزاده‌ها بسیار مهم است و این افراد نباید وابسته به جناح، گروه و تشکل سیاسی خاصی باشند بلکه باید در جایگاهی باشند تا در جلب اعتماد عمومی و تسریع پروژه موثر عمل کنند.

قائم مقام رییس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، به اجرای طرح توسعه امامزاده حسین(ع) شهر قزوین اشاره کرد و افزود: برای توسعه این طرح سازمان اوقاف آمادگی کامل دارد و ارایه پرداخت تسهیلات بانکی را پیگیری می‌کند.

عابد ادامه داد: پیگیری مستمر استاندار قزوین برای اجرایی شدن طرح توسعه امامزاده حسین و عزم جدی مدیران برای این کار ارزشمند قابل تقدیر است و ما هم در این کار خیر که تضمین کننده دنیا و آخرت همه فعالان این بخش است مساعدت لازم را انجام می‌دهیم.

به گفته وی، طرح توسعه امامزاده حسین(ع) قزوین از کارهای بزرگ ملی است که هم هزینه زیادی لازم دارد و هم زمان، اما با عزم جدی مسوولان و خیران و مشارکت مردم این کار می‌تواند با سرعت بیشتری اجرایی شود.

این مسوول یادآورشد: گردشگری مذهبی از طرح‌های مهمی است که در صورت توسعه و نوسازی امامزاده‌ها می‌تواند مورد استقبال قرار گیرد و مسوولان اوقاف هم در این حوزه جدی هستند.

همایش بزرگداشت امامزاده علی بن جعفر(ع) 30 بهمن در قم برگزار می‌شود

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم گفت: دومین همایش بزرگداشت امامزادگان استان قم با محوریت امامزاده علی بن جعفر(ع) و آل امام صادق(ع) در قم برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام شوذب شیری، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم اظهار کرد: امامزادگان فراوانی در طول تاریخ به قم مهاجرت کرده‌اند که سفر آن‌ها دارای حکمت بوده است.

 وی افزود: قم در کلام ائمه اطهار(ع) حرم اهل بیت(ع) نامیده شده و این امر دارای فلسفه خاصی است؛ در بسیاری از متون به قم به عنوان سرزمینی مقدس می‌نگرند.

 مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) که قم را حرم اهل بیت(ع) معرفی می‌کنند عنوان داشت: امسال برای دومین سال پیاپی، همایش بزرگداشت امامزادگان با محوریت ذریه و خاندان امام صادق(ع) برگزار می‌شود؛ 32 شاخه از اولاد ایشان به قم آمدند که قریب به 80 نفر هستند.

 وی ادامه داد: عنوان همایش امسال در قم، آل صادق(ع) با محوریت علی بن جعفر(ع) تعیین شده که پسر امام ششم شیعیان محسوب می‌شوند.

 شیری با بیان این‌که علی بن جعفر(ع) از اهالی عریز تا زمان امام هادی(ع) زندگی کردند گفت: علی بن جعفر را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین ولایت‌مداران و پاسداران حریم ولایت ائمه اطهار(ع) دانست.

 مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم بیان داشت: ایشان سعی داشت به عنوان پیشوایی بزرگ و بصیر اجازه ندهد، جامعه از مسیر پیروی اهل بیت(ع) خارج شود؛ علی بن جعفر دارای شاگردان فراوانی نیز بود و شخصیتی جامع داشت.

 وی با بیان این‌که این امامزاده بزرگ دارای کتابی فقهی شامل 400 حدیث است خاطرنشان کرد: ایشان همه احادیث این کتاب را به طور مستقیم از پدر، برادر و برادرزاده‌شان نقل کرده‌اند.

 شیری افزود: تاکنون مقالات زیادی در محورهای گوناگونی همچون ولادت تا وفات، علی بن جعفر از منظر امامان معصوم، ولایت‌پذیری از منظر علی بن جعفر، روایات علی بن جعفر و بررسی محتوای کلامی و رجالی، خلق و خوی علی بن جعفر(ع) و ... به دبیرخانه همایش ارسال شده است.

 مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم فلسفه برگزاری همایش علی بن جعفر(ع) در قم را مورد توجه قرار داد و عنوان داشت: بیشتر امامزادگان مدفون در قم از نسل ایشان هستند و نقل مهمی در فرهنگ و تمدن شیعی قم ایفا کرده‌اند.

 شیری بیان داشت: این همایش چهارشنبه 30 بهمن در سالن همایش مرکز فرهنگی شاه سید علی(ع) برگزار می‌شود و شخصیت‌ها و اساتید بلندپایه حوزه علمیه در آن حضور خواهند داشت ضمن این‌که سعی داریم از یکی از مراجع عظام تقلید برای سخنرانی دعوت کنیم.

همایش ملی قرآن کریم و میراث رضوی برگزار می‌شود

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم از برگزاری همایش ملی قرآن و میراث رضوی از سوی این دانشگاه دوشنبه 28 بهمن‌ماه خبرداد.

حجت الاسلام دکتر محمد اکبری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم و دبیر اجرایی همایش ملی قرآن کریم و میراث رضوی اظهار کرد: این همایش با حضور شخصیت‌های علمی و کشوری، فرهیختگان، دانشمندان، اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها، رئیس و معاونین دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم و رؤسای دانشکده‌های علوم قرآنی 28 بهمن‌ماه در دانشکده علوم قرآنی سبزوار برگزار می‌شود.

وی افزود: همایش ملی قرآن کریم و میراث رضوی طبق نظر کمسیون اعتبارسنجی نشریات و امور همایش‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری حائز رتبه علمی پژوهشی گردیده است و مقالات ارسالی این همایش از نظر جایگاه علمی پژوهشی در حد بسیار مطلوب است و مقالات برگزیده از بین 114 مقاله ارسالی با درجه علمی پژوهشی منتشر خواهند شد.

دکتر اکبری مهمترین هدف این همایش را جذب کمی و کیفی دانشجو در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم عنوان کرد و افزود: اهداف برگزاری این همایش شامل ارتقاء سطح علمی اساتید و اعضای هیأت علمی، ارتباط و تعامل هرچه بیشتر با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مراکز علمی و دانشگاهی به خصوص بنیاد بین المللی امام رضا(ع)، معرفی ابعاد شخصیتی امام رضا(ع) به جامعه اسلامی و بیان مقام علمی آن حضرت، گرامیداشت و معرفی پژوهشگران برتر علمی و حمایت از آنان، اشاعه و ترویج معارف قرآنی از دیدگاه امام رضا(ع)، کشف، تبیین و گردآوری میراث قرآنی امام رضا(ع)، انس و الفت گرفتن با قرآن از طریق کلام امام رضا(ع)، ایجاد فضای تعامل و گفت و گو میان دانش پژوهان، زدودن تحریفات وارده در مذهب تشیع، ترویج فرهنگ و مذهب تشیع و معرفی فرهنگ ناب رضوی دانست.

دبیر اجرایی همایش ملی قرآن کریم و میراث رضوی ضمن اشاره به این که این همایش در دو نوبت صبح و عصر با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد عابدی رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم و قرائت پیام یکی از مراجع عظام تقلید آغاز خواهد شد.

وی گفت: 1- مناظرات امام رضا(ع) پیرامون؛ اثبات توحید و صفات خداوند و رد تشبیه و تجسیم و پاسخ به آیات متشابه و شبهات در این زمینه، اثبات عصمت انبیاء از قرآن و پاسخ به شبهات وارده قرآنی، اثبات جایگاه اهل بیت(ع) براساس قرآن کریم، اثبات ذریه بودن ائمه(ع) از قرآن کریم، اثبات امامت براساس قرآن کریم، تفاوت عترت و امت، 2- استنادهای قرآنی امام رضا(ع) شامل؛ استناد عمل و سیره حضرت به قرآن مجید، استناد سخن و کلام حضرت به قرآن مجید، 3- احادیث تفسیری شامل؛ پاسخ به شبهات حول آیات قرآن کریم و تفسیر آیات متشابه و بیان آن‌ها محورهای این همایش هستند.

یک باب منزل مسکونی در رباط کریم وقف سید الشهدا(ع) شد

یک باب منزل مسکونی در شهر جدید پرند با نیت سید الشهدا(ع) در شهرستان رباط کریم وقف شد

یک باب منزل مسکونی در شهرجدید پرند توسط واقف خیراندیش کبری اسماعیلی با نیت سید الشهدا در شهرستان رباط کریم وقف شد.

گفتنی است، ارزش ریالی این موقوفه بالغ برسه میلیارد و پانصد میلیون ریال برآورد شده است./966/د101/ن

 

 

 

 

ارسال نظرات