۰۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۳۰
کد خبر: ۱۹۸۳۷۶

تصویب قطعنامه ای مجهول به نفع یا ضرر مردم سوریه

خبرگزاری رسا ـ شورای امنیت سازمان ملل متحد با رأی مثبت تمامی اعضای خود خواستار دسترسی امدادگران کمک‌های انسانی به مردم سوریه شده است.
شوراي امنيت

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، دویچه وله در خبری گفت: دولت آمریکا از صدور قطعنامه شورای امنیت در مورد دسترسی آزاد امدادرسانان به مناطق جنگ‌زده سوریه استقبال کرد.
جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، صدور قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در رابطه با رساندن آزاد کمک‌های انسان‌دوستانه به مناطق جنگ‌زده سوریه را گامی مهم تلقی کرد. وی روند آتی حل بحران سوریه را وابسته به این امدادرسانی‌ها دانست.
در بیانیه‌ای که واشنگتن روز شنبه 22 فوریه (3 اسفند) در این رابطه منتشر کرد، آمده است: مردم سوریه پس از سه سال خونریزی‌های خشونت‌بار به‌حق می‌پرسند که آیا پیشرفتی امکان‌پذیر است؟ بیانیه می‌افزاید که "این قطعنامه چیزی واقعی را وعده داده است".
شایان ذکر است آنچه از دل این قطعنامه بر نمی آید، نحوه کمک رسانی به مردم می باشد. اطلاق این قطعنامه به صرف الزام کمک رسانی، راه را برای تزریق این تجهیزات به گروه های تروریستی که اکنون از لحاظ مواد غذایی و لجستیکی دچار مضیقه شده اند باز می کند.
گفتنی است شورای امنیت سازمان ملل متحد با رأی مثبت تمامی اعضای خود خواستار دسترسی امدادگران کمک‌های انسانی به مردم سوریه شده است.
جان کری با تقدیر از این مصوبه گفت: شورای امنیت در این مورد بدون ورود به بحث‌های انحرافی، خواستار گام‌های مشخص شده است.
وزیر امور خارجه آمریکا ضمن اشاره به ضرورت فوری اجرای کامل این مصوبه افزود که انسان‌ها در سوریه باید کمک‌های حیاتی‌ای که "بی‌صبرانه در انتظار آن هستند" را هر چه سریع‌تر دریافت کنند.
کمیسیون اتحادیه اروپا نیز قطعنامه شورای امنیت را قابل تقدیر دانست. خانم کریستالینا گئورگی‌یوا روز شنبه گفت که این قطعنامه باید هر چه سریع‌تر به اجرا درآید.
بر اساس این قطعنامه، در صورتی که دولت بشار اسد مانع از دسترسی امدادرسانان به انسان‌های نیازمند در مناطق جنگ‌زده شود، باید در انتظار "گام‌های بعدی" شورای امنیت باشد.
/1421/1409/ح

ارسال نظرات