۰۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۰
کد خبر: ۱۹۸۵۴۴
حجت الاسلام والمسلمین خاتمی:

طلاب قدر فرصت و نیروی جوانی را بدانند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین خاتمی طلاب را به مغتنم شمردن فرصت ها سفارش کرد و گفت: قرار نیست بیش از یک بار در این دنیا زندگی کنیم و یا دوباره به دنیا بیاییم، پس این فرصتی را که به دست آمده مغتنم بشمارید.
حجت الاسلام خاتمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زنجان، حجت الاسلام والمسلمین علی خاتمی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه زنجان، صبح امروز در جمع طلاب و اساتید حوزه علمیه زنجان استفاده از تجربه بزرگان عرصه تبلیغ را یک فرصت مغتنم برای طلاب دانست و گفت: یکی از فرصت های مغتنمی که به عنوان فرصت مطرح است برخورداری و استفاده از تجربه انسان های بزرگواری است که در عرصه نشر معارف اهل بیت (ع) تجربه کسب کرده اند که باید مورد استفاده قرار گیرد.

 

وی در ادامه افزود: استفاده از تجربه کسی یعنی این که او استاد شما است و لذا اگر در حالات علما تحقیق کرده باشید بعد از ذکر بسیاری ویژگی خوب بعضا می نویسند که یکی از ایرادات وارده به ایشان این است که کمتر در محضر اساتید زانوی تلمذ زده و از تجربه آنها استفاده کرده است، بنابر این اگر توجه داشته باشید عدم استفاده از تجربه دیگران برای عالم یک نوع ایراد و عیب به حساب می آید.

 

امام جمعه زنجان در ادامه با اشاره به حالاتی از زندگی آیت الله مرعشی نجفی اظهار داشت: در حالات آیت الله مرعشی نجفی آمده است که در جوانی مسافرت های زیادی را برای استفاده از اساتید مختلف انجام داده است، مسافرت هایی به کشورهایی مانند هند، افغانستان، پاکستان و عراق که به گفته خودشان کمترین مدت حضور در این کشورها و استفاده از تجارب اساتید آنجا سه روز بوده است.

 

وی در ادامه پرسش و سوال پرسیدن از علما و اساتید را یکی از سنت های حسنه حوزه علمیه دانست و تأکید کرد: یکی از مسائلی که از روز اول در حوزه علمیه به طلبه ها آموخته اند این است که هر جا عالمی یا صاحب تجربه ای را دیدید حتما از وجود ایشان استفاده نمائید و این یکی از سنت های حسنه حوزه علمیه است که هر جا عالمی را دیدیم از او طلب موعظه و نصیحت کنیم و باید قبول داشت که هر نفسی تأثیر خاص خودش را دارد.

 

حجت الاسلام والمسلمین خاتمی در ادامه سیستم آموزشی حوزه را جدای از سیستم های موجود در دنیا توصیف کرد و گفت: این یک سنت حسنه و خوبی است که باید در خود بپرورانیم و هر جا عالمی یا صاحب تجربه ای در امر تبلیغ مباحث اسلامی دیدیم، منتظر نباشیم که او صحبت کند بلکه خودمان سوال پرسیدن را آغاز کنیم و حتی به اندازه یک سوال هم که شده از علم و تجربه او استفاده کنیم.

 

وی در ادامه افزود: چرا که قاعده و سیستم آموختن در حوزه علمیه جدای از سایر سیستم های آموزشی مرسوم در دنیا است که مثلا با گرفتن یک مدرک دیپلم یا لیسانس امر آموزش پایان یابد بلکه شعار حوزه «ز گهواره تا گور دانش بجوی» است.

 

حجت الاسلام والمسلمین خاتمی در پایان طلاب را به مغتنم شمردن فرصت ها سفارش کرد و گفت: قرار نیست بیش از یک بار در این دنیا زندگی کنیم و یا دوباره به دنیا بیائیم، پس این فرصتی را که به دست آمده مغتنم بشمارید و از آن نهایت استفاده را ببرید چون نه قرار است زندگی دوباره تکرار شود و نه قرار است نیروی جوانی دوباره برگردد. /949/پ202/ب

ارسال نظرات