۰۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۵
کد خبر: ۱۹۸۵۶۷
رییس موسسه پژوهشی حکمت وفلسفه ایران :

خواجه نصیرالدین طوسی یک جریان فکری است

خبرگزاری رسا ـ رییس موسسه پژوهشی حکمت وفلسفه ایران گفت: خواجه نصیرالدین فقط یک شخصیت نیست بلکه یک جریان فکری است و راز موفقیتش را در رساله سیرو سلوکش می‌توان دید.
حجت الاسلام والمسلمين خسروپناه

به گزارش خبرنگار خبرنگاری رسا، حجت الاسلام عبدالحسین خسرو پناه رییس موسسه پژوهشی حکمت وفلسفه  ایران در همایش اخلاق و فلسفه از نگاه خواجه  نصیرالدین طوسی که عصر روز دوشنبه پنجم اسفندماه در مؤسسه  پژوهشی حکمت وفلسفه  ایران  برگزار شد اظهار داشت: خواجه نصیرالدین فقط یک شخصیت  نیست بلکه یک جریان فکری است و راز موفقیتش را در رساله سیرو سلوکش می‌توان دید، خواجه نصیرالدین می‌گوید اگر عمر و توفیقی یافتی طلب کنی که به آن برسی، اگر حق با بت پرستان دیدی سخنش بپذیر.

وی با بیان این سوال که آیا ثواب و عقابی که  بر فاعل مختار و بر فعل مختار نسبت داده می‌شود ذاتی آن است یا نه؟ گفت: اشاعره معتقدند که حسن و قبح افعال شرعی است و فعل به خودی خود نه حسنه است ونه قبیح و فعل با کلام شارع حسن و قبح پیدا می‌کند، معتزله می‌گویند فعل خودش دارای حسن و قبح است و عقل هم می‌فهمد ولی شارع آنها را که عقل نمی‌فهمد بیان می‌کند.

رییس موسسه پژوهشی حکمت وفلسفه  ایران  در ادامه این مطلب افزود: خواجه  در کتاب تجلیل‌العقاید می‌گوید که حسن و قبح عقلی است و شرع هم آن را بیان می‌کند، خواجه نصیرالدین در کتاب تلخیص‌المفسر با مطرح کردن این سوال که  چگونه  ممکن است فلاسفه ایی چون ابن سینا منکر حسن و قبح عقلی باشند می‌گوید منظور فلاسفه این است که حسن و قبح عقلی را با عقل نظری درک نمی‌کنند و نمی‌پذیرند ولی با عقل عملی می‌پذیرند فلاسفه حرف اشاعری را نمی‌زنند.

حجت الاسلام خسرو پناه ابراز داشت: اخلاق کاربردی و نیاز ما است بهترین پاسخ عقل عملی که مبنایش بدیهیات است را می‌توان حسن و قبح و اخلاق کاربردی را دریافت کرد./9595/پ203/ص

ارسال نظرات