۰۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۸
کد خبر: ۱۹۸۵۸۱
مدیرکل اوقاف خراسان شمالی:

عملیات احداث حرم برادر امام رضا در بجنورد 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد

خبرگزاری رساـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی گفت: فاز نخست اجرای طرح جامع حرم مطهر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر(ع)، برادر گرامی امام رضا(ع) در بجنورد بیش از 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
حرم امامزاده سيد عباس بجنورد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی عصر سه شنبه در جریان بازدید محمدحسین علی نیا، معاون عمرانی استاندار خراسان شمالی از پروژه احداث و توسعه حرم مطهر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر(ع)، برادر گرامی امام رضا(ع) در بجنورد، اظهار کرد: طرح جامع توسعه حرم این امامزاده در سال 88 با هماهنگی معاونت بقاع و اماکن متبرک سازمان اوقاف و امور خیریه کشور تهیه و به تصویب دفتر فنی این سازمان رسید.
به گفته وی فاز اول اجرای طرح جامع شاخص ترین امامزاده استان خراسان شمالی در همان سال در مساحت هزار و 176 مترمربع با عنوان توسعه شبستان در چهار طرف حرم مطهر برای الحاق به بنای قدیم آن آغاز شد و اکنون نیز بیش از 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
حجت الاسلام سهرابی اضافه کرد: طرح جامع حرم مطهر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر(ع) در چهار فاز در مجموعه ای به مساحد 15 هکتار اجرا می شود.
وی عنوان کرد: بودجه مورد نیاز برای اجرای این طرح با همکاری سازمان مرکزی و مسؤولان ارشد استان خراسان شمالی و نیز نذورات مردم و فروش مزار تأمین می شود.
این مسؤول افزود: برای اجرای طرح جامع امامزاده سیدعباس(ع) تاکنون افزون بر سه هزار میلیون ریال اعتبار هزینه شده و پیش بینی می شود تا اتمام فاز نخست آن هزار و 700 میلیون ریال دیگر هزینه شود.
وی اظهار داشت: برای تکمیل این طرح در برنامه ای پنج ساله بیش از 100 میلیارد تومان در 9 هکتار کاربری اصلی پیش بینی شده است.
به گفته حجت الاسلام سهرابی طرح جامع امامزاده سیدعباس(ع) بجنورد در 42 کاربری شامل زائرسرا، شبستان مذهبی، مجتمع های فرهنگی تجاری، سالن های ورزشی و صحن های مختلف طراحی شده و همه این کاربری ها نیز دارای هویت مذهبی، فرهنگی و تفریحی هستند.
وی عنوان کرد: همچنین احداث حوزه علمیه و راه اندازی کتابخانه در این حرم نیز از دیگر بخش های طرح جامع امامزاده سیدعباس(ع) به شمار می روند.
حجت الاسلام سهرابی اظهار امیدواری کرد که فاز نخست اجرای این طرح تا پایان امسال به اتمام برسد و فاز دوم گسترش حرم نیز از سال 93 آغاز شود.
وی افزود: فاز دوم طرح جامع امامزاده سیدعباس(ع) بجنورد شامل احداث صحن در دو طبقه با ظرفیت گنجایش 40 هزار نفر جمعیت است.
به گفته وی برداشتن گنبد فعلی و تعویض آن و نیز ساماندهی فضای داخلی حرم از جمله اقدامات فازهای بعدی طرح جامع حرم مطهر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر(ع) بجنورد است.
حجت الاسلام سهرابی اضافه کرد: همچنین در راستای اجرای این طرح بر اساس توافق انجام شده با شهرداری بجنورد مقرر شده تا این نهاد دور امامزاده را برای مشخص شدن حریم آن دیوارکشی کند که این برنامه نیز اکنون در دست اقدام است.
گفتنی است، حرم مطهر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر(ع)، برادر گرامی امام رضا(ع) بر روی تپه ای باستانی معروف به معصوم زاده در جنوب شهر بجنورد واقع شده و با گنبدی فیروزه ای جلب نظر می کند.
بنا بر اسناد موجود در اداره کل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی؛ حاج شیخ عباس قمی در کتاب شریف «منتهی الاعمال» به نقل از شیخ مفید می گوید که اولاد حضرت موسی بن جعفر(ع) 37 نفر شامل 18 مرد و 19 زن بوده اند، این اسناد حاکی است که حضرت علی بن موسی الرضا(ع) در سال 200 هجری به اجبار و به عنوان ولایتعهدی توسط مأمون عباسی از مدینه به مرو هجرت کرد و به تبع هجرت ایشان، برادران و برخی از خواهران مکرم ایشان نیز به عنوان یاوران آن بزرگوار به سوی این منطقه رهسپار شدند که این هجرت منشأ تحولات علمی، فکری، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی زیادی نه تنها در خراسان بلکه در ایران اسلامی و جهان اسلام شد.
بر اساس این اسناد امامزاده سیدعباس(ع)، برادر گرامی امام رضا(ع) تا سال 203 هجری در قید حیات و به اذن برادر بزرگوارش مدتی والی بصره بوده است./9314/پ202/س
ارسال نظرات