۰۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۲۲
کد خبر: ۱۹۸۶۸۸

فاصله فقر و ثروت در قدرت اقتصادی اروپا

خبرگزاری رسا ـ ثروتمندان آلمانی که تنها یک دهم جمعیت را تشکیل می‌دهند، از درآمد خالصی برابر دست‌کم ۲۱۷ هزار یورو در سال برخوردارند. در همین حال قشر یک درصدی داراترین افراد جامعه، سالانه بیش از ۸۱۷ هزار یورو درآمد خالص دارند.
فقر روزمره در آلمان

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، دویچه وله در خبری گفت: در هیچ کشور اروپایی ثروت عمومی جامعه به اندازه آلمان نابرابر تقسیم نشده است.


بنا به گزارش تازه‌ای از بنیاد پژوهش‌های اقتصادی در آلمان؛ حدود یک پنجم از بزرگسالان از دارایی شخصی به کلی بی‌بهره هستند. حتی میزان بدهی حدود 7 درصد از جمعیت، بیش از دارایی ناخالص آن‌ها است.


از طرفی دیگر ثروتمندانی که تنها یک دهم جمعیت را تشکیل می‌دهند، از درآمد خالصی برابر دست‌کم 217 هزار یورو در سال برخوردارند. در همین حال قشر یک درصدی داراترین افراد جامعه، سالانه بیش از 817 هزار یورو درآمد خالص دارند.


بنا به همین گزارش میان شرق و غرب آلمان همچنان تفاوت زیادی دیده می‌شود. در شرق آلمان صاحبان درآمد سالانه 110 هزار یورو در میان افراد بالای 17 ساله ثروتمند شمرده می‌شوند؛ درحالی که در غرب برای رسیدن به این رده شخص باید حدود 240 هزار یورو درآمد داشته باشد.


بنا به گزارش تازه در آلمان پردرآمدترین افراد از سال 2002 تا 2012 بر درآمد خود افزوده‌اند. در حالی که ظرف همین مدت، درآمد لایه‌های کم‌بنیه‌ای که 30 درصد جامعه را تشکیل می‌دهند، ثابت مانده است.


مارکوس گرابکا، از کارشناسان بنیاد پژوهش اقتصادی، معتقد است که افراد بدون اشتغال در ده سال گذشته بیشترین کسری درآمد را متحمل شده‌اند. بیشتر این افراد ناگزیر می‌شوند به خاطر کمبود درآمد، از یارانه‌ها و کمک هزینه استفاده کنند.


بنا به گزارش یادشده، شمار بدهکاران نیز در آلمان در ده سال گذشته از 27 و نیم درصد به 32 درصد رسیده است. این وضعیت به ویژه در شرق کشور به خاطر استفاده گسترده از اعتبارات بانکی بوده است.


گزارش تازه نشان می دهد که آلمان فدرال از نظر تقسیم نابرابر ثروت در میان کشورهای اتحادیه اروپا بدترین وضعیت را دارد و در رده بعد اتریش قرار می‌گیرد. تحلیل آمار فاصله درآمدها در آلمان در سال 2012 برابر 78صدم بوده است، درحالی که همین نرخ در فرانسه برابر 68 صدم و در اسلواکی به مقدار 45صدم بوده است. این نرخ میان صفر و یک در نوسان است. صفر به این معناست که همه در ثروت عمومی سهم یکسان دارند و یک به این معناست که تمام ثروت جامعه از آن یک نفر است.


دانشمندان از این نکته آگاه هستند که دارایی صاحبان ثروت‌های کلان، مثل مولتی‌میلیونرها و میلیاردرها، عملا غیرقابل محاسبه است. نتیجه آن که فاصله فقر و ثروت در عمل همیشه از میزان ارائه شده بیشتر است.


پژوهشگران اعتقاد دارند: «می‌توان حدس زد که در ده سال گذشته تقسیم ثروت باز هم به شکل نابرابرتری صورت گرفته است. یکی از نمودارهای آن در این واقعیت است که درآمد بنگاه‌های بزرگ به طور متوسط در مقایسه با درآمد کارورزان بیشتر بوده است.»


گزارش تازه که با حمایت "بنیاد هانس بوکلر" صورت گرفته، بر آخرین داده‌های اقتصادی تکیه دارد. برای این منظور سالانه از 20 هزار نفر از آلمان نظرسنجی می‌شود. برای تنظیم گزارش اخیر و سنجش فاصله فقر و ثروت در جامعه، آمار سال 2012 مورد توجه قرار گرفته است./1421/1409/ح

ارسال نظرات