۰۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۶
کد خبر: ۱۹۸۷۶۷

برگزاری کنگره شهدا و ایثارگران روحانی استان تهران با حضور آیت الله نوری همدانی

خبرگزاری رسا ـ کنگره بزرگداشت شهدا و ایثارگران روحانی استان تهران با عنوان «مبلغان آسمانی»، با سخنرانی حضرت آیت‌الله نوری همدانی و به‌همت سپاه سیدالشهداء(ع) استان تهران در مصلای حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد.
آيت الله نوري همداني روحانيت و دفاع مقدس

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کنگره بزرگداشت شهدا و ایثارگران روحانی استان تهران صبح امروز پنج شنبه هشتم اسفندماه با عنوان «مبلغان آسمانی»، با سخنرانی حضرت آیت‌الله نوری همدانی و به‌همت سپاه سیدالشهداء(ع) استان تهران در مصلای حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد.

براساس این گزارش حضرت آیت‌الله حسین نوری همدانی، از مراجع تقلید در این کنگره تاسیس حکومت و نظام اسلامی و ولایی را نخستین بُعد انقلاب اسلامی ارزیابی کرد و افزود: ساختار حکومتی در اسلام این طور است که در راس آن پیغمبر و امام معصوم و اگر آن‌ها نبودند قائم مقام او قرار دارد، کرامت انسان‌ها اقتضا می‌کند که سرنوشت انسان‌ها به دست معصوم و قائم مقام او سپرده شود.

باید در برابر دشمنان از لحاظ نظامی قوی باشیم

وی  تحول بنیان فرهنگی، بنیان سیاسی و بنیان اجتماعی را به عنوان ابعاد دیگر انقلاب اسلامی مطرح کرد و با اشاره به این‌که مردم آنقدر قدرت دارند که تخت را از زیر پای سلاطین می‌کشند، ابراز داشت: پیامبران ابتدا مردم را با خود هماهنگ می‌کردند و سپس به جنگ نمرود و فرعون می‌رفتند.

این مرجع تقلید تحول در بنیان نظامی و دفاعی را بُعد دیگر انقلاب اسلامی دانست و با اشاره به این‌که لازم است که در جامعه در برابر دشمنان یک نظام دفاعی و جهادی قوی باشد، تاکید کرد: فرهنگ جهاد و شهادت و دفاع نظامی و جهادی همیشه باید زنده و برقرار باشد.

حضرت آیت الله نوری همدانی تحول اقتصادی را از ابعاد دیگر انقلاب اسلامی دانست و با بیان این‌که اسلام با اقتصاد و سرمایه داری مخالف است، افزود: قیام‌های امروز اروپا و آمریکا در نتیجه همین نظام کاپیتالیسمی است.

 اسلام برای حل مشکلات اقتصادی راه حل دارد

وی به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر خلق حماسه اقتصادی اشاره کرد و با بیان این‌که اسلام پاسخگوی همه احتیاجات بشر در همه زمان‌ها است، افزود: اسلام برای حل مشکلات اقتصادی نظام اقتصادی خودش را دارد.

دشمنی با آمریکا از پیام های سلبی انقلاب است

حضرت آیت الله نوری همدانی دشمنی با آمریکا و همفکرانش و صهیونیسم‌ها را از پیام‌های سلبی انقلاب اسلامی ارزیابی کرد و با تاکید بر این‌که آنچه ما را قوی می‌کند و تا به حال رشد داده فرهنگ جهاد و شهادت است ابراز داشت: در برابر دشمنان، جهاد و شهادت پاسخگو است.

وی با بیان این‌که روحانیان نخستین قشری بودند که به امام خمینی ندای لبیک گفتند، بر ضرورت مطالعه وصیت نامه شهدا تاکید کرد و گفت: من وصیت نامه شهدا را مطالعه کرده ام، 99درصد شهدای ما برای خاطر ولایت فقیه به جبهه های نبرد حق علیه باطل رفتند.

همچنین حجت‌الاسلام سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی سخنانی با موضوع نقش روحانیت در طول دوران بسیار حساس غیبت کبری، روحانیت را همواره پیشتاز دانست و گفت: در طول بیش از هزار که از غیبت کبری می‌گذرد، علماء، مراجع و روحانیت در عرصه ترویج و پاسداری از گفتمان نبوی و علوی از آنچه که از قلم، آبرو و بذل جان در توان داشتند، مضایقه نکردند، از شیخ طوسی تا آیت‌الله العظمی بروجردی و دیگر مراجع و بزرگان این رسالت بسیار مهم و سنگین را عهده‌دار بودند.

همسویی و همراهی با رهبری انقلاب از الزامات پیشتازی روحانیت در عصر انقلاب اسلامی است

وی توجه، همسویی و همراهی با رهبری انقلاب را یکی از الزامات پیشتازی روحانیت در عصر انقلاب اسلامی دانست و با بیان این‌که رهبری در رأس هرم مدیریت عالی نظام قرار دارد، گفت: در طول تاریخ مشکل خواص فاصله گرفتن از محور و ستون فقرات بوده است، آنچه که پس از پیامبراکرم(ص) رخ داد همین بود.

تقابل با آمریکا و اسراییل و دفاع از فلسطین دارای مبنای اعتقادی، امنیتی و استراتژیکی است

حجت‌الاسلام سعیدی تقابل با آمریکا و اسراییل و دفاع از فلسطین را کاملا روشن و دارای مبنای اعتقادی، امنیتی و استراتژیکی دانست و با بیان این‌که در عصر امام خمینی(ره) هم تقابل با اسراییل اعتقادی بود، اظهار داشت: مواضع رهبری نسبت به سیاست خارجی روشن است، اینطور نیست که بگوییم برای ما روشن نبود.

جریان شناسی دومین الزام پیشتازی روحانیت در عصر انقلاب اسلامی است

وی جریان شناسی را دومین الزام پیشتازی روحانیت در عصر انقلاب اسلامی مطرح کرد و با بیان این‌که اگر روحانیت جریان را خوب نشناسد و تحلیل نکند، استباه می‌کند، افزود: وقتی مرجع عالیقدر در قم در نوزده دی موضع گرفتند، به موقع بود.

حجت‌الاسلام سعیدی گفت: کتاب‌های فلسفتنا و اقتصادنا کتاب امروز نیست؛ شهید صدر آن روز( زمان حاکمیت حزب بعث بر عراق) جریان مادی‌گرایی را با همه وجود لمس کرد و برای جلوگیری از انحراف جوانان عراق، این دو کتاب را در تقابل با اصول مارکس نوشت.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ابراز داشت: مرحوم شهید محلاتی به من می‌گفت وقتی امام خمینی(ره) در قم درس می‌فرمودند، من شرکت می‌کردم، به امام(ره) عرض کردم پنج شنبه‌ها اخلاق بگویید طلاب نیاز دارند، ایشان فرمودند اخلاق خوب است اما مارکسیسم، اسلام را تهدید می‌کند، باید در قم کرسی مارکسیسم شناسی و کمونیسم شناسی بگذاریم، آن را بشناسیم تا بتوانیم با آن مقابله کنیم.

حجت‌الاسلام فخری، مسؤول نهاد نمایندگی ولی فقیه در سپاه سیدالشهداء(ع) استان تهران در این مراسم با بیان این‌که استان تهران 110 شهید، 300 ایثارگر، جانباز و آزاده روحانی دارد، افزود: اگر شهدا نبودند، اکنون نمی‌توانستیم با این عظمت و امنیت بسیار بالا در کشور اهل بیت‌(ع) و امام عصر(ع) باشیم.

وی تجلیل از شهدا را تجلیل و تکریم همه ارزش‌ها، خوبی‌ها و قداست‌ها دانست و افزود: به همت سپاه استان و ستاد این کنگره از خانواده‌های 110 شهید روحانی سرکشی شد و دوباره این برنامه را خواهیم داشت.

مسؤول نهاد نمایندگی ولی فقیه در سپاه سیدالشهداء(ع) استان تهران به بیان خاطراتی از شهدای روحانی پرداخت و ابراز داشت: دو فرزند یکی از شهدای روحانی در زمان حکومت ستمشاهی زیر دست و پای جلادان ساواک که به خانه‌شان هجوم آورده بودند، جان سپردند و خود این روحانی هم در سال 1364 همراه شهید محلاتی در سانحه هوایی به شهادت رسید.

لازم به ذکر است در این کنگره از خانواده یازده شهید روحانی استان تهران تقدیر و تجلیل و از کتاب مبلغان آسمانی حاوی زندگی‌نامه و وصیت‌نامه شهدای روحانی به‌صورت نظم و نثر رونمایی شد.

در این مراسم خانواده شهدای روحانی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی ری شهری تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، حجت‌الاسلام والمسلمین رشاد رییس شورای استانی حوزه علمیه استان تهران، حجت‌الاسلام شاهچراغی امام جمعه شهرری، جمعی از مسؤولین نمایندگی ولی فقیه در نواحی بسیج و سپاه و جمعی از فرماندهان سپاه حضور داشتند.

تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید توسط استاد حامد شاکر نژاد و شعرخوانی توسط مصطفی صابر خراسانی از دیگر برنامه‌‎های کنگره بزرگداشت شهدا و ایثارگران روحانی استان تهران بود./956/پ202/ج

ارسال نظرات