۰۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۴
کد خبر: ۱۹۸۸۷۳
معاون فرهنگی وزیر ارشاد:

فضای فرهنگی مشهد سبب انگیزش معنوی در زائران شود

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نزدیکی و همراهی حوزه زیارت با گردشگری را نیز نمی توان نادیده گرفت و بدون شک این دو در بسیاری نقاط با یکدیگر گره خورده اند.
زيارت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مراسم افتتاحیه مرکز رشد فناوری‌های فرهنگ و زیارت با حضور فعالان عرصه دانش و فناوری و مسؤولان استانی و کشوری روز گذشته در پارک علم و فناوری خراسان در مشهد برگزار شد

 

عباس‌علی‌ صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  در این همایش با بیان این که هویت و کانون وجودی ملت ایران به ویژه خراسانی‌ها متنعم از وجود امام رضا(ع) است، افزود: بر این اساس معتقدیم که موضوع زیارت باید به عنوان اولویتی کاری برای مدیران ارشد کشور و استانی قرار گرفته و به مباحث مربوط به آن نگاه ویژه ای صورت گیرد.

 

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: یک نگاه، می‌تواند نگاه اقتصادی باشد و تاثیراتی که شاخصه‌های زیارت بر درآمد سرانه و فرصت‌های شغلی داشته باشدو منظر دیگری که می‌توان برای زیارت تعریف کرد، مدیریت شهری است و مولفه‌هایی که باید مدیریت شهری برای تامین نیازهای زائران و مجاوران داشته باشد.


صالحی گفت: زیارت با گردشگری و صنعت توریسم تفاوت دارد و در امر زیارت نیت و اخلاص وجود دارد اما نزدیکی و همراهی حوزه زیارت با گردشگری را نمی توان نادیده گرفت و بدون شک این دو در بسیاری نقاط با یکدیگر گره خورده اند.

زیارت فرصتی را برای بازگشت به خود است

وی با بیان این که باید به زیارت به عنوان فرصتی برای فرهنگ‌سازی نگاه کرد، گفت: زائران صرفاً سیاحان نیستند و با زیارت فرصتی را برای بازگشت به خود ایجاد می‌کنند.

 

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  تصریج کرد: زیارت در عصر مدرن چنین هویت و ماهیتی دارد که می‌تواند با فرهنگ‌های غیرشیعی نیز مطابقت کند و فرصتی برای بازگشت به خود و خداوند را فراهم کند.

 

صالحی ادامه داد: فضای مشهد و حس معنویت و رضایتمندی که به زائران و مسافران داده می شود باید با هر جای دیگر متفاوت باشد و نماز و مراسمی که در این شهر برگزار می شود باید رنگ و بوی احساس برانگیزی به مسافران بدهد.

 

وی افزود: فعالیت‌ها در این زمینه محورهایی دارد که توجه به این محورها می‌تواند ما را یاری کند، مانند شعائر دینی اعم از نمازهای جمعه، مراسم مذهبی و ... که در مشهد برگزار می‌شود و باید این مراسم فضایی از خاطره‌ای معنوی برجسته را برای زائر ایجاد کند.

 

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  با بیان این که نیازمند ایده‌‌سازی‌های عملیاتی در این زمینه هستیم، ادامه داد: باید به فضا و کالبد شهری در بحث هویت معماری، رنگ‌ها، نظم، زیبایی و طراوت که باید در مشهد ایجاد شود توجه کرده زیرا حس قدسی فضا و کالبد را به زائر منتقل می‌کند.

 

در ادامه این همایش،سیدمحمد صاحبکار، نماینده معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به تهیه و تدوین نقشه جامع علمی کشور گفت: مهمترین بخش این نقشه جامع، تعیین اولویت های فناوری در کشور است که یکی از اولویت های ملی تعیین شده در آن فناوری های فرهنگی و فناوری های نرم است.


لزوم توجه به صنایع فرهنگی

صاحبکار در ادامه با اشاره به لزوم مطرح کردن صنایع فرهنگی گفت: متأسفانه صنایع فرهنگی در کشور ما کمتر از کشورهایی است که زمینه این صنایع را ندارند.

صاحبکار افزود: صنایع فرهنگی دارای بخش های مختلفی در عرصه صنعت سینما و تلویزیون، موسیقی، مد و لباس ، گردشگری، دکوراسیون، انیمیشن و پویانمایی،بازی های یارانه ای و غیره است که می تواند در این عرصه مطرح گردد و ظرفیت های موجود در آن بهره برداری شود.

وی بیان کرد: آمار گویای آن است که در حوزه صنایع فرهنگی به شدت عقب هستیم و مشهد با افتتاح مرکز رشد فناوری های فرهنگی و زیارت می تواند به قطب صنایع فرهنگی تبدیل شود تا عقب ماندگی موجود جبران گردد.

صاحبکار اضافه کرد: در معاونت علمی ریاست جمهوری برای اولویت های فناوری مورد تاکید در نقشه جامع علمی کشور، ستادهای فناوری های راهبردی تعیین شده که یکی از زمینه های این ستادها، ستاد فناوری های نرم و هویت ساز است که کار در این عرصه با قدرت و شدت آغاز شده است.

 

فرهنگ نیازمند زیرساخت معنوی است

حجت‌الاسلام هاشم مهذب، مدیر مرکز رشد فناوری‌های فرهنگ و زیارت نیز در ادامه مراسم اظهار کرد: فرهنگ هویت یک کشور است و نیاز به زیر ساخت معنوی دارد.

 

وی افزود: با توجه به نتایج حاصل از دستاوردهای طرح مطالعات زیارت این نکته آشکار است که برای توسعه زیارت چند رکن ضروری است.

 

حجت‌الاسلام مهذب با بیان این که طراحی مرکز رشد فناوری‌های فرهنگ و زیارت چهارماه گذشته از وزارت علوم دریافت شده است و از همان هنگام مقدمات اینکار با همکاری شهرداری مشهد فراهم شد، تصریح کرد: زیرساخت معنوی نیازمند شرایطی برای شکوفایی است که امیدواریم با تأسیس این مرکز ظرفیت‌های فکری و معنوی در راستای مشهدی با آرمان‌های مطلوب در بحث زیارت و فرهنگ طراحی و اجرا شود.

 

فناوری‌های فرهنگی از منابع اصلی قدرت نرم در جامعه حاصل می شود

سیدحسن علم‌الهدایی، رییس پارک علم و فناوری خراسان نیز در ادامه اظهار کرد: در راستای تخصصی کردن رشد فناوری در کشور مرکز رشد فناوری‌های فرهنگ و زیارت برای نخستین بار در کشور راه‌اندازی شده و در دنیای تشیع نیز این مرکز بی‌نظیر است.

 

وی افزود: بارگاه منور رضوی با میلیون ها زائر و مجاور از سراسر مهین اسلامی و خارج از کشور فرصتی بی نظیر و توانمندی بالفعل و بالقوه است و در حقیقت سرمایه ای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی قلمداد می شود.

 

رئیس پارک علم و فناوری خراسان با اشاره به این که قدرت نرم در ادبیات توسعه پیشرفت کشورها مطرح است، اظهار کرد: زیارت قدرت نرمی را در جامعه ایجاد می‌کند که در دایره آن آموزش تعالی و متعالی شدن فعل و انفعال دارد که این فرصت باید به شکل زیبایی زمینه‌ساز سلامت و الگوی خانواده اسلامی در کشور باشد.

 

وی با تاکید براین که افراد به واسطه ظرفیت خود از منبع فیض زیارت امام رضا(ع) الهام می‌گیرند, خاطرنشان کرد: قدرت نرم فراتر از قدرت فرهنگی است در این راستا فناوری‌های فرهنگی از منابع اصلی قدرت نرم در جامعه به دست می‌آید.

 

علم الهدایی افزود: دو سند ارزشمند در پارک علم و فناوری خراسان تهیه شده که یکی سند راهبردی زیارت و دیگری سند عملیاتی زیارت است که با کمک دستگاه‌ها یک سند عملیاتی پنج ساله تهیه شده و یک فضای همرنگ زیارت گونه برای مردم و مدیران استان شکل گرفته است.

 

رییس پارک علم و فناوری خراسان با اشاره به بودجه زیارت بیان کرد: مبلغ 200 میلیارد تومانی که بنا بود در قالب بودجه زیارت پرداخت شود به 4 میلیارد تومان کاهش یافت و این امر در حالی است که با این مبلغ نمی توان برای توسعه زیرساختها در مشهد اقدامی انجام داد.

 

علم الهدایی تصریح کرد: کارگروه ملی زیارت به دلیل این که مصوبه قانونی نداشت از سوی دولت منحل شد و در این زمینه نمایندگان مجلس باید جایگاه این کارگروه ها را با طرح و لایحه، قانونی کنند.

 

وی با بیان این که امروز دهمین سال تاسیس پارک علم و فناوری است، گفت: در این 10 سال این مرکز علم و فناوری با 20 شرکت دانش بنیان شکل گرفته و این جای تقدیر دارد./930/پ202/س

 

ارسال نظرات