۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۵
کد خبر: ۱۹۸۹۹۰

همایش«تأثیر ماهواره بر خانواده» در خراسان شمالی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) شیروان در استان خراسان شمالی گفت: همایش دو روزه تأثیر ماهواره بر خانواده به میزبانی این حوزه علمیه برگزار شد.
تاثير سوء ماهواره
شهنار همتی، مدیر حوزه علمیه حضرت الزهرا(س) شهرستان شیروان در استان خراسان شمالی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با اشاره به برگزاری همایش تأثیر ماهواره بر خانواده در حوزه علمیه استان، اظهار داشت: همایش یادشده از صبح شنبه دهم اسفندماه به میزبانی حوزه علمیه حضرت الزهرا(س) شیروان آغاز شد و تا ظهر روز یکشنبه ادامه داشت.
به گفته وی در این همایش حجت الاسلام محمدجواد روحانی نژاد، استاد حوزه و دانشگاه اهواز مباحث مختلف مربوط به تأثیرگذاری ماهواره بر خانواده ها را برای حاضرین آموزش داد.
همتی اضافه کرد: در همایش تأثیر ماهواره بر خانواده گروه های هدفی از اقشار مختلف مردم از جمله طلاب و روحانیان، بسیجیان، دانشجویان و ... حضور داشتند.
وی نقش ماهواره در ایجاد چالش های فرهنگی، بررسی پیامدهای وجود ماهواره در منازل، ماهواره و اثرات مخرب آن بر خانواده، تأثیر ماهواره بر ترویج بدحجابی، تأثیر منفی شبکه های ماهواره ای فارسی زبان بر خانواده های ایرانی و ... را برخی از محورهای همایش مذکور برشمرد.
این استاد دانشگاه حوزه علمیه خواهران استان خراسان شمالی در ادامه به برخی از مضرات استفاده از ماهواره در خانواده اشاره کرد و گفت: سست شدن باورهای دینی و مذهبی اعضای خانواده و در نهایت حذف مقوله دین از خانوار، ترویج عقاید ملی گرایی افراطی و نادرست، ترویج ستیزه جویی با نظام اسلامی و دین الهی و ... تنها چند نمونه از تأثیرهای مخرب ماهواره بر اعضای خانواده مسلمان ایرانی است.
به گفته همتی تغییر شیوه زندگی و پوشش مردم علی الخصوص جوانان، تغییر باورها و عقاید، تغییر نحوه گفتار، کردار و پندار مردم مسلمان ایران و ... نیز برخی دیگر از اهداف شبکه های ماهواره ای است.
وی همچنین به برخی از نتایج و تأثیرات سوء استفاده از ماهواره در جامعه ایران اشاره کرد و افزود: مشکلات اخلاقی و خانوادگی، افزایش آمار طلاق، گسترش بی اعتمادی، کم شدن احترام بین اعضای خانواده و ... از جمله اثرات سوء گسترش استفاده از ماهواره در کشور است.
مدیر حوزه علمیه حضرت الزهرا(س) شهرستان شیروان در استان خراسان شمالی اظهار امیدواری کرد که با ورود اصولی تر دستگاه های فرهنگی به مقوله حذف ماهواره از زندگی خانواده ها، بار دیگر سلامت به زندگی ایرانی بازگردد.
گفتنی است، همایش تأثیر ماهواره بر خانواده های ایرانی در حالی در حوزه علمیه استان خراسان شمالی برگزار شد که چندی پیش در جلسه شورای سیاست گذاری ستاد امر به معروف و نهی از منکر این استان به طور ویژه به مسأله استفاده از ماهواره و اثرات مخرب آن در افزایش آمار طلاق، ناسازگاری میان زوج ها و وقوع برخی از قتل ها در استان خراسان شمالی پرداخته شد.
در این جلسه حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و رییس شورای سیاست گذاری امر به معروف ونهی از منکر استان با تقدیر از مطرح شدن اثرات نامطلوب استفاده از ماهواره گفت: شناخت درد، نیمی از درمان است و در این جلسه دردشناسی باید مقدمه پیدا کردن درمان معالج باشد نه مسکن.
وی با اشاره به این که پیامبر(ص) زنان وجوانان را دو قشرآسیب پذیر جامعه عنوان کرده اند، افزود: ماهواره معروف را منکر و منکر را معروف جلوه می دهد و در این زمینه باید به دنبال درمان اصلی آن باشیم چرا که بسیاری از اقدامات انجام شده تاکنون مسکن بوده است و نه معالج.
حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با تأکید بر این که با منبر رفتن، اطلاعیه و بخش نامه دادن نمی شود کاری انجام داد، گفت: نباید خودمان را فریب بدهیم زیرا اکنون ماهواره نه تنها مشکل ساز شده بلکه در خانواده های مذهبی هم ورود پیداکرده است که باید این موارد کنترل شود.
وی اضافه کرد: همان گونه که دشمن با هجوم فرهنگی فضاسازی می کند، باید همه ما دست به دست هم دهیم و آن را کنترل کنیم.
امام جمعه بجنورد برگزاری چنین جلساتی را مانند عبادت دانست و اظهار داشت: باید به این موضوع به عنوان کاری عبادی نگاه کرد.
لازم به ذکر است، پیش تر سردار صفوةالله‌امام‌وردی محمدی، فرمانده انتظامی استان خراسان شمالی گفته بود که در این استان 867 هزار نفری حدود 10 درصد مردم از ماهواره استفاده می کنند.
البته در صحت این آمار از سوی برخی نهادها تشکیک شد چرا که آنها معتقد بودند مشاهده های میدانی و نتایج، حاکی از استفاده ماهواره از سوی درصد بیشتری از مردم خراسان شمالی است؛ اما بعدتر فرمانده نیروی انتظامی استان اظهار کرد که این آمار 10 درصد مربوط به خانوارهایی است که به صورت آشکار از ماهواره استفاده می کنند./9314/پ203/س
ارسال نظرات