۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۳
کد خبر: ۱۹۸۹۹۹
حجت الاسلام اشکوری:

سیاست زدگی آفت اقتصاد ما است/ تحقق اقتصاد مقاومتی در گرو کار جهادی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه در تبیین الزامات اقتصاد مقاومتی، گفت: عرصه اقتصادی نیازمند عزم ملی، همکاری و دوری از سیاست زدگی ها است.
حجت الاسلام اشکوري حجت الاسلام اشکوري حجت الاسلام اشکوري

حجت الاسلام سید عبدالمجید اشکوری استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با توجه به ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب به الزامات آن اشاره کرد و اظهار داشت: نیازمند عزم ملی، همکاری و دوری از سیاست زدگی ها در عرصه اقتصادی هستیم.

وی با بیان این که در حوزه اقتصاد عقب ماندگی های مزمنی داریم، گفت: این مطلب به مسائل تاریخی ما برمی گردد؛ باید برای جبران آنها اهدافی را دنبال کنیم که منجر به رشد بیشتر می شود، در این راستا ما باید نسبت به هزینه ها و درآمدهایمان بسیار بسیار دقت کنیم.

استاد حوزه و دانشگاه به نقش دولت در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و ابراز داشت: در دولت باید درآمدها مشخص شود که از کجا ناشی شده و منابع تأمین آنها تصحیح شود، به عبارت دیگر اقداماتی صورت بگیرد که اقتصاد، وابستگی به نفت نداشته باشد؛ در مرحله بعد باید درآمدهای غیر نفتی را افزایش دهیم.

حجت الاسلام اشکوری با تأکید بر این که دولت باید هزینه ها را کنترل کند، گفت: باید مراقب باشیم که درآمدهای دولت در کدام بخش ها هزینه شود که بهترین بازدهی را داشته باشد و شرایط توسعه را فراهم کند.

وی مشارکت دادن مردم در امر پیشرفت اقتصادی را بسیار مهم خواند و خاطرنشان کرد: حوزه های علمیه در این عرصه فعالیت کرده و به گونه ای فرهنگسازی کنند که مردم به جای مصرف گرایی به دنبال پیشرفت اقتصادی کشور باشند، سرمایه گذاری کنند و در بخش های تولید مشارکت داشته باشند؛ البته این مشارکت ها باید به صورت کار جهادی یا سرمایه گذاری جهادی باشد تا جهاد اقتصادی شکل بگیرد.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که زیرساخت های سرمایه گذاری بخش خصوصی مناسب نیست، گفت: از سوی مجلس باید شرایط قانونی برای فعالیت های اقتصادی فراهم شود و مشکلاتی که در این زمینه برای کار تولیدی وجود دارد تنظیم و مناسب سازی شود؛ قوانین دست و پا گیر کسب و کار باید اصلاح شود تا مردم بتوانند به راحتی مشارکت بیشتری داشته باشند.

حجت الاسلام اشکوری تحقق اقتصاد مقاومتی را منوط به کار جهادی دانست و بیان داشت: برای این که کشور به پیشرفت برسد و عقب ماندگی ها جبران شود و روز به روز رفاه عمومی و عدالت محور در جامعه بیشتر شود باید کاری مشابه زمان دفاع مقدس شود و در مردم اشتیاق رفتن به سمت این هدف را ایجاد کنیم.

وی در تشریح نقش رسانه های گروهی در زمینه اقتصاد مقاومتی، گفت: اولین وظیفه آنان این است که نقد سازنده و مؤثر نسبت به عملکرد دولت داشته باشند تا از مسیر اقتصاد مقاومتی و برنامه های خود در این زمینه دچار انحراف نشود؛ با این کار می توانند کمک حال دولت باشند که رفتارهای خود را اصلاح کند.

استاد حوزه و دانشگاه فرهنگ سازی در مردم را یکی دیگر از وظایف رسانه ها، عنوان کرد و اظهار داشت: تشویق کردن مردم به فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری، همچنین تشریح تأثیرات اقتصاد مقاومتی بر رفاه عمومی جامعه، از جمله کارهای بسیار مهم این قشر است.

حجت الاسلام اشکوری سنگینی بار مسؤولیت آموزش و اطلاع رسانی در بحث اقتصاد مقاومتی را بر دوش رسانه ها دانست و گفت: جامعه برای رفتن به سوی این هدف نیاز به کسب اطلاعاتی در این زمینه است؛ از راه اطلاع رسانی می توان روی افکار عمومی تأثیرگذار بود و آنها را با برنامه های دولت در ایجاد رفاه همراه کرد./928/ت302/ج

ارسال نظرات