۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۷
کد خبر: ۱۹۹۰۰۹
رئیس سازمان سینمایی خبر داد؛

حمایت از آثار مروج اخلاق رضوی

خبرگزاری رسا ـ رئیس سازمان سینمایی گفت: در جشنواره‌های دولتی این ملاحظه وجود دارد که عده‌ای نمی‌خواهند در آن شرکت کنند، اما از آنجا که جشنواره امام رضا(ع) غیردولتی است، باید تمام استا‌ن‌ها بسیج شوند و ضمن استفاده از ظرفیت‌های سازمان کاری کنیم جشنواره امام رضا(ع) همانند جشنواره فجر برگزار شود.
جشنواره امام رضا(ع)

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از سایت شمس توس، جلسه کارگروه سینمایی دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) با حضور سیدجواد جعفری دبیر جشنواره و حجت‌اله ایوبی رئیس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

فعالیت 85 دبیرخانه دائمی در جشنواره‌ امام رضا(ع)

جعفری در ابتدای این جلسه با اشاره به همکاری بیش از 365 نهاد، ‌ارگان و سازمان با جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) گفت: یکی از مجاری بسیار مهم برای گسترش فرهنگ رضوی در جامعه، ساخت فیلم‌های مرتبط با این موضوع است. به همین منظور یکی از 9 کارگروه فعال در جشنواره امام رضا(ع)، کارگروه سینمایی به ریاست آقای دکتر ایوبی است.

وی با اشاره به برپایی 85 دبیرخانه دائمی برای دریافت آثار جشنواره‌ بین‌المللی امام رضا(ع) در سراسر کشور گفت: دبیرخانه فیلم کوتاه رضوی در یزد در دوره گذشته 205 فیلم کوتاه دریافت کرد که آمار قابل قبولی محسوب می‌شود و از نظر کیفی نیز برخی فیلم‌ها در سطح بسیار مطلوبی قرار داشتند، همچنین جشنواره‌ پویانمایی رضوی در گلستان و جشنواره نماهنگ رضوی در لرستان نیز آثار قابل‌ توجهی دریافت کردند که حکایت از روند رو به رشد جشنواره دارد.

حمایت مرکز گسترش سینمای تجربی از برگزیدگان جشنواره امام رضا(ع)

سید محمدمهدی طباطبایی‌نژاد مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نیز در ادامه این نشست به بیان دیدگاه‌های خود پرداخت و گفت: یکی از آفات جشنواره‌ها این است که پس از برگزاری مراسم اختتامیه از برگزیدگان سراغی نمی‌گیرند و آن‌ها را به حال خود رها می‌کنند.

وی ادامه داد: ما در مرکز گسترش می‌توانیم از برگزیدگان حوزه‌های مستند، فیلم کوتاه و پویانمایی رضوی دعوت کنیم  تا در راستای همان فعالیت خویش به تولید کار‌های دیگری با موضوع فرهنگ رضوی بپردازند، این اقدام حمایتی از افراد علاقمند است تا آن‌‎ها از مسیر خارج نشوند و در این راستا، طرح‌های این عزیزان در اولویت رسیدگی قرار دارد.

باید کاری کنیم جشنواره امام رضا(ع) همانند جشنواره فجر باشد

ایوبی در این جلسه از سیدجواد جعفری که 12 سال چراغ جشنواره امام رضا(ع) را روشن نگه داشته است،‌ تقدیر کرد و گفت: «شمش‌الشموس» سکه هویت ما ایرانی‌هاست و باید کاری کنیم که همه مردم احساس کنند در کشور امام رضا(ع) ‌زندگی می‌کنند.

وی به بیان تجربه خود از حضور در عتبات عالیات پرداخت و ادامه داد: ‌شیعیان خارجی، ایران را به نام امام رضا(ع) ‌می‌شناسند و برای زیارت این امام همام به کشورمان سفر می‌کنند. بنابراین مسئولیت ما فرهنگ‌سازی برای بهره‌مندی هر چه بیشتر از این نعمت است.

ایوبی، برگزاری جشنواره امام رضا(ع) را مقدمه هویت‌سازی برای نسل جوان دانست و بر برگزاری کلان این جشنواره و عدم تنزل آن حتی در برنامه‌های استانی تأکید کرد.

وی گفت: ‌باید تلاش کنیم ضمن این‌که جشنواره در استان‌های مختلف برگزار می‌شود، اما سطح آن به صورت ملی باشد، ‌بنابراین باید سطح استان را در سطح ملی ارتقاء دهیم.

به گفته رئیس سازمان سینمایی، در جشنواره‌های دولتی این ملاحظه وجود دارد که عده‌ای نمی‌خواهند در آن شرکت کنند، اما از آنجا که جشنواره امام رضا(ع) غیردولتی است، آرزومندیم هویتی مستقل یا نیمه‌مستقل پیدا کند، به همین منظور، باید تمام استا‌ن‌ها بسیج شوند و ضمن استفاده از ظرفیت‌های سازمان کاری کنیم جشنواره امام رضا(ع) همانند جشنواره فجر برگزار شود.

ایوبی ارتقای سطح جشنواره را سبب تقویت حضور چهره‌های مختلف دانست و ضمن تأکید بر استفاده از ظرفیت شبکه‌های تلویزیونی در سایر کشورها گفت: باید در عرصه بین‌الملل فراخوان دهیم و ذهن شیعیان و ایرانی‌های خارج از کشور را با شخصیت و معنویت امام رضا(ع) پیوند بزنیم. در واقع با این اقدام آن‌ها از فرهنگ دینی فاصله نمی‌گیرند و در حقیقت رسالت جشنواره نیز درگیرکردن ذهن مردم است.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره تولید فیلم دینی گفت: ایشان معتقدند که ما یک سلسله اصول و ارزش‌هایی مانند کرامت، راستگویی و احترام به پدر و مادر داریم که همگی از مصادیق دین هستند، بنابراین اگر با این نگاه ببینیم، آثاری مروج اخلاق رضوی نیز در دایره آثار جشنواره قرار می‌گیرند و شاهد حضور آثار بیشتری خواهیم بود.

ایوبی در پایان ضمن معرفی «محمد حیدری» دبیر اسبق جشنواره تئاتر فجر به عنوان نماینده تام‌الاختیار خود در جشنواره امام رضا(ع)، اظهار امیدواری کرد بتواند در مراسم اختتامیه دوازدهمین دوزه این جشنواره حضور یابد.

52 درصد برنامه‌های جشنواره امام رضا(ع) مردمی است

دبیر جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) در نشست هم‌اندیشی با نمایندگان 22 رسانه دیجیتال و مکتوب کشور گفت: طبق آمار به دست آمده، 52.8 درصد برنامه‌های جشنواره امام رضا(ع) مردمی است و 47.8 درصد نیز نیز به برنامه‌های تخصصی اختصاص دارد.

سیدجواد جعفری در ابتدای این نشست ضمن قدردانی از زحمات رسانه‌‌ها در انعکاس یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) با اشاره به مشارکت 31 استان داخلی و 75 کشور خارجی در برپایی یازدهمین دوره جشنواره امام رضا(ع) افزود: از مجموع 85 عنوان برنامه این دوره جشنواره، حدود 25 عنوان برنامه با کمک سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، جامعه المصطفی العالمیه، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، مجمع جهانی اهل بیت(ع) و ... در خارج کشور برگزار می‌شود، 28 کشور آفریقایی، 21 کشور آسیایی، 15 کشور اروپایی و پنج کشور آمریکایی میزبان دوازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) هستد.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) با اشاره به فرمایشی از رهبر معظم انقلاب که «واژه‌سازی» و «نهادسازی» را لازمه هر حرکت و نهضت عمومی دانسته‌اند، گفت: بر همین اساس ما در جشنواره امام رضا(ع) که یک جشنواره مردمی است، سعی می‌کنیم واژه‌سازی و نهادسازی داشته باشیم، واژه‌هایی همچون «دهه کرامت»، «روز بزرگداشت امامزادگان»، «فرهنگ رضوی» و ... از جمله این تلاش‌هاست و اکنون نهادهای مردمی در آیین‌های نمادین استقبال از کاروان امام رضا(ع) در شهرهای شلمچه (دروازه ورودی ثامن‌الحجج به ایران)، یزد (که بیشترین قدمگاه‌های امام رضا را در خود جای داده است) و نیشابور، شکل گرفته و منتظر حمایت هیچ سازمان و ارگانی نیستند و اگر جشنواره هم تعطیل شود، آن‌ها کار خود را به شایستگی انجام می‌دهند.

وی بر مردمی‌بودن جشنواره امام رضا(ع) تأکید کرد و گفت: طبق آمار به دست آمده، 52.2 درصد برنامه‌های جشنواره امام رضا(ع) مردمی است و 47.8 درصد نیز نیز به برنامه‌های تخصصی اختصاص دارد.

در ادامه این نشست، نمایندگان رسانه‌ها به ارائه دیدگاه‌ها و نظرات خود درباره جشنواره و بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) پرداختند.

معرفی آثار برگزیده جشنواره، استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی و تأکید بر افزایش تبلیغات جشنواره در رسانه ملی، خواسته اکثریت قریب به اتفاق حاضران بود. همچنین معرفی چهره ماندگار رضوی، معرفی حکما و علمای مشهور مدفون در مشهد و برپایی همایش‌هایی با موضوع معماری شهری مشهد، جزو پیشنهادهایی بود که مورد استقبال قرار گرفت.

یکی دیگر از پیشنهادهای قابل تأمل اصحاب رسانه، جمع‌آوری آثار شاعران مسلمان و غیرمسلمان درباره امام رضا(ع) بود، نظیر همایش بین‌المللی ادبی و هنری «باران غدیر» که با محوریت امیرالمؤمنین(ع) برگزار می‌شود. استفاده از قالب‌های جذاب بصری و هنری در معرفی شخصیت و سیره امام علی‌بن موسی‌الرضا(ع) نیز از دیگر پیشنهادهای اهالی رسانه بود.

عمومی‌نشدن آثار منتخب جشنواره در سطح جامعه، مردمی‌نبودن جشنواره در برخی سطوح و رسانه‌ای نشدن دستاوردهای جشنواره، اهم انتقادات اصحاب رسانه از مسئولان جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) بود.

در پایان این نشست، جعفری بار دیگر از حمایت اهالی رسانه از جشنواره امام رضا(ع) قدردانی کرد و خبرنگاران حاضر در نشست به عنوان خادمان فرهنگ رضوی در فضای رسانه تجلیل شدند./966/د101/ن

ارسال نظرات