۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۴
کد خبر: ۱۹۹۰۲۴
رحیم‌پور ازغدی در اصفهان:

خون شیعیانی که توسط تکفیری های ریخته می شود به گردن افراطی ها است

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این که اشخاصی که به اهل سنت توهین می کنند افراطی هستند، گفت: خون شیعیانی که توسط جریان های تکفیری و وهابیت ریخته می شود بر گردن اشخاص افراطی است.
حسن رحيم پور ازغدي حسن رحيم پور ازغدي حسن رحيم پور ازغدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حسن رحیم‌پور ازغدی، روز یکشنبه در همایش بررسی ریشه های فکری جریان‌های افراطی در جهان تشیع، در تالار اهل بیت اصفهان، که به همت دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان برگزار شده بود، گفت: با تعالیم اهل بیت، بیشترین مبارزات با افراطی گری در این مذهب صورت گرفت و مذهبی که همواره تحت فشار بوده، چرا که با انواع حکومت های غیر الهی مبارزه کرده است.

 

وی ضمن تصریح بر این که افراد افراطی هفته وحدت را هفته برائت عنوان می کنند، ابراز داشت: اهل بیت ما تأکید کرده اند که اهل تسنن از محبان ما هستند، و باید از افراطی ها پرسید که تشیع به دست چه کسانی عزت یافته و این امام خمینی بود که بر مبنای عقل و تعقل تشیع را در جهان عزت بخشیده است و هرچه به سمت تکفیر برویم، به علت بنای برهان و منطق در تشیع موجب مظلومیت شیعه می شویم.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: جریان های افراطی بزرگترین خدمت را به وهابیت می کنند و هر شیعه ای که در دنیا به قتل می رسد به علت اعمال افراطی این افراد است و افراطی ها با رفتارهای غلط خود موجب تقویت جریان وهابیت می شوند، زیرا موجب می شوند از تشیع تصوری اشتباه و غلط در اذهان مردم شکل گیرد.

 

وی در ادامه افزود: در تاریخ اسلام اولین برخوردها با جریان های افراطی از سوی ائمه معصومین صورت گرفت و امام علی(ع) کسی را اعدام نکردند، مگر به جرم این که دچار ارتداد شده بود و امیرالمؤمنین را خدا می خواند، زیرا حضرت معتقد بودند، اگر درباره این مسأله اقدام قاطع صورت نمی دادند همان بلایی که بر سر مسیحیت آمد گریبان گیر تشیع نیز می شود.

 

رحیم پور ازغدی خاطر نشان کرد: کسانی که در حق ائمه غلو می کنند، معمولا به دنبال کسب منفعت برای خود هستند و عده ای دیگر از روی جهالت به افراط روی می آوردند و این خط عوام فریبی از زمان پیامبر اکرم شروع شد ضمن این که جریان های افراطی در انقلاب اسلامی نیز وجود داشتند که با شاه مصالحه می کردند و با امام خمینی مخالفت.

 

وی افراطیان را دچار مرض در دل ذکر کرد و ابراز داشت: در زمان امام صادق(ع)، افرادی وجود داشتند که برای کسب منفعت از مجالس ائمه استفاده می کردند و امروزه نیز شاهد هستیم که عده ای برای ایجاد شور و حال مصنوعی و غیر واقعی هرکاری می کنند و در کنار این افراد گروهی که مقام اهل بیت را تنزل می دهند به اسلام ضربه می زنند.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اهانت کنندگان به مقدسات را از دیگر گروه های ضربه زننده به اسلام خواند و تصریح کرد: وقتی که در دوران حضور اهل بیت و پیش از غیبت امام زمان مسائلی این گونه وجود داشته است دلیلی ندارد که در زمان غیبت شاهد این معضلات نباشیم، اولین هسته هایی که موجب شکل گیری بابیت و بهائیت شدند عده ای نماز شب خوان و طلبه جاهل بودند و قربانی های این جریان افراد نادان و جاهل هستند.

 

وی با بیان این که افراد جاهل و افراطی مذهب و مکتب را فدای خود می کنند، گفت: این افراد با مسائل دینی و معرفتی به صورت گزینشی برخورد می کنند و حتی برخی مسائل خارج از مذهب را در الویت قرار می دهند که بدعت هایی که امروزه در جامعه مشاهده می کنیم نمونه این مسأله است و ما شاهد هستیم که بسیاری از سنت ها از جاهای دیگر وارد جهان اسلام و مذاهب شده است.

 

رحیم پور ازغدی با بیان این که علما خود را فدای مذهب و مکتب می کردند، ابراز داشت: امروزه بسیاری از نمادها و اصول مذهب به انزوا رفته است و بدعت ها و مسائل فرعی غیر مرتبط با دین در قالب اصل به نمایش درآمده و علت این مسأله این است که افرادی که به این مسائل دامن می زنند توجهی به دین و عقل و آیات قرآن و روایات ندارند و موارد کاربرد آنها ندارند زیرا گاهی اگر یک حدیث در زمان و مورد مناسب خود به کار نرود برداشتی که از آن می شود با حقیقت حدیث متفاوت است.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تأکید بر این که باید همه احادیث که مرتبط با موضوع خاصی هستند را بررسی کرد و از عقل برهانی و قطعی بهره برد، اظهار کرد: جریان هایی نیز گاها تنها قرآن را ملاک قرار میدهند و به روایات ائمه توجهی ندارند و البته عده ای نیز مطلق عقل را ملاک اعمال و رفتار خود قرار می دهند و به نص صریح آیات و روایات توجهی ندارند و صرفا بر ملاک عقل خود عمل می کنند و گروه هایی نیز هستند که در برخی موارد دچار تحجر می شوند و در مواردی دیگر روشنفکر هستند.

 

وی در ادامه تصریح کرد: علامه مجلسی در کتاب بحارالانوار ذکر می کنند که اغلب احادیث صحیح نیستند و باید از منظر عقلی گزینش و اصلاح شوند و متأسفانه برخی افراد سود جو و فرصت طلب به دنبال این هستند که رد یک حدیث را به منزله توهین نسبت به ائمه جلوه دهند در صورتی که اگر قرار بود تمام احادیث صحیح باشند و تمام کتب روایی کامل و دقیق باشند شاهد مشکلات متعدد در دین و زندگی نبودیم.

 

رحیم پور ازغدی با اشاره به این که اگر تمام روایات صحیح بود نیازی به مجتهدان و مراجع تقلید نداشتیم، خاطر نشان کرد: توجه نداشتن به علما، مجتهدان و مراجع تقلید سبب هرج و مرج معرفتی و دینی می شود زیرا در صورتی که تمام احادیث را صحیح تصور کنیم این امکان فراهم می شود که هرکس با توجه به سلایق و منافع خود از دین برداشت کند.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی برداشت های سوء و غیر صحیح از روایات و آیات قرآن را موجب گرایش اهل سنت به وهابیت دانست و ابراز داشت: برخی از اهل سنت که گرایش به وهابیت پیدا می کنند از سویی شاهد تناقضات در جهان تشیع هستند و از سوی دیگر با بمباران تبلیغاتی و توطئه های دشمنان روبرو می شوند و شمشیر به نابودی شیعیان می بندند.

 

وی با اشاره به تأکید امام خمینی بر عدم اختلاف جوانان انقلابی حوزه و مدرسان انقلابی بر سر فقه سنتی و پویا گفت: امام خمینی نتیجه اختلافات را رشد افعی های خوش و خط و خال و رفاه طلبان حوزوی می دانستند و بر این عقیده بودند که اگر فقه سنتی به درستی اجرا شود در ذات خود پویایی دارد و افرادی که بر این اختلافات دامن می زنند از دین ارتزاق می کنند و آبروی خود را از طریق دین به دست آورده اند.

 

رحیم پور ازغدی در ادامه افزود: افرادی از این دست به دنبال سایه نشینی هستند و سربار دین بوده و در منظر آیات قرآن فساد مالی دارند و با فرقه سازی تلاش می کنند حرف خود را حرف خدا جلوه دهند، هم این که بخشی از دین را حذف کنیم بدعت است و هم این که کارهای باطل را رواج دهیم نوعی بدعت می باشد همانطور که در زمانی امر به معروف ونهی از منکر از رساله های حذف شده بود.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطر نشان کرد: بیماری های فکری پنهان است و تنها عالمان دین هستند که توانایی آشکار سازی این بیماری را دارند زیرا عالم صالح مشکلات و مسائل مردم را به آنها متذکر می شود و عقاید مکتب تشیع را بدون در نظر گرفتن منافع خود تبیین می کند اما عالمی که به دنبال اصلاح نباشد منافع خود را مد نظر گرفته و بر مبنای تأمین منافع خود عمل می کند./939/پ201/ج

ارسال نظرات