۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۹
کد خبر: ۱۹۹۲۲۸
کارشناس تربیتی؛

حضور کم مادر در خانه به فرزندان آسیب می‌رساند

خبرگزاری رسا ـ کارشناس و مشاور تربیتی کودک و نوجوان گفت: حضور کم مادر برای تربیت آسیب‌زا است، بچه‌ها نیاز به ناظر دارند، جایی که بچه‌ها هستند یکی از والدین باید حضور مستمر و فعالانه داشته باشد.
حجت الاسلام عليرضا تراشيون

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید علیرضا تراشیون، کارشناس و مشاور تربیتی کودک و نوجوان در برنامه پرسمان تربیتی که از رادیو معارف پخش می‌شد، گفت: یکی از آسیب‌هایی که در تربیت فرزندان وجود دارد مساله اشتغال یا تحصیل مادران است، البته برخی از این مشاغل مورد نیاز جامعه است و نمی‌توان گفت مادران در خانه بمانند و این کارها را به مردان بسپارند.

وی ادامه داد: برخی مشاغل مانند معلمی، پرستاری، پزشکی و بسیاری مشاغل دیگر هستند که خانم‌ها باید مسئولیت آن‌ها را به عهده گیرند و آقایان نمی‌توانند جایگزین آن‌ها شوند، اما مساله این است که آیا این کمی حضور پدر و مادر و خصوصا مادر در خانه آسیبی برای تربیت فرزندان دارد یا خیر؟

این کارشناس تربیتی ابراز داشت: حضور کم مادر برای تربیت آسیب‌زا است، بچه‌ها نیاز به ناظر دارند، نباید جایی باشد که بچه‌ها باشند و مادر نباشد، یکی از والدین باید حضور مستمر و فعالانه در محیط خانه داشته باشد، کار بیرون خسته کننده است و گاهی اوقات روحیه را تضعیف می‌کند، فرزند نیاز دارد که در کنار یک مادر با نشاط و پرحوصله قرار بگیرد، اما خستگی باعث می‌شود که مادر نتواند به فرزند خود توجه کند.

حجت‌الاسلام تراشیون اظهار داشت: حضور کمرنگ مادران در خانه باعث می‌شود که فرزندان برای خود برنامه‌ای نداشته باشند، تربیت فراتر از این است که برای بچه‌ها خوراک و پوشاک خوب تهیه کنیم، بعضی والدین فکر می‌کنند همین که به بچه‌ها غذا می‌دهند و با بازی‌های کامپیوتری یا تلویزیون سرگرمشان می‌کنند کافی است، در حالی که بچه‌ها نیاز دارند که در کنار والدین خود قرار بگیرند.

این کارشناس حوزوی بیان داشت: ما باید به مادرانی که بیرون از خانه هستند نکاتی را بگوییم که با توجه به این نکات وارد محیط خانه شوند، نکته اول: مادری در تربیت موفق است که بخشی از وقت و انرژی خود را برای تربیت قرار دهد، یعنی همه انرژی بیرون از خانه صرف نشود، نکته دوم: فرزندان تنها نیاز به خورد و خوراک ندارند بلکه باید در کنارشان باشیم، آن‌ها را راهنمایی کنیم و برایشان برنامه ریزی کنیم.

وی ادامه داد: نکته سوم: یکی از ارکان مهم تربیت این است که، پدر و مادر به روز و اهل مطالعه باشند، باید مطالعات مرتبط با تربیت فرزندان داشته باشند، نکته چهارم: ما به خاطر اشتغال و کار نباید به خواسته‌های غیر منطقی و غیر ضروری فرزندانمان پاسخ دهیم، این باعث زیاده خواهی بچه‌ها می‌شود.  

حجت‌الاسلام تراشیون در پاسخ به پرسش « با پدرانی که مسئولیت پذیر نیستند، مثلا معتاد هستند یا مادر را مسئول تربیت فرزندان می‌دانند چه باید کرد که مسئولیت پذیر شوند؟» گفت: اعتیاد بیماری است و بیماری قابل درمان است، اولین توصیه به این شکل خانواده‌ها این است که پیگیر درمان این بیماری باشند، باید با زبان نرم، وساطت بزرگترها، مراجعه به مراکز ترک اعتیاد و مشورت با متخصصان این امر بیماری را از بین ببریم، البته بعد از ترک نیز باید بعضی نیازهای عاطفی و روحی بیمار را فراهم کنیم تا درمان طولانی مدت و ماندگار شود.

 وی در پایان ابراز داشت: بعضی پدران هستند که فکر می‌کنند خانه استراحت‌گاه است و تربیت به عهده مادر خانواده می‌باشد، در مورد این افراد باید اصل تدریج را رعایت کنیم یعنی آرام آرام برخی مسئولیت‌های فرزندان را به آن‌ها بسپاریم، اگر یکدفعه همه مسئولیت‌ها را به آن‌ها گوشزد کنیم زیر بار نمی‌روند، اما با آرامی می‌توان برخی کارهای خانه و تربیت فرزندان را به آن‌ها سپرد./9194/پ202/ع

ارسال نظرات