۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۳
کد خبر: ۱۹۹۲۵۵
مدیرکل اوقاف خراسان شمالی:

85 درصد رقبات خراسان شمالی درآمدزا هستند

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان خراسان شمالی با بیان این که در این استان چهار هزار و 328 موقوفه با هشت هزار و 705 رقبه وجود دارد، گفت: بیش از 85 درصد رقبات خراسان شمالی درآمدزا هستند.
حجت الاسلام سهرابي خراسان شمالي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی عصر سه شنبه در بازدید از طرح های عمرانی این اداره کل در بجنورد، اظهار کرد: در خراسان شمالی 154 بقعه متبرک و چهار هزار و 328 موقوفه ثبت شده وجود دارد.
 
وی با اشاره به این که موقوفه های این استان هشت هزار و 705 رقبه دارند، اظهار داشت: از این تعداد رقبه؛ هفت هزار و 313 مورد شامل 85 درصد کل رقبات استان منفعتی بوده که درآمدهای حاصل از آن صرف اجرای نیات خیر واقفان آنها می شود.
 
به گفته حجت الاسلام سهرابی امسال معاونت اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه اداره کل اوقاف و امور خیریه استان 80 سند اجاره رقبه در شهرستان های مختلف خراسان شمالی را برای نخستین بار به روز کرد.
 
وی اضافه کرد: مستأجران این رقبات حدود سه الی چهار دهه از این امکانات استفاده می کردند ولی هیچ گونه اجاره ای بابت آن پرداخت نمی کردند و به همین دلیل نیز نیات خیر واقفان این رقبات اجرا نمی شد.
 
حجت الاسلام سهرابی با اشاره به عزم راسخ اداره کل اوقاف و امور خیریه استان برای ساماندهی درآمد موقوفات و به روز کردن اجاره بهای رقبات، اظهار داشت: به همین منظور امسال دو واحد اجاره و سرمایه گذاری زیر نظر معاونت بهره برداری اقتصادی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی فعال شده تا به این امور رسیدگی کنند.
 
به گفته وی در این راستا اقدامات مناسبی برای بازنگری و به روزرسانی اجاره بهای موقوفات و رقبات انجام شده و تاکنون نیز حدود هزار و 800 سند اجاره رقبات استان، با پیگیری کارشناسان معاونت بهره برداری اقتصادی اداره کل پس از برگزاری مزایده، به روزرسانی شده است.
 
حجت الاسلام سهرابی افزود: بسیاری از مستأجران این موقوفات و رقبات بیش از 30 سال بود که از عواید موقوفات خراسان شمالی استفاده می کردند اما اجاره ای پرداخت نمی کردند و یا اجاره پرداختی آن بسیار ناچیز بود.
 
وی اضافه کرد: البته کمبود آگاهی و اطلاع رسانی نیز در به وجود آمدن این مشکل نقش مهمی داشت چرا که بیش از 70 درصد رقبات خراسان شمالی در روستاها قرار دارند اما با این وجود معاونت بهره برداری اقتصادی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قصد دارد برای ساماندهی این موارد از اعضای شوراهای اسلامی، هیأت امنای مساجد و معتمدان روستاها کمک بگیرد.
 
وی از روستاییان مستأجر موقوفات و رقبات خواست تا برای به روز کردن قرارداد اجاره به ادارات اوقاف و امور خیریه شهرستان های هشت گانه مراجعه کنند و از دیگر اهالی خراسان شمالی نیز خواست تا در صورت اطلاع از رقبات قدیمی که در دست برخی افراد قرار دارند؛ موضوع را به اداره کل اوقاف و امور خیریه اطلاع دهند تا نسبت به برگزاری مزایده و تنظیم سند اجاره و یا به روز کردن آنها اقدام شود.
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی همچنین در مورد طرح های عمرانی امامزاده ها و بقاع متبرک این استان نیز اظهار کرد: از 154 بقعه متبرک موجود در استان، اکنون 22 بقعه در حال تعمیر، نوسازی و بازسازی هستند.
 
به گفته حجت الاسلام سهرابی بر اساس برنامه تا پایان سال 93 نوسازی و بازسازی تمامی بقاع متبرک استان به پایان می رسد./9314/پ202/س
ارسال نظرات