۱۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۵
کد خبر: ۱۹۹۳۶۶
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

اقتصاد مقاومتی رانت‌خواری را از ریشه می‌خشکاند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: اگر اقتصاد مقاومتی در جامعه محقق شود؛ رانت و رانت خواری نیز از اقتصاد کشور رخت بر می بندد و نظام جمهوری اسلامی ایران دارای اقتصادی به معنای واقعی اسلامی خواهد شد.
 حجت الاسلام يعقوبي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی، عصر چهارشنبه در نشست تبیین راهبردهای فرهنگی برنامه اقتصاد مقاومتی که با حضور مدیران و مسؤولان خراسان شمالی و نیز نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، بر فرهنگ سازی در زمینه اقتصاد مقاومتی تأکید کرد.
وی اظهار داشت: رهبر انقلاب اسلامی بیش از دو دهه پیش با انتخاب شعار «وجدان کاری، انضباط اجتماع و انضباط اقتصادی» برای سال 74، آغازگر مسأله اقتصاد مقاومتی بودند و شعارهای سنوات بعد که از سوی معظم له مطرح می شد نیز در واقع نقشه راه اقتصاد مقاومتی به شمار می رفتند.
به گفته حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی در زمینه اقتصاد مقاومتی مهم ترین بحث در شرایط کنونی فرهنگ سازی این مقوله است چرا که اگر فرهنگ مورد نیاز برای یک موضوع در جامعه پیاده نشود، با بخشنامه و دستور نمی توان آن را به درستی اجرا کرد.
امام جمعه بجنورد با بیان این که اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبر انقلاب در وهله نخست نیاز به فرهنگ سازی دارد، از روحانیان و ائمه جمعه و جماعات خواست تا برای ترویج فرهنگ اقتصاد مقاومتی وارد میدان شوند.
حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: باید رسانه های جمعی و نیز تریبون های مختلف، مسأله اقتصاد مقاومتی را تا زمانی که ملکه ذهن افراد شده و در جامعه نهادینه شود؛ پیگیری کنند.
رییس شورای استانی حوزه های علمیه خراسان شمالی اظهار داشت: اگر اقتصاد مقاومتی در جامعه محقق شود؛ رانت و رانت خواری نیز از اقتصاد کشور رخت بر می بندد و نظام جمهوری اسلامی ایران دارای اقتصادی به معنای واقعی اسلامی خواهد شد.
 
مجلس قوانین مرتبط با اقتصاد مقاومتی را تصویب و اصلاح کند
نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی در ادامه این نشست از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز خواست تا هر چه سریع تر، ضمن انجام کار کارشناسی، ضوابط و قوانین مورد نیاز برای تحقق اقتصاد مقاومتی را تبیین و تصویب کنند.
حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: لازم است نمایندگان مجلس قوانین مشکل ساز و دست و پاگیر در زمینه اقتصاد مقاومتی را تغییر و یا اصلاح کنند.
به گفته وی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون دشمنان نظام در عرصه های مختلفی به جنگ با ملت مسلمان ایران آمده اند؛ اما به فضل الهی در تمامی این صحنه ها، مردم بصیر و ولایت مدار ایران پیروز شده و دشمنان را به عقب رانده اند.
رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی با بیان این که در سال های اخیر نیز دشمنان نظام اسلامی جنگ اقتصادی خود علیه ملت ایران را شدت داده اند، تصریح کرد: در این زمینه اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبر انقلاب نسخه شفابخش و درمان دائمی غالب دردهای اقتصادی کشور است.
 
عملیات بانکی در کشور اسلامی نیست
قاسم جعفری، عضو جبهه پایداری و رییس مجمع نمایندگان استان خراسان شمالی نیز در این نشست با بیان این که متأسفانه موازین بانکداری اسلامی در بانک ها و مؤسسات کشور رعایت نمی شود، تصریح کرد: باید پذیرفت که در حال حاضر عملیات بانکی در کشور اسلامی نیست.
به گفته این دانش آموخته حوزه علمیه قم و دکترای فقه و علوم اسلامی، اگر چه بانک های کشور با عنوان بانکداری اسلامی فعالیت می کنند اما در عمل بانکداری فعلی در کشور بانکداری بدون ربا نیست.
نماینده مردم شهرستان های بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: گرفتن سود چندبرابری از سوی بانک های کشور عملیات ربوی محسوب می شود و اگر چه این مسأله را به مسؤولان ارشد بانکی کشور نیز اطلاع داده ایم اما اقدامی برای اصلاح این رویه نمی شود.
جعفری که عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز هست، اضافه کرد: اکنون غالب عملیات بانکی در کشور به گونه ای شده که به طور مثال اگر کسی پنج میلیون تومان تسهیلات از بانکی دریافت کند در صورت تأخیر در پرداخت اقساط هر روز جریمه تأخیر برای او محاسبه می شود و بعد از چند سال سود و جریمه تسهیلات دریافتی به حدود 25 الی 30 میلیون تومان می رسد.
وی اظهار کرد: روشن است که کارکرد این بانک ها اسلامی نیست و چندی پیش هم در این زمینه از وزیر اقتصاد و دارایی در مجلس شورای اسلامی سؤال کردم و بار دیگر در روزهای آتی این بحث را در مجلس مطرح می کنم.
این نماینده مجلس همچنین به مسأله مبارزه با فساد اقتصادی در کشور نیز پرداخت و گفت که متأسفانه عزم جدی در قوای سه گانه برای مبارزه با فساد و رانت خواری وجود ندارد.
جعفری اضافه کرد: برای مبارزه با فساد اقتصادی می باید فعالیت های اقتصادی در کشور شفاف باشند، به گفته وی در این زمینه اقتصاد مقاومتی مورد نظر مقام معظم رهبری در صورت اجرا و تحقق درست، راهگشا خواهد بود./9314/پ202/س
ارسال نظرات