۱۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۳
کد خبر: ۱۹۹۴۲۱
آیت الله مصباح یزدی:

پیروزی در عرصه سیاست در گرو پیروزی در جبهه فرهنگی و اعتقادی است

خبرگزاری رسا ـ نماینده خبرگان رهبری گفت: مشارکت مستقیم در فعالیت‌های سیاسی بدون پشتوانه فرهنگی مانند درختی بی‌ریشه است که به راحتی از بین می‌رود و دارای آفات فکری و فرهنگی بسیاری است، در حالیکه اگر سنگ بنا و ریشه مستحکم باشد، می‌تواند بنای عظیمی بر آن ساخته شود.
آيت‌ الله محمدتقي مصباح يزدي

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با جمعی از بانوان حزب الله کویت، انقلاب اسلامی و قیام امام خمینی(ره) را از نعمت‌های بزرگی دانست که خداوند به ما ارزانی داشته و اظهار داشت: خداوند بر ما منت نهاد و بعد از امام خمینی(ره) نیز نعمت وجود مقام معظم رهبری را عطا کرد که شبیه‌ترین افراد به امام خمینی(ره) بود و باید شکرگزار این نعمت الهی باشیم.

آیت الله محمدتقی مصباح یزدی آگاه شدن مسلمانان به احکام اجتماعی اسلام را از برکات انقلاب اسلامی دانست و افزود: قبل از وقوع انقلاب اسلامی، دین تنها در احکام فردی مانند نماز و روزه خلاصه شده و بخش اعظم احکام اسلام که همانا احکام اجتماعی هستند، مورد غفلت واقع شده بود و شناختی که امروز به احکام اجتماعی اسلام داریم میراث امام خمینی(ره) است.

وی ادامه داد: امام (ره) به ما آموخت که در اسلام احکام اجتماعی بسیاری وجود دارد و حتی بسیاری از آنها مقدم بر احکام فردی هستند.

علامه مصباح یزدی مهمترین مسأله اسلام را فرهنگی دانست و با اشاره به اینکه بسیاری از خواهران و برادران ما در سایر بلاد اسلامی نیاز به شناخت احکام اسلامی و دفع شبهاتی که از سوی دشمنان القاء می‌شود دارند، اظهار داشت: مهمترین وظیفه در حال حاضر شناخت صحیح و عمیق احکام اسلامی و ترویج آن بین مسلمانان است.

وی با بیان اینکه نشر احکام اسلامی به دو صورت انجام می شود، خاطر نشان کرد: صورت اول این است که فرد خودش اقدام به یادگیری و شناخت احکام اسلامی کرده و در حد وسع و امکانات خودش به ترویج دین مبین اسلام بپردازد. اما طبیعی است با توجه به شبهات روز افزون دشمنان، این مقدار کافی نیست.

این استاد فلسفه اسلامی خاطر نشان کرد: صورت دوم این است که تشکیلات منظم همراه با برنامه‌ریزی ایجاد شود و به صورت رسمی و کلاسیک معارف اسلام نشر داده شود، که در این صورت اثرگذاری بیشتری خواهد داشت.

علامه مصباح با اشاره به برگزاری طرح ولایت در ایران خاطر نشان کرد: بیش از ده سال است که چنین فعالیت‌هایی در ایران صورت می گیرد و شما نیز می توانید چنین طرحی را به اجرا درآورید.

وی فرهنگ اسلامی را سنگ بنای اسلام و انقلاب اسلامی دانست و افزود: تهیه کتب و مقالات و نشر آن در بین همه اقشار جامعه از مهمترین فعالیت‌هایی است که باید انجام پذیرد. اهمیت این امر حتی از مشارکت مستقیم در امور سیاسی نیز بیشتر است، چرا که بر اساس فرمایش اهل بیت(ع)، پیروزی در عرصه سیاست در گرو پیروزی در عرصه فرهنگی و اعتقادی است .

استاد تفسیر حوزه علمیه قم ادامه داد: مشارکت مستقیم در فعالیت‌های سیاسی بدون پشتوانه فرهنگی مانند درختی بی‌ریشه است که به راحتی از بین می‌رود و دارای آفات فکری و فرهنگی بسیاری است، در حالی که اگر سنگ بنا و ریشه مستحکم باشد، می‌تواند بنای عظیمی بر آن ساخته شود.

وی صرف شرکت در تظاهرات و راهپیمایی را کافی ندانست و خاطر نشان کرد: صرف این امور برای نسل‌های بعد فایده‌ای نخواهد داشت و اینگونه حرکات بدون پشتوانه قوی، در معرض آفات و هجمه‌های مختلف قرار می‌گیرد، لذا باید ابتدا بنیه دینی و فکری مستحکم شود تا از هجمات دشمنان به لرزه در نیاید.

علامه مصباح یزدی خطاب به بانوان حزب الله کویت با اشاره به اینکه شما این مسأله را درک کرده و به کسب معارف اسلامی پرداخته‌اید، اظهار داشت: توصیه بنده این است که این حرکت فرهنگی را تقویت کنید که البته این مؤسسه نیز می‌تواند در نوشتن برخی کتب، اعزام معلم و حتی تربیت معلم، شما را یاری کند.

وی با بیان اینکه هیچ زمانی وسایل و امکانات برای نشر احکام اسلامی، تا این حد فراهم نبوده و باید از این فرصت استفاده کرد، خاطر نشان کرد:‌ باید افق دید خود را گسترش داده و قبل از هرچیز خود را به سلاح علم مجهز کنیم تا در برابر شبهات تسلیم نشویم.

علامه مصباح یزدی ادامه داد: امروز در کشور ایران، بسیاری از بانوان به کسب معارف دینی و احکام اسلامی و حتی مبانی سیاست اسلامی می‌پردازند و چنین شیوه‌ای می‌تواند در سایر بلاد اسلامی نیز پیاده شود.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در پایان در پاسخ به سؤال یکی از بانوان حاضر در جلسه در خصوص علمکرد تکفیری‌ها و مخدوش نمودن وجهه اسلام در جهان خاطر نشان کرد: همین مسأله نیز تأیید می‌کند که امروز باید بیشتر از هر زمانی، حقائق اسلام را در ساحت‌های مختلف بیان کنیم. چرا که ترویج فرهنگ منحرف غرب در سایه غفلت و جهل صورت می‌پذیرد، از این رو باید به ترویج عمیق و صحیح اسلام کوشید.

گفتنی است آیت الله مصباح یزدی در این دیدار به زبان عربی به سخنرانی پرداخت. /924/د102/ج

ارسال نظرات