۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۳
کد خبر: ۱۹۹۶۷۷
حجت‌الاسلام والمسلمین غروی:

نشریات حوزوی باید مشوق طلاب باشند

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که نشریات ما باید مشوق طلاب باشد، گفت: به نشریات حوزوی باید حوزوی بنگریم و سطح آنرا حفظ کنیم.
حجت الاسلام سيدمحمد غروي عضو جامعه مدرسين

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد غروی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم شنبه شب در پنجمین گردهمایی مدیران مسؤولان و سردبیران نشریات علمی حوزوی که در سالن همایش‌های نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد، با اشاره به روایتی از امام باقر(ع) ویژگی‌های شیعیان را مورد توجه قرار داد و گفت: شیعیان کسانی هستند که تقوا را رعایت کرده، اطاعت خدا می‌کنند، متواضع و فروتن بوده و فراوان ذکر خدا می‌گویند.

وی با بیان این‌که امروزه فرصت‌های خوبی در اختیار حوزه قرار گرفته است، ابراز کرد: یکی از این فرصت‌ها اعطای مجوزها به صورت نشریات حوزوی است که به خود حوزه واگذار شد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که ظرفیت حوزه بسیار وسیع و گسترده است، گفت:‌ البته فضا برای ارتقا وجود دارد و این می‌طلبد که مدیران مسؤول و همه کسانی که درگیر این مجلات هستند تلاش خود را بیشتر کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین غروی با اشاره به این‌که گاهی برخی مدیران مسؤول همت نمی‌کنند که حتی یک بار فصلنامه یا نشریه خود را ملاحظه کنند، ابراز کرد:‌ با توجه به مسؤولیتی که مدیران مسؤول نشریات دارند باید قبل از انتشار نشریه نسبت به موضوعات منتشره در آن دقت کنند.

وی ادامه داد: مدیران مسؤول صرفا نباید به مطالب اعتماد کنند و باید نظارت دقیقی داشته باشند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه بیان کرد: وقتی به نشریه‌ای علمی پژوهشی گفته می‌شود منصرف است به دانش‌های متداولی که در علوم انسانی متعارف است و بیشتر روش های کمی است و معولا متخذ از رساله‌ها است در حالی که یک سری کارهای ریشه‌ای حوزوی داریم که اگر نظام مند ارائه شوند و روش خود را مشخص کنند بهتر نتیجه می‌گیریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین غروی با بیان این‌که برخی از مقالات که در علوم انسانی بر حسب ظاهر علمی پژوهشی نیستند باید رنگ و بوی تحقیقی آنرا نشان دهیم، گفت:  این مقالات از مبانی دینی و فلسفی ما نشأت گرفته است و باید به گونه‌ای ارائه شوند که نشان دهند کار ما روشمند و بر اساس مبانی علمی استوار است.

وی ادامه داد: بزرگان ما در مباحث مختلف علمی پژوهشی دارای مبنا و روش هستند و مقالات باید به گونه‌ای ارائه شوند که نشان دهند کارها کار پژوهشی و علمی هستند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که گاهی به خاطر این که سطح مقالات خود را به عنوان علمی پژوهشی می‌خواهیم حفظ کنیم بیشترین توجه خود را به بیرون می‌اندازیم، ابراز کرد: اگر نشریات علمی پژوهشی ما حوزوی است باید تلاش شود که این مقاله‌ها از خود حوزیان گرفته شود.

وی یکی از دغدغه‌های شورای عالی را انتشار مقالات با عناوین غیر حوزوی دانست و گفت: البته در برخی از موارد نیز خود ما به عناوین حوزوی کمتر بها می‌دهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین غروی با تأکید بر این‌که نشریات ما باید مشوق طلاب باشد، اظهار کرد: به نشریات حوزوی باید حوزوی بنگریم و سطح آنرا حفظ کنیم؛ دیگران کارهای حوزوی را نظاره می‌کنند از این رو باید کارهای دقیق علمی و بدون خطا ارائه کنیم./927/پ202/ج

ارسال نظرات