۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۳
کد خبر: ۱۹۹۷۱۶

کانون های فرهنگی هنری مساجد حرکات فرهنگی جوانان را سازماندهی می کنند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام معتمدی با اشاره به اهمیت جذب جوانان در مساجد گفت: با همکاری دستگاه های مختلف و برنامه ریزی های بسیار سعی شده است تا مساجد را به سطح تراز مسجد اسلامی نزدیک کنیم.
حجت الاسلام معتمدي، رئيس كانونهاي فرهنگي هنري مساجد استان اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام رمضانعلی معتمدی، امروز در نشست خبری سالروز تأسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد در اداره کل فرهنگ و ارشاد استان اصفهان خاطرنشان کرد: هجدهم اسفندماه سالروز تأسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد است که فلسفه خاصی در این مسأله وجود دارد.

 

وی در ادامه ابراز داشت: در سال 1369موضوع شبیخون فرهنگی را مطرح و به مسؤولین فعالیت های دشمن علیه جوانان را گوشزد کردند و از برنامه های ضد دینی و ارزشی دشمن ابراز نگرانی کردند و در همان سال با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب، وزارت فرهنگ و ارشاد طرح تأسیس کانون های مساجد را تصویب کردند.

 

حجت الاسلام معتمدی با اشاره به وجود نکات مثبت در مصوبه کانون های مساجد گفت: وجود هیأت فرهنگی و نظارت از نکات مصوبه کانون های مساجد است که این هیأت مأموریت هایی که در کانون ها باید دنبال شود را پیگیری می کند و در هر دوره و هر دولتی جلسات هماهنگی این هیأت تشکیل شده است.

 

رییس کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان تصریح کرد: دستگاه های مختلف از جمله سازمان ملی جوانان، استانداری، مرکز رسیدگی به امور مساجد از دستگاه های حاضر در هیئت نظارت بر کانون های مساجد هستند، برگزاری اردوهای فرهنگی تفریحی، جشنواره های فرهنگی هنری، جشنواره های قرآنی و فعالیت هایی از این دست از مهم ترین برنامه های اجرا شده از سوی کانون های فرهنگی هنری است.

 

وی با اشاره به اهمیت برنامه ریزی اوقات فراغت جوانان ابراز داشت: برنامه های مختلف برای اوقات فراغت جوانان از مهم ترین برنامه های کانون های مساجد است، همچنین در بحث پژوهش هسته های پژوهشی در مساجد تشکیل شده اند و تمام برنامه هایی که در کانون های مساجد برگزار می شود مردمی هستند زیرا مردمی بودن رمز ماندگاری برنامه هاست.

 

حجت الاسلام معتمدی در ادامه افزود: 17 هزار کانون فرهنگی هنری در مساجد کشور تشکیل شده که 1600 کانون در اصفهان است و از این نظر در کشور رتبه برتر از آن استان اصفهان است، 1004 کتابخانه در کانون های مساجد تشکیل شده همچنین کانون های تخصصی از دیگر دستاوردهای این طرح است.

 

رییس کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان تصریح کرد: طرح تلاوت نور که به منظور تلاوت چند صفحه قرآن در مساجد پس از نماز است در بسیاری از مساجد استان در حال برگزاری است، تأسیس کانون ها در مصلاهای نماز جمعه به منظور گسترش فعالیت های فرهنگی هنری در کنار نماز جمعه از دیگر دستاوردهای کانون مساجد استان است، به صورت کلی هرجا مسجد باشد می توان کانون های فرهنگی هنری را راه اندازی کرد، زندان اصفهان، پادگان ها و دانشگاه ها از جمله محل هایی است که در آن ها کانون تشکیل شده است به منظور ادامه فعالیت جوانان در مساجد.

 

وی ابراز داشت: هر ساله بالغ بر 500 نفر از فعالین کانون ها به مشهد مقدس به منظور زیارت و دوره های آموزشی اعزام می شوند، در چشم انداز سال 93 تأسیس 100 کتابخانه جدید در مساجد استان، 200 کانون روستایی به منظور توجه بیشتر به مناطق محروم و ارتقاء تعداد کانون های روستایی به 800 کانون و تأسیس 200 کانون دیگر در شهرهای استان و افزایش تعداد به 2000 کانون در سال 93 از دیگر برنامه های است که در سال آینده اجرا خواهد شد.

 

وی با اشاره به لزوم ارزیابی و نظارت بر فعالیت کانون های مساجد، گفت: در واقع نقش کانون های فرهنگی هنری نظارت و ارزیابی برنامه های مساجد است که باید استانداردسازی و هماهنگی های لازم بین بخش های مختلف در مساجد به همراه نظارت های لازم بر این کانون ها برای پیشرفت و تعالی آنها صورت گیرد، مساجد برنامه ها و کانون های فرهنگی خود را به منظور سازماندهی و حمایت بیشتر ثبت کنند.

 

حجت الاسلام معتمدی اظهار داشت: طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب، امام جماعت مدیر مسجد است که باید ضمن انجام کارهای مدیریتی فعالین برنامه های مسجد را نیز با یکدیگر در انجام برنامه های مساجد که خانه خدا و مردم و پایگاه عبادت و جایگاه سیاست است را هماهنگ کنند و برای حرکت به سمت مسجد تراز اسلامی از طریق این برنامه ها حرکت کنیم.

 

وی در ادامه تصریح کرد: یکی از دغدغه های مردم اقبال کم جوانان از مساجد است که علل و عوامل مختلفی دارد گرچه امروزه شاهد حضور جوانان در مساجد هستیم اما برای بیشتر شدن این حضور هیأت امنا و امام جماعت باید نگاه متفاوتی نسبت به حضور جوانان در مساجد داشته باشند و واگذاری مسؤولیت های کوچک تا بالاترین مسؤولیت های مساجد از مهمترین این برنامه هاست و از این طریق می توانیم شاهد رشد مدیران مسجد محور در سطح برنامه های کشوری باشیم.

 

رییس کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان در پایان خاطرنشان کرد: بودجه کانون های مساجد در دو بخش کشوری و ملی و استانی است، امسال سرانه ملی هر کانون به صورت نقدی و غیر نقدی حدود یک میلیون بوده است ضمن این که در سطح استانی قرار دادهایی با دستگاه های مختلف بسته شده که امیدواریم در این دولت با توجه به حمایت های استاندار از حمایت های بیشتری برخوردار شویم./939/پ202/ب

ارسال نظرات