۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۵
کد خبر: ۱۹۹۷۳۸
نماینده ولی فقیه در دانشگاه های آزاد منطقه سه کشور:

عزت امروز شیعه مدیون جهاد علمی امام صادق است

خبرگزاری رسا ـ مسؤول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه های آزاد منطقه سه کشور به جهاد علمی امام صادق(ع) در گسترش اسلام ناب شیعی در جهان اسلام اشاره کرد و گفت: ایجاد شور و نشاط عجیب علمی از طریق دعوت کردن اندیشمندان عرب و غیرعرب به مدینه از فعالیت‌های در خور توجه امام صادق(ع) بود.
نماينده ولي فقيه در دانشگاه آزاد منطقه سه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در آمل، حجت‌الاسلام سید حسین ابراهیمیان، مسؤول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه های آزاد منطقه سه کشور بعداز ظهر امروز در همایش نقش امام جعفر صادق(ع) در نشر علم و فرهنگ اسلامی در واحد علوم و تحقیقات آیت الله آملی با تاکید بر این که امام جعفر صادق(ع)  و شاگردانشان کتاب‌های بسیاری در زمینه‌های مختلف علوم دارند، یادآور شد: نخستین کار آن امام همام تدوین دایرة‌المعارف بود و اگر امام صادق(ع) نبود امروز خبری از فرهنگ و معارف شیعی نداشتیم.

 

وی بیان داشت: این امر اخیراً در کشور رشد یافته است و کار بزرگی است که پایه‌های آن از زمان امام صادق(ع) آغاز شد.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اعلام این که تعداد شاگردان امام صادق را چهار تا نه هزار نفر اعلام می‌کنند، تصریح کرد: گفه می‌شود در دانشگاهی که امام صادق(ع) در آن زمان تاسیس کرد در حدود 90 رشته علمی وجود داشت.

 

حجت الاسلام ابراهیمیان با بیان این که 174 عنوان کتاب از شاگردان امام صادق(ع) در شرح نهج‌البلاغه نام برده شده است، بیان کرد: ایشان نخستین شخصیت در تاریخ بشر است بنیان‌گذار و معمار مباحث میان مذاهب شود و در دانشگاهی که ایشان تأسیس کرد از همه مذاهب به درس و مباحثه مشغول بودند.

 

وی با اشاره به این که در دانشگاه امام صادق(ع) شاگردانشان در رشته‌های تخصصی فعالیت می‌کردند، افزود: امروز تخصص‌گرایی حلقه مفقوده دانشگاه‌های ما است.

 

حجت الاسلام ابراهیمیان با بیان این که ایجاد شور و نشاط عجیب علمی از طریق دعوت کردن اندیشمندان عرب و غیرعرب به مدینه از فعالیت‌های در خور توجه امام صادق(ع) بود، افزود: ایشان برای تشکیل کرسی‌های نقد و بررسی و به عبارتی همان کرسی‌های آزاداندیشی شیوه‌ای نو در علوم آن زمان به راه انداخت که در دنیا بی‌نظیر بود و همین کرسی‌ها در نشر اسلام تاثیری مهم داشت.

 

وی با تأکید بر این که در زمان امام جعفر صادق(ع) در همه شهرهای بزرگ و معروف حوزه وجود داشت، اما چند تا حوزه خیلی معروف بود، حوزه اول حوزه مدینة‌الرسول(ص) بود که امام جعفر صادق(ع) در این شهر بودند، بیان کرد: بعد از این مدت امام جعفر صادق(ع) دو سال به شهر کوفه آمدند، یعنی حوزه کوفه همزمان با حوزه مدینه تأسیس شد و بخش بزرگی از راویان حدیث و مفسرین قرآن در کوفه تدریس می‌کردند که مکتب حدیثی کوفه به وجود آمد.

 

مسؤول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه های آزاد منطقه سه کشور تأکید کرد: امام جعفر صادق(ع) در این مدت شاگردان زیادی در این حوزه تربیت کردند و در این زمان حوزه کوفه بالید و شاگردان زیادی از این حوزه در شهرهای مختلف بلاد و تمدن اسلامی منتشر شدند و باعث شد که حوزه هایی مانند قم رشد کنند.

 

وی ادامه داد: آن چنان حوزه قم گسترش یافت که ابن بابویه نقل می‌کند در زمانی در شهر قم، 200 هزار محدث وجود داشت، یعنی تقریباً می‌توان گفت همه مردم شهر، در کنار کارها و فعالیت‌های عمومی خود تحصیل هم می‌کردند و محدث بودند./950/پ202/ب

ارسال نظرات