۱۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۴
کد خبر: ۱۹۹۸۱۵
کارشناس تربیتی؛

دخالت در زندگی دیگران باعث تحقیر آن‌ها می‌شود

خبرگزاری رسا ـ کارشناس و مشاور تربیتی خانواده گفت: خیلی از دخالت‌ها در زندگی زوج‌های جوان برای این است که آن‌ها کاری بر خلاف سلیقه ما انجام می‌دهند در حالی که باید به خواست و سلیقه آن‌ها اهمیت دهیم.
بنيان خانواده
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محسن عباسی ولدی، کارشناس و مشاور تربیتی خانواده، در برنامه پرسمان خانواده که از رادیو معارف پخش می‌شد، به ارائه بحث نقش مشاوره در حل مشکلات خانوادگی پرداخت و گفت: گاهی اوقات لازم است که برای حل مشکلات خود به یک متخصص مراجعه کنیم، مشاوره خوب مشاوره‌ای است که بر اساس آنچه در دین گفته شده است انجام گیرد.
وی ادامه داد: در دین توصیه شده است که به مشاور تمام آنچه که اتفاق افتاده و مشکل را به وجود آورده بگوییم بدون کم و کاست، گاهی اوقات نگفتن یک نکته کوچک باعث می‌شود که مشاوره نتیجه مطلوب نداشته باشد یا این‌که نتیجه عکس داشته باشد.
این کارشناس حوزوی ابراز داشت: در مشاوره‌هایی که برای زندگی مشترک انجام می‌گیرد، باید هر دو طرف پیش مشاور بروند، این‌که فقط یک نفر نزد مشاور برود مشکل بزرگی است، ممکن است مشاور راهکارهایی ارائه دهد که این راهکارها بعد از عملی شدن نتیجه ندهند و حتی زندگی را بدتر کنند، چون کسی که پیش مشاور می‌رود مشکلات خود را بیان می‌کند و نسخه پیچیدن برای او یک طرفه به قاضی رفتن است.
وی اظهار داشت: اگر به هر دلیلی هر دو طرف نمی‌توانند در مشاوره شرکت داشته باشند، یک نفری که به مشاوره می‌آید باید صادق باشد و نباید همه مشکلات خود را بیان کند، اگر عیبی در او وجود دارد باید آن را بیان کند و حداقل با خودش صادق باشد و از بیان بدی‌ها و عیب‌های خودش هراس نداشته باشد.
این کارشناس تربیتی بیان داشت: در مشاوره تحمل و حوصله بسیار مهم است، کسانی که برای مشاوره می‌روند حوصله ندارند، فکر می‌کنند سرماخورده‌اند و باید خیلی زود خوب شوند،‌ مشکلی که در زندگی در طی چند سال به وجود آمده دو روزه حل نمی‌شود، اگر مشکل در دو یا سه روز حل نشد نباید مشاور را عوض کنیم و بگوییم مشاور خوب نیست، مشکلات تربیتی زمان نیاز دارند تا بتوانیم بر آن‌ها غلبه کنیم.
 وی ابراز داشت: اگر به هر دلیلی همسر شما راضی شد به سمت مشاوره بیاید این را یک پیروزی بدانید، وقتی زن و شوهر با هم برای مشاوره می‌آیند و مشکلاتشان را به راحتی بیان می‌کنند اولین نکته‌ای که به آن‌ها باید گفت این‌که این تفاهم را یک سرمایه بدانید، واقعا چقدر زیبا است که وقتی به یک مشکل برمی‌خوریم با هم برای حل آن تلاش کنیم و پیش مشاور برویم این نشان از تربیت، فرهنگ، فهم و درک بالای طرفین دارد.
حجت‌الاسلام عباسی در پاسخ به پرسش « خانواده همسر من در زندگی ما بسیار دخالت می‌کنند و می‌گویند این دخالت نیست دلالت است، شما بچه هستید و نمی‌توانید بدون کمک ما زندگی خوبی داشته باشید، آن‌ها کاری کرده‌اند که روابط من و همسر هم کمرنگ شده است» گفت: با عوض کردن اسم‌ها حقیقت کارها عوض نمی‌شود، این‌که ما دخالت را برداریم یک اسم هم وزنش انتخاب کنیم باعث نمی‌شود که دخالت به دلالت تبدیل شود.
وی ادامه داد: دلالت دو نشانه دارد، اول اینکه به قصد راهنمایی است، نباید بیان این حرف به صورت تحکم و زورگویانه یا با نیش و کنایه باشد، دوم این‌که وقتی طرف مقابل به راهنمایی او توجه نکرد، نباید با عصبانیت با او برخورد کند اگر به نظرش می‌رسد که مصلحت عروسش این است این را بگوید و نباید او را مجبور کند.
این کارشناس حوزوی در پایان ابراز داشت: خیلی از دخالت‌ها در زندگی زوج‌های جوان برای این است که آن‌ها کاری بر خلاف سلیقه ما انجام می‌دهند، چرا ما فکر می‌کنیم حتما بچه‌های ما باید به سلیقه ما عمل کنند، باید به خواست و سلیقه آن‌ها اهمیت دهیم، این‌که به آن‌ها بگوییم شما نادان هستید و نمی‌توانید زندگی خوبی داشته باشید تحقیر کردن آن‌ها است و کار خوبی نیست. /9194/پ202/ع
ارسال نظرات