۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۲۸
کد خبر: ۲۰۰۳۶۴

دعوای قطر و عربستان زرگری است؟!

خبرگزاری رسا ـ اگر قطر مناسبات خود با اخوان المسلمین و کار شبکه تلویزیونی الجزیره و دو مرکز تحلیلی آمریکایی مستقر در آن کشور را قطع نکند، عربستان سعودی مواصلات زمینی و دریایی قطر را خواهد بست.
عربستان سعودي

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، روزنامه آمریکایی هافینگتن پست گفت: اگر قطر مناسبات خود با اخوان المسلمین و کار شبکه تلویزیونی الجزیره و دو مرکز تحلیلی آمریکایی مستقر در آن کشور را قطع نکند، عربستان سعودی مواصلات زمینی و دریایی قطر را خواهد بست.


این نشریه با استناد به منبع خود نوشت: این سخنان تهدیدآمیز در دیدار چندی پیش وزیران خارجه کشورهای عربی شورای همکاری خلیج فارس گفته شد. بعد سفیران عربستان و امارات عربی متحده و بحرین از دوحه فرا خوانده شدند که نشانه آن بود که در ریاض شوخی نمی کنند.


در همین حال به گفته برخی کارشناسان مانند محمد عمار کارشناس قطری در امور سیاسی، عربستان سعودی آشکارا بلوف می زند. به گفته وی؛ گمان نمی رود که ریاض در زندگی واقعی به این تهدیدات جامه عمل بپوشاند. بله، عربستان سعودی، امارات عربی متحده و بحرین سفرای خود را از قطر فرا خوانده اند اما نمایندگی های دیپلماتیک آن‌ها به کار خود ادامه می دهند.


محمد عمار در ادامه افزود: همسایگان به بلوکه کردن حریم هوایی قطر دست نخواهند زد زیرا این کار نقض حقوق بین‌المللی است. ممکن است رفت و آمد زمینی و دریایی تا اندازه‌ای محدود شود ولی کار به محاصره کامل نخواهد کشید.


اما ارزیابی این موقعیت از طرف طیف دیگری از کارشناسان مانند «سمیون باگداساروف» شرق شناس روس، غیر از این می باشد. به عقیده باگداساروف؛ مطلب نه بر سر تیرگی معمولی روابط دو کشور بلکه درباره بازنگری کامل در سیاست خارجی عربستان سعودی است.


به گفته وی؛ عربستان سعودی اخوان المسلمین را وارد لیست سازمان های تروریستی کرده و پس از برکناری بندر بن سلطان رئیس سرویس ویژه آن کشور جبهه النصره و دولت اسلامی عراق و شام(داعش) نیز در همان فهرست قرار گرفتند. پدیده‌های مشابه به جز قطر در دیگر پادشاهی های خلیج فارس مشاهده می شوند. قطر مانند سابق به سازمان های رادیکال تکیه می‌کند ولی در ریاض و دیگر پایتخت ها مثل اینکه درک کردند که زمانی فرا خواهد رسید که تروریست ها علیه حامیان خود خواهند ایستاد و اینچنین روندهایی هم اینک در منطقه به سرعت گسترش می یابند.


سمیون باگداساروف در ادامه این چنین گفت: اخوان المسلمین در خاک امارات قصد اقدامات خرابکارانه داشت و موقعیت حول مصر نیز به رویارویی میان عربستان و قطر شدت بخشیده است. ریاض از نظامیانی حمایت کرد که اخوان المسلمین نزدیک به قطر را برکنار کردند. درباره تهدیدات عربستان نیز باید گفت که ریاض می‌تواند به برقراری محاصره قطر تن در دهد که برای دوحه جنبه فاجعه بار خواهد داشت.
/1421/1409/ح

ارسال نظرات