۲۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۰:۴۱
کد خبر: ۲۰۰۶۷۳
آیت الله مکارم شیرازی در آخرین جلسه درس خارج:

اظهارات نخست وزیر ترکیه درباره شیعیان شرم آور است/ روزنامه های اصلاح طلب کشور را در شمال تهران می بینند

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله مکارم شیرازی اظهارات بی پایه و اساس اردوغان نخست وزیر ترکیه درباره عقاید شیعیان را شرم آور خواند و با محکوم کردن آن، گفت: متاسفانه اینها بدون اینکه چیزی درباره عقاید شیعیان بدانند نسبت به آنها قضاوت می کنند
درس خارج فقه آيت الله مکارم شيرازي در مسجد اعظم قم درس خارج فقه آيت الله مکارم شيرازي در مسجد اعظم قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی امروز در جلسه پایانی درس خارج خود در سال 92 تقیه را یک دستور قرآنی برای مسلمانان دانست و تاکید کرد: اگر چنانچه در جایی ابراز عقیده خطر جانی و مالی داشته باشد، قرآن دستور به تقیه داده است.

 

این استاد برجسته حوزه علمیه قم با توجه به مصادیق تقیه در دنیای کنونی افزود: دنیای امروز نیز پر از مظاهر تقیه است، لباس های رنگارنگی که سربازان جهت استتار در میدان جنگ استفاده می کنند و یا نامه هایی که با مهر محرمانه ارسال می گردد نوعی تقیه است بنابراین نباید گفت تنها شیعیان به این موضوع عقیده دارند.

 

اردوغان ماهیت و مفهوم تقیه را درک نکرده است

حضرت آیت الله مکارم شیرازی سخنان نخست وزیر ترکیه و اتهام زنی وی نسبت به شیعیان را محکوم کرد و افزود: اخیراً نخست وزیر ترکیه گفته است که شیعیان دروغ می گویند و تقیه می کنند! باید به ایشان تاکید کنیم که شیعیان به چه کسی تهمت زده اند؟ به چه کسی دروغ گفته اند؟

 

وی تاکید کرد: برخی از آقایان الازهر هم مشابه همین سخنان را تکرار کرده اند و از شیعیان ایراد گرفته اند که شیعیان تقیه می کنند. به اینها باید تاکید کنیم که شما واقعاً مفهوم تقیه را نمی فهمید، در حالی که خود غرق در تقیه هستند و این چنین اظهاراتی نیز نوعی قضاوت ندانسته نسبت به شیعه است.

 

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: آنها بدون اینکه چیزی درباره عقاید شیعیان بدانند نسبت به آنها قضاوت می کنند و درباره توسل، شفاعت و زیارت قبور ائمه قضاوت می کنند، بدون اینکه بدانند ماهیت اینها چیست؟

 

وی تاکید کرد: عقیده شیعیان را باید از خود شیعیان سؤال کرد نه از دشمنان شیعه.

 

اظهارات ندانسته نخست وزیر ترکیه شرم آور است

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزود: نخست وزیر ترکیه حرف بی اساسی زده؛ اینکه مقام اول یک کشور درباره مسأله ای که اطلاعی ندارد صحبت کند، شرم آور است.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی همچنین با اشاره به در پیش بودن ایام فاطمیه دوم در روزهای 12 ، 13 و 14 فروردین تاکید کرد: باید حرمت این روزها را حفظ کرد البته شاد بودن در روزهای دیگر (به شرط مشروع و معقول بودن و همچنین دوری از گناه و اسراف) اشکالی ندارد ضمن اینکه باید از خرافات هم دوری کرد.

 

این مرجع تقلید همچنین با اشاره به مراسم خرافی چهارشنبه سوری، عنوان کرد: با همه هشدارها و توصیه های داده شده باز هم عده ای از جوانان وارد این مسأله شدند و به خودشان آسیب وارد کردند، برخی هم از این آب گل آلود سوء استفاده کردند تا به کارهای خودشان بپردازند.

 

امیدواریم سال 93 سال اتحاد و وحدت جهان اسلام باشد

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به مشکلات کنونی جهان به ویژه جهان اسلام تصریح کرد: امیدواریم سال جدید سال اتحاد و وحدت میان مسلمانان باشد.

 

دیدگاه آیت الله مکارم درباره اقتصاد مقاومتی و نقش دولت و مردم در این زمینه

وی همچنین با اشاره به فرمایشات رهبر بزرگوار انقلاب و ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی، افزود: اقتصاد مقاومتی تنها وظیفه دولت نیست، دولت و ملت باید دست به دست هم بدهند، مردم باید از تشریفات دوری کنند تا زندگی ها ساده تر شود.

 

این مرجع تقلید تصریح کرد: امیدوارم در ساله جدید بتوانیم دست در دست هم به حل مشکلات اقتصادی کشور کمک کنیم چراکه الان فشار بر روی قشر محروم جامعه زیاد است و باید فکری به حال آنها کرد.

 

روزنامه های اصلاح طلب کشور و مردم را در شمال تهران خلاصه کرده اند

حضرت آیت الله  مکارم شیرازی در ادامه سخنان خود در جلسه پایانی درس خارج فقه در سال جاری، از برخی مطالب رسانه ها و روزنامه های اصلاح طلب انتقاد کرده و گفت: بعضی از رسانه های به اصطلاح اصلاح طلب مطالبی منتشر می کنند که فقط باب طبع عده ای است.

 

وی اضافه کرد: اینها خیال می کنند مملکت فقط تهران است و تهران فقط شمال تهران و باید مطالبی باب طبع آنها بنویسند.

 

دولت باید به فکر محرومان باشد

این استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اضافه کرد: اینها باید به مناطق محروم و دوردست هم توجه داشته باشند که با چه مشکلاتی زندگی می کنند اگر بخواهیم خداوند عنایاتش را متوجه ما بکند، هم دولت و ملت همه باید به فکر افراد محروم باشیم.

 

وی ضمن دعا برای حل مشکلات اقتصادی، فرهنگی و اخلاقی کشور تأکید کرد: همه باید برای حل این مشکلات با تمام وجود دعا کنیم و از خداوند بخواهیم که مسائل اخلاقی رعایت، مشکلات فرهنگی و اقتصادی حل شود. طوری نباشد مفاسد در حکومت اسلامی آشکار و نمایان شود. همه باید نسبت به امر به معروف و نهی از منکر و ارشاد جاهل و تنبیه غافل با زبان و بیان خوب اهتمام جدی داشته باشیم.

 

حضرت آیت الله مکارم در پایان با تسلیت مجدد ایام فاطمیه و تبریک سال جدید افزود: امیدواریم به برکت توسل به فاطمه زهرا(س) سال آینده بهتر از گذشته از نظر دینی و اخلاقی و اقتصادی و سیاسی باشد. /924/پ202/ج


 

ارسال نظرات