۰۵ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۰
کد خبر: ۲۰۰۷۳۹

اصلاح فرهنگ لازمه پیشرفت اقتصادی و سیاسی کشور است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه بیرجند با بیان این که برای اصلاح اقتصاد، سیاست و اوضاع اجتماعی باید فرهنگ کشور اصلاح شود، گفت: اصلاح فرهنگی و ترویج فرهنگ اسلامی در قالب سبک زندگی لازمه پیشرفت اقتصادی و سیاسی کشور است.
اقتصاد و فرهنگ با عزم ملي و مديريت جهادي

حجت الاسلام محمد علی رضایی بیرجندی، نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند با بیان این که عید نوروز و بهار، حقیقتی است که جهان هستی را متحول می کند، گفت: فلسفه خلقت انسان تحول و تعالی است بنابراین انسان باید با عبرت گیری از طبیعت محتول شود چرا که زیبایی عید نوروز به تحول دل و قلب انسان ها است.

 

وی افزود: رشد و کمال یکی از محورهای اصلی معارف دین اسلام است بنابراین انسان هم باید همراه با بهار طبیعت دچار تحول شود.

 

امام جمعه بیرجند با بیان این که عید باستانی نوروز در فرهنگ اسلامی ما از جایگاه خوبی برخودار است و ارزش آن به اعمالی بوده که ما در عید نوروز مانند به جای آوردن صله ارحام، دید و بازدید از اقوام و بستگان، یاری رساندن به فقرا و نیازمندان، فراهم کردن شرایط  شادی برای فرزندانمان انجام می دهیم است، گفت: نامگذاری سال از سوی مقام معظم رهبری به نام سال فرهنگ و اقتصاد بیانگر تفکر همه جانبه و دیدگاه جامع مقام معظم رهبری در مسیر پیشرفت کشور است چرا که امروزه اقتصاد و فرهنگ از عناصر اصلی پیشرفت کشورها به شمار می روند و اگر ما بتوانیم فرهنگ جامعه را اصلاح کنیم خواهیم توانست زمینه پیشرفت اقتصادی و سیاسی جامعه را میسر سازیم.

 

حجت الاسلام رضایی بیرجندی افزود: همانطور که مقام معظم رهبری در سخنان خود مطرح کرده اند راهبرد رسیدن به اهداف کلان فرهنگی و اقتصادی کشور عزم همگانی و مدیریت جهادی است.

 

امام جمعه بیرجند با بیان این که مردم با عزم همگانی و مسؤولان با مدیریت جهادی باید وضعیت اقتصادی کشور را سامان دهند، گفت: اگر مردم و مسؤولان به صورت هماهنگ برای بهبود وضعیت اقتصادی و فرهنگی تلاش کنند هیچ کدام از ابرقدرت ها اجازه تجاوز و افزایش تحریم ها علیه ایران را به خود نخواهند داد.

 

حجت الاسلام رضایی بیرجندی با اشاره به این که خصوصی سازی اقتصاد یکی از اولویت های مهم دولت برای افزایش کیفیت و تولیدات داخلی و شکوفایی اقتصادی در سال جاری است، گفت: تا زمانی که دولت اصل 44 قانون اساسی را به درستی اجرا نکند قادر به مهار تورم و افزایش صادارت و تولیدات ملی در کشور نخواهد بود.

 

وی با بیان این که دولت باید اقتصاد بومی و دانش بنیان را در کشور ترویج کند، گفت: ما باید به فرهنگ خود به عنوان یک فرهنگ بالادستی توجه کرده و تا زمانی که نگاه ما متوجه غرب باشد و با فرهنگ مهاجم آن به مقابله بر نخیزیم نخواهیم توانست اهداف سند چشم انداز 1404 را در کشور محقق کنیم.

 

امام جمعه بیرجند با بیان این که متاسفانه در کشور بسیاری از مدیران در عرصه های مختلف رفهنگی و اجتماعی تقلید کورکورانه از غرب داشته و توجه آنها معطوف به خارج است و فعالیت های مدیریتی مختلف را تنها با ملاک قرار دادن غرب انجام می دهند، گفت: طبق رهنمودهای مقام معظم رهبری تا زمانی که نگاه ما معطوف به غرب باشد هرگز نخواهیم توانست فرهنگ خود را به عنوان یک فرهنگ اسلامی برتر در جامعه جهانی به کشورهای تازه تاسیس معرفی کنیم زیرا الگوهای مدیریتی غرب هیچ سنخیتی با مدل و الگوی مدیریتی اسلامی نداشته و مناسب حال مردم مسلمان نیست.

 

حجت الاسلام رضایی بیرجندی با بیان این که طلاب خط مقدم جبهه فرهنگی هستند، گفت: عزم همگانی طلاب و روحانیون در ترویج فرهنگ سبک زندگی اسلامی یکی از مهم ترین رسالت های آنها در سال جدید برای تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری است.

 

وی از رسانه های گروهی به خصوص صدا و سیما در خواست کرد که با درایت و توجه بیشتری در ترویج سبک زندگی اسلامی گام بردارند زیرا اساس اصلاح فرهنگی کشور ترویج سبک زندگی اسلامی در میان مردم به خصوص نسل جوان و خانواده ها است.

 

لازم به ذکر است امام جمعه بیرجند در راستای ترویج فرهنگ سبک زندگی دینی علاوه بر انتشار کتاب سبک زندگی از دیدگاه صحیفه سجادیه در اواخر اسفندماه سال گذشته کتاب خوش بینی در متون و فرهنگ اسلامی را به همت نشر بکر در خراسان جنوبی منتشر کرد./968/ت202/ع 

 

 

 

ارسال نظرات