۰۹ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۹
کد خبر: ۲۰۰۷۸۹
همزمان با دهه دوم فاطمیه؛

250 روحانی مبلغ به روستاهای خراسان شمالی اعزام می شوند

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی از اعزام 250 روحانی به روستاها و مناطق محروم این استان برای برگزاری مراسم های دهه دوم فاطمیه خبر داد.
ايام فاطميه
حجت الاسلام زین العابدین روحانی نیا، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با اشاره به این که بر اساس مصوبه ستاد ساماندهی شئون فرهنگی و مذهبی؛ ویژه برنامه های عزاداری و برنامه های دهه دوم فاطمیه از سیزدهم تا هجدهم فروردین ماه امسال به مدت پنج شب برگزار می شود، اظهار داشت: برای برگزاری هر چه بهتر برنامه های این دهه 250 طلبه و روحانی اعزامی از حوزه های علمیه قم، مشهد و مدارس علمیه خراسان شمالی، به روستاها و مناطق محروم این استان اعزام می شوند.
وی اضافه کرد: این روحانیان در قالب طرح هجرت کوتاه مدت به مدت پنج شب در مساجد محوری خراسان شمالی برنامه هایی چون برپایی نماز جماعت، قرائت زیارت نامه حضرت زهرا(س)، سخنرانی پیرامون شخصیت حضرت زهرا(س)، پاسخگویی به سؤالات شرعی مردم و ... را انجام خواهند داد.
به گفته حجت الاسلام روحانی نیا علاوه بر این روحانیان، 85 مبلغ دیگر نیز که شب های جمعه هر هفته در قالب طرح سفیران آدینه در مساجد روستاهای خراسان شمالی حاضر شده و برنامه هایی چون برگزاری حلقه های معرفت، اقامه نماز جماعت و پاسخ گویی به شبهات را برگزار می کنند؛ در ایام دهه دوم فاطمیه هم در مساجد روستاها حضور یافته و برنامه های سوگواری شهادت دخت نبی مکرم اسلام را برگزار می کنند.
وی اضافه کرد: همچنین در حال حاضر 70 روحانی مرد و 40 مبلغه در طرح هجرت بلندمدت در روستاهای خراسان شمالی شرکت کرده‌اند و این مبلغان و مبلغه ها در ایام دهه دوم فاطمیه برنامه های محوری این مناسبت را در روستاهای هدف برگزار خواهند کرد.
حجت الاسلام روحانی نیا عنوان کرد: در برگزاری مراسم عزاداری شهادت حضرت زهرا(س) در خراسان شمالی هزار و 200 هیأت مذهبی و هزار و 150 مسجد در شهرها و روستاهای این استان فعال خواهند بود.
به گفته وی مراسم سینه زنی و دسته روی هیئات مذهبی به مناسبت شهادت دخت نبی مکرم اسلام یکی دیگر از برنامه های محوری دهه دوم فاطمیه است که در شهرها و روستاهای این استان برگزار می شود.
حجت الاسلام روحانی نیا اظهار داشت: در ایام دهه دوم فاطمیه علاوه بر مساجد روستایی، در تمامی مساجد شهری استان خراسان شمالی نیز مراسم عزاداری با حضور روحانیان و سخنرانان مذهبی برگزار خواهد شد.
وی یادآور شد: در دهه اول فاطمیه که بر اساس مصوبه ستاد ساماندهی شئون فرهنگی و مذهبی از بیست و سوم تا بیست و پنجم اسفند پارسال به مدت سه روز برگزار شد؛ 175 مبلغ و روحانی برای برگزاری هر چه بهتر مراسم های عزاداری به مساجد شهری و روستایی استان خراسان شمالی اعزام شدند.
گفتنی است، ایام فاطمیه یا روزهای شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) شش روز بوده که سه روز آن در جمادی الاول از سیزدهم تا پانزدهم و سه روز آن در جمادی الثانی از سوم تا پنجم این ماه است و در این روزها مسلمانان علی الخصوص شیعیان برای شهادت دخت نبی مکرم اسلام عزاداری می کنند.
علمای شیعه پیرامون تاریخ درگذشت حضرت فاطمه(س) دو روایت متفاوت شامل 75 و 95 روز بعد از درگذشت حضرت محمد(ص) را مورد وثوق می‌دانند و از آن جا که درگذشت پیامبر اسلام در در بیست و هشتم صفر بوده؛ به روایت 75 روز، از سیزدهم تا پانزدهم جمادی الأول را «فاطمیه اول» می‌دانند و بنا به روایت 95 روز، تاریخ شهادت حضرت فاطمه(س) را در سوم تا پنجم جمادی‌الثانی دانسته و آن را «فاطمیه دوم» می‌نامند.
البته روایت 95 روز و دهه دوم فاطمیه در نزد شیعیان معتبرتر و مقبول تر بوده و به همین دلیل نیز مراسم های این دهه به نسبت دهه اول، با کیفیت و کمیت بیشتری برگزار می شود./9314/ت302/ع
ارسال نظرات