۱۳ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۴
کد خبر: ۲۰۰۸۵۱

برگزاری همایش «رهروان یاس نبوی» در امامزاده‌های خراسان شمالی

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی گفت: همزمان با سالروز شهادت دخت نبی مکرم اسلام، همایش ملی رهروان یاس نبوی در هشت امامزاده شاخص این استان برگزار می شود.
حجت الاسلام سهرابي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی عصر چهارشنبه در بازدید از امامزاده های محل اجرای طرح سوگواره یاس نبوی در این استان اظهار کرد که این طرح در 24 امامزاده و بقعه متبرک خراسان شمالی با حضور 70 مبلغ روحانی در حال برگزاری است.
 
طرح سوگواره یاس نبوی که از سه سال پیش و بعد از بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل بقاع متبرک کشور به قطب های فرهنگی در دستور کار سازمان اوقاف و امور خیریه قرار گرفته، امسال در ایام فاطمیه دوم، همزمان با سراسر کشور از نهم فروردین در 24 امامزاده شاخص خراسان شمالی آغاز شده و تا پانزدهم این ماه ادامه دارد.
 
حجت الاسلام سهرابی آشنایی مردم با سنت اهل بیت(ع) و نحوه و سیره زندگی حضرت زهرا(س) و تبلیغ فرهنگ فاطمی را از جمله اهداف برگزاری این طرح ذکر و اضافه کرد که اجرای برنامه های عزاداری، میزبانی دسته جات سینه زنی و زنجیرزنی، برپایی خیمه های معرفت، غرفه های کودک و نوجوان، مشاوره وقف و عفاف و حجاب و ... برخی از بخش های این طرح ملی هستند.
 
برنامه های سوگواره یاس نبوی به مدت پنج شب در امامزاده های این استان برگزار می شود و به گفته مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی مهم ترین این برنامه ها در حرم امامزاده سیدعباس بن موسی بن جعفر(ع) بجنورد، برادر گرامی امام رضا(ع) در حال برگزاری است.
 
در این مراسم که از چهار شب پیش در شبستان جدید حضرت فاطمه الزهرا(س) امامزاده سیدعباس(ع) بجنورد آغاز شده، حجت‌الاسلام علی‌اکبر دهقان، استاد حوزه علمیه قم در مورد شخصیت و سیره دخت نبی مکرم اسلام سخنرانی می کند.
 
حجت الاسلام سهرابی اظهار کرد که روز پنج شنبه، سوم جمادی الآخر و همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه(س) نیز، هیأت های عزاداری بعد از دسته روی و سینه زنی در شهرهای مختلف استان، در امامزاده های شاخص خراسان شمالی گرد هم می آیند و به صورت تجمیعی عزاداری می کنند.
 
به گفته وی در بجنورد دسته روی هیأت های عزاداری از صبح روز پنج شنبه از محل حوزه علمیه امام خمینی(ره) آغاز می شود و تا حرم امامزاده سیدعباس(ع) ادامه خواهد داشت.
 
حجت الاسلام سهرابی همچنین از برگزاری همایش ملی رهروان یاس نبوی ویژه بانوان ولایی استان خراسان شمالی در بعد از ظهر روز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) خبر داد و گفت که این همایش در هشت امامزاده شاخص شهرستان های هشت گانه این استان برگزار می شود.
 
همایش رهروان یاس نبوی ویژه بانوان یکی از برنامه های طرح سوگواره یاس نبوی است که اجرای آن از پارسال در کشور آغاز شده و در آن مباحثی در زمینه ولایت پذیری حضرت فاطمه(س) و لزوم الگو گرفتن بانوان جامعه از آن بانوی بزرگوار مطرح و بحث می شود.
 
در همایش رهروان یاس نبوی امامزاده های خراسان شمالی، امامان جمعه مراکز هر شهرستان به عنوان سخنران محوری حضور دارند و در بجنورد نیز خانم فرشته تختی، مدرس حوزه و دانشگاه و همسر حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی سخنرانی می کند؛ اگر چه به گفته مدیرکل اوقاف استان، احتمالا حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی نیز در این مراسم سخنرانی کوتاهی داشته باشد.
 
سخنرانی پیرامون شخصیت و سیره دخت نبی مکرم اسلام، قرائت زیارت نامه فدکیه و خطبه حضرت فاطمه الزهرا(س) و بررسی ولایت پذیری ایشان از جمله برنامه های این همایش ذکر شده که قرار است عصر پنج شنبه به صورت همزمان در دو هزار و 296 امامزاده سراسر کشور برگزار شود./9314/پ202/س
ارسال نظرات