۱۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۴
کد خبر: ۲۰۰۹۳۴

چند خبرکوتاه از سازمان اوقاف و امورخیریه

خبرگزاری رسا ـ تحول اقتصادی موقوفات و ترویج فرهنگ قرآن، اهل بیت(ع) و وقف با عزم ملی و مدیریت جهادی به عنوان شعار محوری سازمان اوقاف و امور خیریه در سال 93 اعلام شد.
سازمان اوقاف و امور خيريه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، سخنگوی این سازمان به اشاره به نامگذاری سال جاری به عنوان «سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی اظهار داشت: به منظور تحقق منویات و فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در سازمان اوقاف و ارتقاء سطح بهره وری موقوفات و بقاع متبرک این سازمان با انتخاب شعار محوری و راهبردی «تحول اقتصادی موقوفات و ترویج فرهنگ قرآن، اهل بیت(ع) و وقف با عزم ملی و مدیریت جهادی» تلاش دارد در گستره فعالیت­ها و اقدامات خود به دغدغه­های مقام معظم رهبری جامه عمل بپوشاند.

شعار محوری سازمان اوقاف در سال 93 اعلام شد

حسن ربیعی تصریح کرد: سال 92 سال پرکار و پرباری برای همکاران ما در سازمان اوقاف بود و موفقیت­های بسیاری در عرصه­های مختلف و اجرای کارویژه­ها و برنامه­های مصوب به دست آمد که جا دارد از تلاش­ها و خدمات همکارانمان در سطوح مختلف سازمان اوقاف و امور خیریه تشکر و قدردانی شود.

مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان اوقاف افزود: برای تحقق شعار محوری سال جاری در سازمان اوقاف به همت جهادی و تلاش مضاعف همه همکاران و برنامه ریزی و جدیت در امور و پیگیری­ها نیازمندیم.

حجت الاسلام محمدی : 400 هزار هکتار از اراضی اختلافی با منابع طبیعی در سال 92 به وقفیت بازگشت

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اقدامات و موفقیت­های سازمان اوقاف در سال 92 از بازگشت  400 هزار هکتار از اراضی اختلافی با سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری به وقفیت خبر داد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی صبح امروز در نشست صمیمی در جمع معاونان، مدیران و کارکنان سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این­که هر کشوری که تلاش کند، شکست نمی­خورد، افزود: مقام معظم رهبری فرمودند: اگر این کشور بخواهد حق خود را بگیرد باید قوی شود زیرا بر اساس منطق بی­منطق دولت­های آمریکا و اسرائیل، کشورهای ضعیف باید نابود شوند.

حجت الاسلام محمدی با اشاره به این­که فردی که دنیای درست و صحیحی داشته باشد برمبنای قرآن و اسلام می­تواند آخرت صحیحی نیز داشته باشد، گفت: امام علی(ع) می­فرماید: امروز زمان عمل و کار کردن است و زمان حساب نیست و روز قیامت زمان حساب است و دیگر زمانی برای کار نیست.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه با مرور اقدامات و دستاوردهای سازمان اوقاف در سال 92 افزود: سال 92 در سازمان اوقاف با طرح نوروزی آرامش بهاری آغاز شد که با قدردانی بسیاری از مسئولان و علما همراه شد و در گام دوم 400 هزار هکتار از اراضی مورد اختلاف سازمان اوقاف و سازمان منابع طبیعی به وقفیت بازگشت و همچنین گام بعدی، بازنگری وقفنامه­ها و مباحثه در خصوص نیات وقفنامه­ها و تثبیت آنان بود که تاکنون 56 هزار موقوفه تائید ششم خود را در سامانه جامع مدیریت موقوفات و بقاع متبرکه دریافت کرده­اند.

وی اضافه کرد: در سال 92، یک میلیون و 380 هزار نفر در 4 رشته مسابقات قرآن شرکت کردند و درحالیکه این رقم در سال 91 ، 900 هزار نفر بود، البته هدف عالی مسابقات، شرکت حداقل 5 میلیون نفر در این مسابقات است، همچنین در حفظ قرآن که از مطالبات رهبری است در سطوح مختلف و حفظ موضوعی اقدامات خوبی صورت گرفت.

حجت الاسلام محمدی با اشاره به دستاوردهای سازمان اوقاف و امور خیریه در هفته وقف سال 92، گفت: از گذشته تا سال 88 میانگین سالانه 200 وقف جدید به ثبت می­رسید که در هفته وقف امسال با برنامه­های تبلیغی و فرهنگ سازی­های لازم 500 وقف جدید به ثبت رسید.

رئیس سازمان اوقاف با اشاره به عرضه اوراق وقف به عنوان راهی جدید برای ثبت وقف افزود: این اوراق با طی روند قانونی در اولین گام با رویکرد بهداشت و درمان و بطور خاص برای درمان تخصصی بیماران سرطانی عرضه شد که امیدورایم به لطف خداوند، به نتیجه مطلوبی دست یابد تا الگویی برای وقف­های مشارکتی باشد.

وی با بیان این­که در شش ماهه دوم سال 92، در 14 استان کشور نشست بازرسی و رفع مشکلات اداری برگزار شد، افزود: بدین خاطر و بابت تمام زحمات از کارکنان سازمان در ستاد، استان­ها و شهرستان­ها قدردانی می­کنم در عین حال نباید به وضع موجود راضی باشیم.

حجت الاسلام محمدی با اشاره به این­که فردی که کاری که در یک روز به نتیجه می­رسد را به روزهای بعدی و یا یک هفته می­کشد، مومن نیست، ادامه داد: ارزش هر شخصی به میزان کار مفیدش است.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه تنبلی و کار نکردن را نشانه منافقین دانست و افزود: خداوند انسان­های تنبل و فاق کار را در قرآن منافق معرفی کرده است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه رویکرد برنامه­های سال 93، اوقاف را تحول اقتصادی در وقف و تحول در مدیریت و منابع انسانی دانست و تصریح کرد: سرمایه وقف به خودی خود دارای غبطه و منفعت نیست بلکه ضرر هم دارد و باید با تلاش و کار خود، این سرمایه را به وضع مطلوب برسانیم و این نیازمند تلاش همگانی است.

وی اضافه کرد: امام خمینی(ره) می­فرمایند: دو خط در کشور موجود است که خط اول، خط راحت طلبان است که حتی ممکن است عبادت هم کنند و خط دوم، خط ائمه، انبیاء و امامان است که تماما فعالیت و ایستادگی در برابر ظلم است.

 حجت الاسلام محمدی با اشاره به این­که برنامه سال 93 اوقاف به ادارات اوقاف سراسر کشور ابلاغ شده است، افزود: معاونین، مدیران و کارشناسان باید برای تحقق این برنامه­ها در استان­ها و شهرستان­ها حضور یابند و برای تحقق این برنامه­ها و دیگر فعالیت­های فرهنگی در بقاع متبرکه نظارت کنند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اضافه کرد: چهار رویکرد برخورد با اخلاق، صحیح، مودبانه و متواضعانه با مردم، رعایت نظافت، بهداشت، آراستگی و زیبایی، اقامه نماز جماعت و تبلیغ دین، قرآن و فرهنگ اهل بیت باید در امامزادگان و بقاع متبرک بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سه ماموریت اساسی اوقاف قرآن در دو حوزه مسابقات و حفظ، بقاع متبرکه و امامزادگان و وقف است که در دو موضوع اقتصاد و فرهنگ خلاصه می­شوند.

رئیس سازمان اوقاف: تحقق شعار سال 93 با راحت طلبی و تنبلی امکان پذیر نیست

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به نام گذاری سال 93 از سوی مقام معظم رهبری به نام اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی، گفت: تحقق شعار سال 93 با راحت طلبی و تنبلی امکان پذیر نیست.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی ضمن تبریک سال نو اظهارداشت: پایان سال 92 و آغاز سال 93 با شهادت حضرت زهرا(س) همراه بود که امیدواریم به حرمت این بانوی بزرگ اسلام، سال موفقیت آمیز، عزتمند و سربلندی برای ملت ایران و تمامی کارکنان سازمان اوقاف و خادمان و فعالان بقاع متبرک باشد.

حجت الاسلام محمدی با اشاره به این­که سیاست­های کلی اقتصاد مقاومتی پس از تصویب و مشورت در مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور سران سه قوه و کارشناسان و صاحب نظران با تایید رهبری ابلاغ شد، تصریح کرد: مقام معظم رهبری در پایان سال 92، مسئولان مربوطه را دعوت کردند و الزامات اقتصاد مقاومتی را تشریح کردند و در سخنرانی ابتدای سال در مشهد در خصوص اقتصاد فرمودند فرهنگ همانند تنفس است و انسان به ناچار در هوای آلوده یا پاک باید تنفس کند و فرهنگ نیز همانند تنفس در تمام اجزای زندگی انسان تاثیرگذار است.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: اگر فرهنگ سالم بر مبنای اسلام نداشته باشیم، زندگی واقعی و حیات طیبه نخواهیم داشت.

وی با طرح این سوال که چگونه در سازمان اوقاف باید به این دو مطالبه رهبری لبیک بگوئیم، تصریح کرد: برای تحقق این مطالبه باید فرهنگ غلط موجود در کشور که حاصل القای فرهنگ غرب و برخی خواسته‌های شخصی مبنی بر راحت طلبی، تنبلی و تن آسایی را اصلاح کنیم.

حجت الاسلام محمدی با اشاره به این­که این فرهنگ مغایر با قرآن و اهل بیت(ع) است، افزود: در زیارت نامه اهل بیت(ع) می­خوانیم که شهادت می­دهم در راه خدا و آنچه حقش بود را ادا کردی و این را در زیارتنامه حضرت زهرا(س) هم می­خوانیم که ایشان با وجود اینکه دختر پیامبر (ص) و سرور و سالار تمام زنان جهان بودند به جای راحت طلبی در زندگی، 40 شب با حال رنجور و آسیب دیده به همراه فرزندان و حضرت علی(ع) درب خانه مهاجر و انصار را می­زدند و آنان را به ولایت پذیری دعوت می­کردند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این­که انسان براساس آیات قرآن جز سعادت و تلاش توشه‌ای نخواهد داشت و نتیجه آن را خواهد دید، تصریح کرد: برای تحقق مطالبات رهبری در سال 93 باید راحت طلبی را در انجام امور کنار بگذاریم.

وی با بیان این­که سازمان اوقاف در هر دو مقوله اقتصاد و وقف وظایفی دارد، گفت: وقف یکی از مولفه‌های اقتصاد مقاومتی است و در این زمینه باید بگونه­ای عمل شود که مردم به اوقاف اعتماد کنند.

حجت الاسلام محمدی اضافه کرد: سلامت و امانت داری یکی از وظایف اوقاف است و اگر می­خواهیم مطالبه مقام معظم رهبری در سازمان اوقاف محقق شود باید تنبلی و راحت طلبی را کنار بگذاریم.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه ضمن قدردانی از تلاش همه مدیران، معاونان و کارکنان استانی و همکاران ستادی در اجرای طرح نوروزی آرامش بهاری و طرح سوگواره یاس نبوی  گفت: از زحمات حجت الاسلام و المسلمین شرفخانی معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و ربیعی مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل که در زمینه اجرای این دو طرح تلاش کردند، قدردانی می­کنم، در عین حال نباید نسبت به وضع موجود قانع بود بلکه باید برای ارتقاء هرچه بیشتر سطح فعالیت­ها و اجرای دقیق برنامه­ها تلاش مضاعف داشت.

رئیس سازمان اوقاف: مشارکت در خرید اوراق وقف ساخت بیمارستان سرطان بیش از انتظار است

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه از آغاز ساخت بیمارستان تخصصی سرطان در شهرری از محل فروش اوراق وقف طی 3 ماهه اول سال جاری خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به این‌که برای ساخت بیمارستان تخصصی سرطان 100 میلیارد تومان هزینه لازم است، گفت: خیران تعهدات ساخت این بیمارستان را بر عهده گرفته‌اند.

وی با اشاره به تکمیل تعهدات مالی برای ساخت این بیمارستان گفت: طی 3 ماهه اول سال جاری پس از دریافت مجوز ساخت، اقدامات مربوط به ساخت بیمارستان تخصصی سرطان از محل فروش اوراق وقف آغاز می‌شود.

حجت الاسلام محمدی میزان فروش اوراق وقف را تاکنون خوب ارزیابی و عنوان کرد: با وجود این‌که هنوز به سقف 100 میلیارد نرسیده‌ایم اما آنچه به فروش رسیده، بیش از انتظار ما از مشارکت مردم بوده است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این‌که مصالح ساختمانی و فیزیکی ساخت بیمارستان سرطان از سوی خیران مهیا شده است، گفت: فروش اوراق برای تجهیز و ایجاد بخش‌هایی برای همراهان مریض ادامه دارد.

وی در پایان سخنان خود یادآور شد: اوراق وقف نیاز به فرهنگسازی دارد تا از پول‌های خرد مردم در قالب وقف مشارکتی پروژه‌های مثمرثمر ایجاد شود./966/د102/ع

ارسال نظرات