۱۸ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۹
کد خبر: ۲۰۱۰۸۱
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی:

امت اسلامی اجازه دهند خورشید حیات بخش فطرت از مشرق اسلام طلوع کند

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: مشکل ما این است که تنها به تقرب عبادی بسنده کرده ایم و مقوله ای را به نام "تقرب اجتماعی به خداوند" را نشناخته ایم و تعریف نکرده ایم.
حجت الاسلام والمسلمين احمد مبلغي

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی فطرت را زیربنای همه آموزه های دینی دانست و گفت: متاسفانه بسیاری از ما به دلیل برنیامدن از نگاه فطری به سمت دریافت مضمون نص به بحران فکری ـ تفسیری در برداشت مسائل اجتماعی اسلام از نصوص دچار شده ایم.

وی که در مراسم افتتاحیه کنفرانس بین المللی علوم فقهی در کشور عمان سخن می گفت، اظهار داشت: اگر دو اندیشه را بپذیریم مشکلات فکری ما در تلقی مناسبات اجتماعی از نظر اسلام حل می شود.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی ادامه داد: این دو، یکی اندیشه " مجال دادن به صفات الهی جهت انعکاس یابی در زندگی اجتماعی انسان" است و دیگری اندیشه "لزوم برآمدن از فطریات اجتماعی برای تفسیر اجتماعیات اسلام " می باشد.

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به این که این دو اندیشه ("لزوم انعکاس صفات الهی در زندگی بشر" و " لزوم توجه به مسائل اجتماعی انسانی از خاستگاه فطرت" ) در منظومه فکری مسلمانان، نادیده انگاشته شده اند، گفت: این دو اندیشه قابلیت آن را دارند که به دو نظریه اساسی تبدیل شده و خاستگاهی برای تنظیم روابط اجتماعی به شمار آیند.

وی در خصوص اندیشه اول اظهار داشت: مشکل ما این است که تنها به تقرب عبادی بسنده کرده ایم و مقوله ای را به نام "تقرب اجتماعی به خداوند" را نشناخته ایم و تعریف نکرده ایم.

وی گفت: تقرب اجتماعی یعنی این که زندگی اجتماعی جامعه به خداوند نزدیک شود و تقرب زندگی اجتماعی به خداوند یعنی این که خدا وصفات الهی در اندیشه و زندگی جامعه حضور داشته باشد تا همه آن را لمس کنند و از لطافت و رحمت آن منتفع گردند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی خاطرنشان کرد: ما نه تنها اجازه نداده ایم صفات خداوند متعال بر زندگی و روابط اجتماعیمان انعکاس یابد، که فراتر، رفتارهای خود و روابط با یکدیگر را از تاثیر پذیری از صفات الهی دور کرده ایم.

استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: اگر به صفات الهی اجازه انعکاس در زندگی خود را بدهیم، این صفات می تواند در سطوح بالا، زندگی را تکامل، تلطیف و سالم سازی کند و میزان انسانیت آن را به مراتب افزایش دهد.


حجت الاسلام والمسلمین مبلغی یادآورشد: خداوندی که اسلام معرفی می کند، خدای صلح و آرامش، خدای سیر دادن بشر به سمت به آسانی و دورساختن سختی از آن، خدای زیبایی و آشکارسازی آن برای مردم به عنوان زینت و خدای طیبات و روزی دادن بنی آدم از آن هاست.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم ادامه داد: خداوند ما پروردگار نیکی، آرامش خواهی برای انسان ها در روابطشان از راه بر و نیکی است. او خدای بخشش، رحمت و خدای زیبایی است. او زیباست و زیبایی را دوست دارد. او پروردگاری است که به انسان اختیار داده است. او پروردگار رشد است و اکراه و اجباری را نفی کرده است. او پروردگار طالب حسن در قول و احسان در عمل از انسان هاست و بالاتر از انسان نه تنها حسن بلکه احسن ها را خواسته است. او پروردگار اراده مصالح برای جامعه انسانی است افزون بر اراده و تشریع تامین مصالح برای جامعه اسلامی و نیز جامعه ادیانی.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با اشاره به آیه "لولا دفع الناس بعضهم ببعض لفسدت الأرض" خاطر نشان کرد: این آیه به جامعه انسانی نظر دارد. این که به ادامه آیه می فرماید خداوند ذو فضل بر عالمین است، مؤید این ادعاست.

استاد برجسته حوزه علمیه قم یادآورشد: آیه دیگری نیز وجود دارد که به جامعه ادیانی نظر دارد و آن آیه ای است که می فرماید: اگر خدا بعضى از مردم را با بعض دیگر دفع نکند، صومعه‌ها، کلیساها و کنیسه‌ها ومساجد سخت ویران می گردد". در این آیه تنها مساجد ذکر نشده است.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی گفت: متاسفانه ما گاهی با کوته بینی، خداوند و زیبایی را از زندگی دور کرده و دست افکار تنگ خود را در مناسبات اجتماعی باز کرده ایم .

وی در مورد نظریه فطرت اجتماعی گفت: فطرت زیربنای همه آموزه های دینی اعم از عقاید، فرهنگ، فقه، اخلاق و تمامی معارفی است که به وسیله اجتهاد از این دین استخراج می گردد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی گفت: متاسفانه ما تنها فطرت اعتقادی را به رسمیت شناخته ایم درحالی که احکام اسلامی نیز بر پایه فطرت و با هدف برانگیختن گنیجینه های فطری بنا شده اند. باید اجازه دهیم خورشید فطرت اسلامی از مشرق اسلام عزیز طلوع کند.

وی اظهار کرد: اگر خواهان بروز چهره حقیقی اسلام هستیم باید نظریه "لزوم برآمدن از فطریات اجتماعی برای تفسیر اجتماعیات اسلام "را جدی بگیریم.

سخنران جلسه افتتاحیه کنفرانس عمان ادامه داد : اگر اسلام نسبت به فطرت اجتماعی مردم بی توجه بود لازم بود اخلاق جدیدی را تاسیس نماید، نه آن که اخلاقی را که مردم می فهمند و در زندگی اجتماعی خود تجربه می کنند در پیش گیرد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: اگر اسلام، پذیرای فطریات اجتماعی نبود، هیچ گاه بعضی از عادات جاهلی که ریشه در فطرت انسانی دارند را نمی پذیرفت.

ذخائر فطری که نقش زیرساختی برای مناسبات اجتماعی دارند داشته باشیم.

گفتنی است در مراسم افتتاح شوقی علام مفتی از مصر و مبلغی از ایران سخنرانی کردند.

در این جلسه افتتاحیه یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان که در جلسه حضور داشت اظهار داشت: که ایران و مصر نقش بزرگی در جهان اسلام دارند و می‌توانند در عمق بخشی به مسائل فقهی نقش تاثیر گذاری دارند.

وی با اشاره به سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی ایران در مراسم افتتاحیه این نشست، گفت: ضرورت دارد مسائلی که توسط مهمان ایرانی این کنفرانس مطرح شد در کمیته تخصصی مورد بررسی قرار گیرد و فرصتی بدهیم تا این مساله در جوامع اسلامی بروز پیدا کند.

وی همچنین گفت: اندیشمندان جمهوری اسلامی ایران در حوزه عقایدی و دینی وجودشان برای علوم فقهی ضروری است و نقش بزرگی در تحول مسائل فقهی در جهان اسلام داشته‌اند.

در مراسم افتتاح افزون بر حضور تنی چند از وزراء کشور عمان و وزرای اوقاف چند کشور اسلامی و علمای مذاهب مختلف، آیة الله اراکی دبیرکل مجمع تقریب نیز حضور داشتند. /924/د102/ج

ارسال نظرات