۱۸ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۶
کد خبر: ۲۰۱۰۸۶
استاد حوزه و دانشگاه:

عزم ملی لازمه اجرایی کردن مدیریت جهادی است

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه (س) با بیان این که عزم ملی لازمه رفع مشکلات اقتصاد و فرهنگ و همچنین عامل اجرایی کردن مدیریت جهادی است، گفت: مدیریت جهادی، عصاره تمامی تلاش های انسان است.
حوزه علميه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، زهرا حیدری، استاد حوزه علمیه حضرت خدیجه(س)، ظهر امروز  18 فروردین در سلسله نشست های مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) با محوریت تفسیر زیارت جامعه کبیره گفت: اعتقاد شیعه بر این است که مرگ و حیات، ائمه معصومین یکسان است، از این رو با معرفت زیارت کردن اهل بیت(ع) زمانی محقق می شود که ائمه معصومین(ع) را زنده، حاضر، ناظر و قادر بر اعمال انسانها بدانیم. 

وی به فراز ابتدایی زیارت جامعه کبیره اشاره کرد و گفت: سلام، به معنای رضا، صلح و ضد خصومت است که بزرگان اخلاق آن را به معنای موافقی دانسته اند که هیچ گونه نزاعی در پی نداشته باشد، از این رو شارع نیز، لفظ سلام را در این زیارت، به معنای تحیت و بشارت به کار برده است.

وی با اشاره به آیه23 سوره حشر اظهار داشت: سلام یکی از اسمای الهی است، خداوند در قرآن می فرماید:«هُوَ اللَّهُ الَّذی لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْمَلِکُ الْقُدُّوسُ السَّلامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَیْمِنُ الْعَزیزُ الْجَبَّارُ الْمُتَکَبِّرُ سُبْحانَ اللَّهِ عَمَّا یُشْرِکُونَ، اوست خدایی که جز او هیچ معبودی نیست، همان فرمانروای پاک، سالم از هر عیب و نقص، ایمنی بخش،چیره و مسلط، شکست ناپذیر،جبران کننده، شایسته بزرگی و عظمت است و خدا از آنچه شریک او قرار می دهند، منزّه است.»

اعتقاد شیعه بر این است که مرگ و حیات، ائمه معصومین(ع) یکسان است

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: حضرت علی (ع) می فرمایند:« إنّهُ یمُوتُ منْ مات منّا ولیْس بمیّتٍ هر کس از ما مى‏میرد در حقیقت نمرده است.» وائمه معصومین(ع) همان قدرتی را که در زمان زندگی داشتند بعد از مرگ نیز دارند، لذا اعتقاد شیعه بر این است که مرگ و حیات، ائمه معصومین یکسان است. 

این کارشناس مذهبی با بیان این که، اهل بیت(ع) شاهد بر اعمال انسانها هستند، اظهار داشت: شاهد بر اعمال افراد بودن، مستلزم حیات داشتن آنهاست و از این روست که با معرفت زیارت کردن اهل بیت(ع) زمانی محقق می شود که ائمه معصومین(ع) را زنده، حاضر، ناظر و قادر بدانیم.  

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: تخاطب بین افراد باید با سلام آغاز شود، در روایات به افشای سلام سفارش شده است، بدین معنا که انسان ها در سلام کردن بخل نورزیده، در سلام کردن بین افراد تبعیض قائل نشده و به همه سلام کنند.

اثر سلام زائرین، بهره مندی از فیوضات الهی است

حیدری ابراز داشت: اهل بیت(ع)، مظهر سمیع الدعا بودن خداوند هستند، لذا دعاهای بندگان را می شوند و به آنها ترتیب اثر می دهند، از این رو زمانی که فردی به زیارت اهل بیت(ع) می رود، آنها در مقابل، واسطه شده و او را از فیوضات الهی بهره مند می کنند.

وی ادامه داد: زیارت ائمه معصومین(ع) برکات ویژه دارد، اما این نکته را باید توجه داشت که افراد باید استعداد و قابلیت شنیدن  پاسخ را داشته باشند، چرا که به تفاوت مراتب و جایگاه های افرادی که سلام می کنند، پاسخ آن نیز متفاوت است و در همین راستاست که پاسخ، سلام اولیاء الله با پاسخ، سلام بنده معمولی و گنه کار متفاوت است.

اصلاح فرهنگ اقتصادی، مستلزم رفع مشکلات اقتصادی است

در ادامه این نشست، سکینه نیک، مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه (س) به عنوان امسال اشاره کرد و  گفت: به عنوان هایی که از طرف مقام معظم رهبری انتخاب می شود، نگاه آسیب شناسانه داشته باشید چرا که در چهار سال اخیر مساله اقتصاد به صورت مکرر از سوی رهبر انقلاب بیان شده است، از این رو حوزه های علمیه و طلاب، جلوتر از سایر افراد باید به ندای رهبر انقلاب، پاسخ دهند. 

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: نگاه صحیح به مساله اقتصاد بدین معناست که تک تک آفراد جامعه  موظفند میانه روی در زندگی را سرلوحه اعمال خود قرار دهند.

وی افزود: دشمن تصور می کند اگر مردم ایران را در تنگنای اقتصادی قرار دهد به مقاصد خود می رسید، لذا مردم  افزون بر این که موظفند اسراف و زیاده روی را کنار بگذارند بایستی بستر قطع وابستگی را فراهم کرده، مصرف کننده صرف نباشند بلکه خودکفا شده، تولید کننده باشند.

وی با بیان این که فرهنگ سازی، زیر بنای هر مسأله ای است، ادامه داد: اگر فرهنگ اقتصاد و مصرف را اصلاح کنیم، مسأله اقتصاد به طریق اولی حل می شود و در همین راستا، فرهنگ اندیشیدن نیز مقدمه فرهنگ رفتاری است و اگر فرهنگ اندیشیدن اصلاح شود، فرهنگ رفتاری نیز اصلاح می شود.  

مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه با بیان این که عزم ملی لازمه رفع مشکلات اقتصاد و فرهنگ و همچنین عامل اجرایی کردن مدیریت جهادی است، افزود: مدیریت جهادی، عصاره تمامی تلاش های انسان است.

وی افزود: در هشت سال دفاع مقدس، مدیران جهادی در خط مقدم جبهه قرار داشتند، اکنون نیز مدیران کلان کشور باید عمل فرماندهان جنگ دفاع مقدس را سرلوحه برنامه های خود قرار داده و جهادگونه رفتارکنند./934/پ202/ب

ارسال نظرات