۱۸ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۲
کد خبر: ۲۰۱۱۱۹

آغاز رقابت در بزرگترین دموکراسی جهان

خبرگزاری رسا ـ رقابت اصلی در این انتخابات که حداقل ۸۱۴ میلیون شهروند واجد شرایط شرکت در آن هستند، بین حزب حاکم کنگره و حزب مردم هند است.
هندوستان

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، بی بی سی فارسی در خبری گفت: بزرگ‌ترین انتخابات پارلمانی دنیا در هند آغاز شده است. از روز دوشنبه تا بیش از یک ماه دیگر، رای گیری از مردم در بیش از 930 هزار مرکز ادامه خواهد داشت.


رقابت اصلی در این انتخابات که حداقل 814 میلیون شهروند واجد شرایط شرکت در آن هستند، بین حزب حاکم کنگره و حزب مردم هند است.


در این دوره، حزب مردم عامی به رهبری آرویند کجریوان نیز در نظرسنجی‌ها از موقعیت خوبی برخوردار بوده است.


این حزب تاکنون 407 نامزد معرفی کرده است که در تمام 543 حوزه انتخاباتی کشور شرکت خواهد کرد.


انتخابات هند در نه مرحله برگزار می‌شود. قرار است که رای گیری‌ها در روز 12 ماه مه پایان یابد، شمارش آرا در روز 16 مه آغاز خواهد شد.


مانموهان سینگ، نخست وزیر هند، از حزب کنگره، در انتخابات امسال شرکت ندارد. حزب او امسال به رهبری رائول گاندی پا به عرصه انتخاباتی گذاشته است.


آقای گاندی، پسر سونیا بیوه ایتالیایی راجیو گاندیست. از سونیا گاندی به عنوان قدرتمند‌ترین زن هند یاد می‌شود.


نظرسنجی‌ها حاکیست که بسیاری از رای دهندگان، حزب کنگره را مسئول وضع نابسامان اقتصادی و مجموعه‌ای از پرونده‌های فساد مالی و اداری می‌دانند.


رهبری حزب اصلی مخالف دولت، حزب مردم هند (بهاراتیا جاناتا) امسال برعهده نارندرا مودی، سیاستمدار بحث برانگیز است که ازسال 2001 وزیر اعظم ایالت گوجارات در غرب هند بوده است و در این مدت توانسته گوجرات را به مرکز مهم فعالیت‌های اقتصادی کشور بدل کند.


وی البته متهم است که در دوره تشدید خشونت‌های مذهبی در سال 2002، که طی آن بیش از هزار نفر که اکثرا مسلمان بودند کشته شدند، اقدامات لازم برای پیشگیری از این حوادث را انجام نداده بود.


چند حزب کوچک‌تر نیز در رقابت‌های امسال شرکت دارند. در صورتی که احزاب بزرگ‌تر نتوانند به پیروزی قاطع دست پیدا کنند، احزاب کوچک‌تر در تشکیل دولت ائتلافی نقش مهمی ایفا خواهند کرد.


تمام این احزاب برای کسب اکثریت در مجلس سفلی پارلمان تلاش می کنند. مجلس سفلی (لوک سابا) 543 کرسی دارد و هر حزب یا ائتلافی که بتواند 272 کرسی را کنترل کند، مامور تشکیل کابینه خواهد شد.


امسال رای گیری‌ها در بیش از 930 هزار مرکز رای گیری انجام خواهد شد. در بعضی از مراکز، دستگاه های الکترونیکی اخذ رای نصب شده است.


همچنین برای اولین بار، مردم از گزینه «هیچکدام» در برگه رای برخوردارند و در نتیجه می‌توانند به پای صندوق رای بروند اما به هیچ کاندیدایی رای ندهند.
/1421/1409/ح

ارسال نظرات