۲۵ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۳
کد خبر: ۲۰۱۷۲۴
آیت الله زابلی:

نسبت به حفظ و ماندگاری دین و اعتقادات‌مان بسیار مراقب باشیم

خبرگزاری رسا ـ آیت الله حسینی زابلی با اشاره به این‌که دین و اعتقادات ما همیشه در معرض خطر انحراف و کج روی قرار دارد، گفت: داستان‌های تاریخی صدر اسلام این درس را دارد که مقاومت و ایستادگی برای دین و اصول اسلام باید آنچنان باشد که با تغییر شرایط و زمان، ریزش و عقب‌گرد نداشته باشیم.
آيت الله زابلي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همزمان با سالروز وفات حضرت ام البنین(س) مراسم سوگواری شام غریبان آن حضرت با حضور خیل مشتاقان و عزاداران خاندان عصمت و طهارت(ع) یکشنبه شب در مرکز فرهنگی و حسینیه قائم آل محمد(ص) تهران برگزار شد.

در این محفل معنوی که با پنجمین اجتماع علمداران و محکومیت هتک حرمت مقدسات اسلامی همراه بود، جمعی از مداحان پیشکسوت، به ذکر مصبت و مناقب اهل بیت(ع) پرداختند.

در ادامه آیت الله سید محمد حسین حسینی زابلی، استاد اخلاق حوزه و دانشگاه، با بیان اینکه جایگاه و مقام ائمه معصومین(ع) از جنبه های مختلفی قابل بررسی است، گفت: در تعریف عام، ائمه(ع) همانند سایر انسان‌ها هستند اما صفت بارز آنها، فوق‌العاده بودنشان است که همه وجود و سلول‌های آنها برای خدا و دین اسلام خالص شده است.

وی به مرتبت ائمه(ع) در تعریف خاص اشاره کرد و افزود: در تعریف خاص، ائمه(ع) مافوق انسانند و بشریت عادی از درک مقام و جایگاه والای آنان در نزد خداوند باری‌تعالی عاجز است.

آیت الله زابلی به اهمیت نماز و جایگاه آن در معارف دینی پرداخت و اظهار داشت: در آموزه‌های اسلامی، نماز آنچنان از جایگاه فاخری برخوردار است که هیچ چیز و هیچ شرایطی نمی‌تواند مانع از برپایی آن شود.

وی وجوب اقامه نماز در تمام حالات و زمان ها را نشان از اهمیت این واجب الهی عنوان کرد و خاطرنشان کرد: نماز حتی در حصر، در سنگر و در بستر و نیز در حالت نشسته و حتی خوابیده (در صورت حرج) از انسان ساقط نمی‌شود و این بدان معناست که نماز از مبانی اسلام و جزء اساسی‌ترین معارف دینی و اسلامی است.

استاد اخلاق حوزه و دانشگاه در ادامه با بیان تفسیر آیاتی از سوره حمد، گفت: روایت «لا صلاة الا بفاتحه الکتاب» اشاره به این دارد که سوره حمد، خلاصه قرآن است که در آن نیاز مطلق در برابر بی‌نیاز مطلق به خوبی بیان شده است.

وی به آیه «اهداناالصراط المستقیم» اشاره و تصریح کرد: صراط مستقیم یعنی استعانت گرفتن از خدا که خود بهترین و بالاترین هدایت‌ها است و یک معنای هدایت این است که «خدایا! هدایت ما را افزون کن» و خداوند کسانی را هدایت می‌کند که هدایت یافته بوده (و زمینه هدایت پذیری در آنها وجود داشته باشد).

آیت الله حسینی زابلی با بیان این‌که آیات قرآن دارای معانی بسیار زیادی است که فهم و درک دقیق آن نیازمند تخصص و علم خاص است، عنوان کرد: این گستره معانی قرآن به وسعت وجود خدا است و البته وجود خدا هم نامتناهی است.

وی با ذکر برخی از عجایب قرآن از لحاظ معنا و محتوا گفت: برای نمونه در تفسیر المیزان برای آیه 17 سوره مبارکه هود، 700 احتمال، در آیه 102 سوره بقره، یک میلیون و 260 هزار احتمال و برای پنج آیه ابتدای سوره بقره، یازده تریلیون و 484 میلیارد و 205 میلیون احتمال در معنا و تفسیر آیه آمده است.

این شاگرد حضرت امام (ره) در ادامه  از حضرت علی(ع) به عنوان انسانی الهی که تمام وجودش وقف خدا شده است، یاد کرد و ابراز داشت: منظور از آیه «ذلک الکتاب لا ریب فیه هدی للمتقین» در سوره بقره، حضرت علی(ع) است، زیرا امیرمومنان(ع) هم از نظر جهاد و هم از جنبه اقتصادی و اجتماعی همواره در صراط مستقیم بوده است.

وی افزود: این‌که امیرمومنان(ع) می فرمایند که «اگر همه ذخایر هفت طبقه آسمان و زمین را به من بدهند تا به مورچه ای ستم کنم و پوست جویی را از دهان آن بگیرم، هرگز این کار را نخواهم کرد»، نشان از شان و مرتبت الهی و اخلاص کامل حضرت در برابر خداوند دارد.

این استاد حوزه علمیه در بخش دیگری از سخنانش به داستان‌های تاریخی صدر اسلام اشاره کرد و گفت: قصه سقیفه و عملکرد زبیر در تاریخ اسلامی بسیار عبرت آموز است و این درس را دارد که مقاومت و ایستادگی برای دین و اصول اسلام باید آنچنان باشد که با تغییر شرایط و زمان، ریزش و عقب‌گرد نداشته باشیم.

وی با بیان داستان زبیر یادآور شد: زبیر در سقیفه به نفع حضرت علی(ع) موضع گرفت اما چند سال بعد به خاطر حب دنیا و حکومت بصره و کوفه در برابر حضرت شمشیر کشید.

آیت الله زابلی به داستان کربلا هم گریزی زد و اظهار داشت: در حادثه کربلا، بیش از 1500 نفر همراه امام حسین(ع) از مکه به کربلا آمدند اما در روز عاشورا تنها بیست نفر از آنها باقی مانده بودند و این هشدار و عبرتی برای همه ماست تا به استواری و ثبات دین‌مان حساسیت بیشتری داشته باشیم.

وی افزود: باید حواسمان باشد نسبت به حفظ و ماندگاری دین و اعتقادات‌مان بسیار مراقب باشیم و در حفظ و تقویت مبانی دینی در وجودمان بکوشیم، برای همین است که توصیه شده است هنگام خروج از خانه سوره فلق خوانده شود تا از انحرافات و کج‌روی ها در اعتقادات مصون بمانیم./9591/پ201/ص

ارسال نظرات