۲۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۰
کد خبر: ۲۰۲۱۲۷

قرنطینه رأی مردم در افغانستان

خبرگزاری رسا ـ سخنگوی کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی: قرنطینه کردن آرا به معنای باطل شدن آنها نیست بلکه این دسته از آرا مورد بررسی بیشتر و دقیق‌تر قرار می‌گیرند و بعد از این بررسی‌ها معلوم خواهد شد که چه تعداد از آنها باید باطل اعلام شود.
انتخابات افغانستان

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، بی بی سی فارسی در خبری گفت: کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی افغانستان می‌گوید که فهرستی از مراکز رای‌گیری را که 516 شکایت در آنها ثبت شده بود به کمیسیون فرستاده است.
ادر محسنی سخنگوی این کمیسیون روز چهارشنبه 27 فروردین در یک نشست خبری گفت: صندوق‌های رای در این مراکز قرنطینه خواهد شد اما در مورد تعداد این صندوق‌ها و رای‌هایی که قرار است قرنطینه شود توضیحی نداد.
آقای محسنی افزود که 892 مورد شکایت دیگر نیز در دست بررسی است که صندوق‌های رای در محلات ثبت این شکایت‌ها نیز قرنطینه خواهد شد.
او گفت که این کمیسیون به نیمی از این شکایت‌ها رسیدگی کرده اما منتظر جزئیات بیشتر برای مشخص شدن محلات رای‌گیری و مراکزی است که این شکایت‌ها در آنجا ثبت شده است.
به گفته آقای محسنی، این شکایت‌ها از نظر اهمیت در گروه اول شکایت‌های انتخاباتی قرار دارند که بررسی آنها می‌تواند روی نتیجه انتخابات تاثیر بگذارد.
با این حال او تاکید کرد که قرنطینه کردن آرا به معنای باطل شدن آنها نیست بلکه این دسته از آرا مورد بررسی بیشتر و دقیق‌تر قرار می‌گیرند و بعد از این بررسی‌ها معلوم خواهد شد که چه تعداد از آنها باید باطل اعلام شود.
آقای محسنی گفت: این بررسی‌ها توسط هیات کمیسیون در مرکز کشور و با نظارت رسانه‌ها، ناظران و نمایندگان نهادهای مدنی، احزاب و نامزدان انجام خواهد شد.
آقای محسنی گفت: "عزم ما برای رسیدگی شفاف به شکایات رسیده جدی است و با تصمیم‌هایی که گرفتیم احساس می‌کنیم اطمینان مردم افغانستان و شفافیت انتخابات تامین و تضمین خواهد شد."
او گفت که آنها در رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی از گزارش‌های تعدادی از نهادهای مدنی مانند بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان موسوم به فیفا، بنیاد انتخابات شفاف افغانستان موسوم به تیفا و مرکز هماهنگی نهادهای مدنی استفاده کرده‌اند.
نهادهای مذکور در روز انتخابات، ناظرانی در مراکز رای‌گیری سراسر کشور داشتند و گزارش‌هایی از تخلف‌ها و تقلب‌های صورت گرفته به کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی سپرده بودند.
نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان قرار است پس از بررسی تمام شکایت‌های مطرح شده و در تاریخ چهارم اردیبهشت اعلام شود.
/1421/1409/ح

ارسال نظرات