۲۸ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۳
کد خبر: ۲۰۲۲۵۶

گردن اوکراین زیر فشار پوتین

خبرگزاری رسا ـ اوکراین در حال حاضر دستکم ۲ میلیارد و دویست میلیون دلار بابت گاز خریداری شده، به روسیه بدهی دارد.
پوتين

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، دویچه وله در خبری گفت: رئیس جمهور روسیه روز پنجشنبه (17 آوریل/28 فروردین) گفت‌وگوی تلویزیونی سالیانه خود با مردم روسیه را به موضوع اوکراین، سیاست‌های دولت موقت کی‌یف، عملکرد ناتو و پرسش و پاسخ با مردم کریمه اختصاص داد.
او با حمله شدید به رهبران دولت موقت اوکراین، سیاست‌های آنها را به پرتگاه کشاندن کشور خواند. او به اعزام نیروهای ارتش به شرق اوکراین اشاره کرد و فرستادن تانک و هواپیما و نفرات نظامی به آنجا به جای برقراری دیالوگ با مردم روس‌زبان را "جنایتی بزرگ" دانست.
ولادیمیر پوتین اتهام حضور نظامی روسیه در شرق اوکراین را بی‌معنا خواند اما این را انکار نکرد که در زمان برگزاری رفراندوم شبه‌جزیره کریمه در میانه ماه مارس، سربازان روسی در منطقه مستقر بودند. او هدف این حضور را فراهم کردن شرایط برگزاری یک انتخابات آزاد دانست.
پوتین دلیل دیگر حضور نیروهای نظامی روسیه در کریمه را گسترش نیروهای ناتو در سال‌های گذشته و واکنش به نزدیک شدن این نیروها به مرزهای روسیه عنوان کرد. رئیس جمهور روسیه افزود: باید جلوی این را می‌گرفتیم که ورود ناتو به اوکراین به ورود این پیمان به کریمه نیز منجر شود.
او اظهار اطمینان کرد که روسیه و اوکراین به دلیل منافع مشترک بسیار، می‌توانند به تفاهم دست یابند. پوتین این را نیز افزود که مردم روس‌زبان شرق اوکراین باید تضمین دریافت کنند.
در همین حال رئیس جمهور روسیه در مناقشه معامله گاز با اوکراین گفت: روسیه آماده است در صورت پرداخت قروض اوکراین در یک ماه آینده، ارسال گاز را از سر گیرد.
پوتین گفت: اگر دولت کی‌یف نتواند در این مدت بدهی خود را پرداخت کند، از اوکراین تقاضای پیش‌پرداخت خواهد شد.
البته پوتین مشابه این پیشنهاد را در هفته گذشته نیز ارائه کرده بود. اوکراین در حال حاضر دستکم 2 میلیارد و دویست میلیون دلار بابت گاز خریداری شده، به روسیه بدهی دارد.
موضوع پرداخت این بدهی در حال حاضر کاملا منتفی به نظر می‌رسد؛ آن هم پس از آن که در آغاز ماه آوریل اعلام شد که امکان پرداخت قسط 500 میلیون دلاری به کنسرن روسی گازپروم وجود ندارد. این کنسرن پس از الحاق کریمه به روسیه، قیمت گاز اوکراین را به شدت بالا برد.
/1421/1409/ح

ارسال نظرات