خطبه فدکیه ترجمانِ ابعاد معرفتی و شخصیتی حضرت فاطمه/ حوزه نمیتواند از معادلات جهان بیاطلاع باشد
وی ادامه داد: انقلاب اسلامی از درون و حوزه قم برخواسته و معادلات اجتماعی و سیاسی جهان و معادلات مذهبی و فکری و معرفتی دنیا را تغییر داده است و همه عالم هم نگاهشان به حوزه علمیه است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: گاهی ما به عنوان یک طلبه فکر میکنیم آمدیم یک درسی بخوانیم؛ ولی امروز حوزه ما اینگونه نیست. این جایگاهی که من و شما به آن انتساب فکری داریم، یک جایگاه بسیار مهم است و شک نکنید این جایگاه حوزه مورد تهاجمهای بسیار سنگینتر بوده و در آینده نیز خواهد بود.
وی تأسیس حوزه نوین توسط مرحوم آیتالله شیخ عبدالکریم حائری در سال 1300 را نقطه عطف تاریخ حوزههای علمیه دانست که اکنون 93سال از عمر این حوزه میگذرد و همه دنیا این حوزه را تحت نظر دارند.
حجتالاسلام والمسلمین اعرافی افزود: این حوزه نوین، در چهل پنجاه سالگی خود امامی را به عرصه مدیرتی کشور و مدیریت جهانی آورد که آثار کار و انقلاب او روشن است. حتماً دنیا روی این حوزه حساب میکند و میخواهد ببیند چه چیزی در عمق و درون این حوزه نهفته است که توانسته این چهرهها را تربیت کند و این افکار را ارائه دهد و انقلابی با این عظمت پدید بیاورد. هر کسی باشد حق دارد که این نهاد را بشناسد.
وی خطر نفوذ دشمنان و رقیبان برای شناخت حوزه و با هدف رخنه و تأثیرگذاری در این نهاد مقدس را گوشزد کرد و اظهار داشت: حوزه نمیتواند از معادلات فکری و فرهنگی جهان بیاطلاع و جدا باشد، و این امکانپذیر نیست. امروز در اختیار من و شما نیست که بگوییم میخواهیم یا نمیخواهیم.
حجتالاسلام والمسلمین اعرافی با اشاره به ترویج جریانهای الحاد و مادی و ضد دینی، وظیفه حوزههای علمیه را بسیار خطیر و مهم دانست.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: در تفاسیر، در شأن نزول سوره ضحی آمده است که مدتی وحی بر پیامبر خدا قطع شد و این اتفاق، پیامبر گرامی اسلام را بسیار اندوهگین کرد.
وی با اشاره به ناراحتی بسیار پیامبر خدا(ص) که به خاطر «قطع وحی الهی»، نه به دلیل زجرها و سختیها و چالشها و جنگهایی که در راه تبلیغ دین اسلام متحمل شده بود، پیام کلی سوره ضحی را غم و شادیِ متعالی و آسمانی دانست و افزود: انسانها را یک پدیده روانشناختی، نسبی و تابع میزان معرفت و شخصیت افراد غم و شادی انسان مادی به خاطر نان است؛ اما هرچه شخصیت و معنویت انسان رشد کند، غم و شادی او نیز متعالی میشود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: شما اگر زندگی علی بن ابیطالب (ع) را مطالعه کنید، متوجه میشوید که غم و شادی علی (ع) مانند غم و شادی امثال ما نیست و به خاطر به دست آوردن و یا از کف دادن امور مادی و پست، خوشحال و ناراحت نمیشود.
وی «غم و شادی» را یکی از شاخصهای سنجش انسانها برشمرد و خاطرنشان کرد: گاهی افراد در مواضع سیاسی میگویند که انسانها باید نشاط و شادابی داشته باشند؛ ولی این لذتهای طبیعی چیز مهمی نیست؛ حقیقت مسأله این است که «شادابی و نشاط» مثل غم و حزن، «تابعی از درجه معرفت انسانهاست» و غم و شادیهایی مهم، و نشانه درجه شخصیت انسانهاست که آسمانی و متعالی باشد.
امام جمعه میبد یادآور شد: اگر غم انسان، مثل غم علی (ع)، الهی شد، مایه کمال و تعالی انسان، و موجب اجر و ثواب است؛ مثل غمی است که شیعیان برای امام حسین میخورند.
وی ابراز داشت: در شرایطی که پیامبر خدا به خاطر قطع نزول وحی بسیار ناراحت بود، سوره ضحی نازل شد، خداوند در این سوره خطاب به پیامبر میفرماید«و لسوف یعطیک ربک فترضی؛ آنقدر خداوند نعمتهای آسمانی را بر تو فرو خواهد فرستاد و تو را غرق نعمتهای الهی خواهد کرد که تو به مقام خوشنودی برسی».
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگ، «سوره کوثر» را یکی از بارزترین مصادیق وعده الهیِ «ولسوف یعطیک ربک فترضی» برای خوشنودی و رضایت پیامبر خواند و گفت: این رضایت فقط برای خود پیامبر نیست، این نعمت برای امت پیامبر تا قیام قیامت است و این بزرگترین شگفتی در وجود نازنین فاطمه زهرا (س) است. آنقدر در وجود شریف بانویی که بنا بر قول مشهور شیعه 18سال بیشتر نداشت، برکات جمع است که پیامبر خدا در برابر این نعمت بزرگ باید نماز بخواند و قربانی کند. این شأن فاطمه زهرا (س) است.
وی با اشاره به روایتی که در اصول کافی در شأن و مقام حضرت فاطمه (س) آمده اظهار داشت: طبق این روایت جبرئیل امین به صورت مکرر در فاصله 75 یا 95 روزی که فاطمه زهرا (س) بعد از پیامبر خدا در قید حیات بودند، بر وی نازل میشد و او را تسلی میداد.
حجتالاسلام والمسلمین اعرافی با بیان اینکه یکی از القاب فاطمه زهرا محدَّثه است، یعنی زنی که ملائکه با او سخن میگویند تأکید کرد: سخن گفتن ملائکه با یک شخص به سادگی محقق نمیشود، روح و جان انسان باید به قدری پاک و ملکوتی شود و اوج بگیرد تا بتواند مخاطب ملائکه باشد، آن هم با جبرئیل، که بنا بر قول مشهور، برترینِ ملائکه است.
وی ادامه داد: شاید انبیای اولوالعزم فقط در این مرتبه بودند که بتوانند مستقیم، مورد خطاب جبرئیل باشند، این روایت، از مهمترین روایاتی است که مقام ولایی فاطمه زهرا (س) را نشان میدهد، این شخصیت به قدری تعالی پیدا کرده و در سنین پایین عمر، مراتب عرفانی را در نوردیده که جبرئیل هم او را مورد خطاب قرار میدهد.
امام جمعه میبد، «مصحف فاطمه (س)» را «رهاورد ارتباط حضرت فاطمه (س) با عالم غیب» برشمرد زیرا ائمه طاهرین (ع) فرمودند این مصحف در دست ما به امانت میچرخد و از امامی به امام دیگر سپرده میشود.
وی با تأکید بر اینکه «سوره کوثر» و «مصحف فاطمه (س)» از عالیترین درجات عرفانی و ولایی وی است، در ادامه به واکاوی فعالیتهای اجتماعی و سیاسی حضرت زهرا (س) پرداخت و گفت: مدیریت فاطمه زهرا (س) در شرایط پس از پیامبر خدا از دشوارترین مدیریتهای اجتماعی و سیاسی بود؛ زیرا اگر به تاریخ مراجعه کنید خواهید دید که مدینه بعد از پیامبر خدا، که مهبط وحی و جایگاه نبوت و رسالت و امامت بود، یکپارچه به تاراج رفت و به پایگاهی برضد امامت و ولایت مبدل شد.
حجتالاسلام والمسلمین اعرافی «چند جریانِ نفاقِ به هم پیوستهای که به خاطر منافع مشترک با هم متحد شده بودند» را «جریان اقلیتِ منسجمی» برشمرد که در برابر وصیت پیامبر خدا قرار گرفته و «اکثریت جامعه» از «این اقلیتِ طراحِ حیلهگر» فریب خوردند و تحت سیطره فکری این «اقلیت نفاق» قرار گرفتند.
وی با بیان اینکه «اکثریت جامعه» یا «تحت تأثیر اقلیت» قرار گرفتند یا اینکه «ترسیدند و به گوشهای خزیدند»، این دو گروهِ از اکثریت را «فریبخوردهی اقلیت نفاق» برشمردند که گروه چهارمِ «اقلیت حق» را در دفاع از حقانیت تنها گذاشتند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: در این شرایط بسیار تاریک و دشوار، همان فاطمهای که جبرئیل بر او نازل میشود، همان فاطمهای که مصحف دارد و منشورِ معارف الهی و تفسیر آیات وحی است و همان فاطمهای که شأن نزولِ سوره هل أتی و آیه مباهله است، وقتی وارد عرصه سیاست میشود، پیشگام بزرگانی مثل سلمان و ابوذر و مقداد است، و یکتنه در برابر این امواج توفنده فریب و فتنههای ویرانگر اجتماعی قد علم میکند. این کار فاطمه (س) است و هر کسی نمیتواند به اینجا برسد. پیامبر خدا زنان دیگر و اقوام و خویشان زیادی داشت، اما زنی با این قامت و در این طرازِ ولایی و اجتماعی و سیاسی وجود نداشت.
وی «خطبه فدکیه» را ترجمانِ «ابعاد معرفتی و شخصیتی فاطمه (س)» دانست و اظهار داشت: بخشی از این خطبه، نشاندهنده یک تهدید سیاسیِ جامعِ دقیقِ شرایط مدینه است و هرچند حضرت فاطمه (س) در ظاهر و عمل نتوانست ورق را بگرداند، اما در تئوری و نظر در کل تاریخ اسلام اثر گذاشت؛ چرا که ترس این بود که کلیت جریان حق رنگ ببازد و فاطمه زهرا (س) جلوی این را گرفت و این کار هر کسی نبود.
وی در پایان این بخش از صحبتهایش زندگی نورانی حضرت زهرا (س) را در همه ابعاد شخصیتی، معرفتی، خانوادگی، اجتماعی و سیاسی، علم، معرفت، عبادت و در همه ابعاد در قله دانست که الهامبخش و اسوه همه زنان و مردان و عالم است.919/ز503/ن