۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۳
کد خبر: ۲۰۲۶۹۴
با نیت تأمین هزینه های جاری؛

یک قطعه زمین وقف حوزه علمیه بجنورد شد

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: یک قطعه زمین در مرکز این استان به ارزش 500 میلیون ریال با نیت تأمین هزینه های جاری، وقف حوزه علمیه امام خمینی(ره) بجنورد شد.
وقف

حجت الاسلام حجت سالاری مکی، مسؤول نمایندگی حوزه علمیه استان خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، از اجرای یک وقف جدید در زمینه حوزه های علمیه استان خبر داد و افزود: واقفان خیراندیش حسن لنگری و خانم شاکری یک قطعه زمین خالصه به مساحت 172 مترمربع با کاربری مسکونی را در بجنورد، مرکز این استان با نیت تأمین هزینه های جاری، وقف حوزه علمیه امام خمینی(ره) کردند.

 

وی با بیان این که ارزش تقریبی این قطعه زمین بیش از 500 میلیون ریال برآورد شده است، اظهار داشت: این واقفان با حضور در اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بجنورد زمین خود را وقف کرده و سند موقوفه نیز تنظیم شده است.

 

حجت الاسلام سالاری مکی در ادامه با یادآوری اجرای یک وقف دیگر در زمینه حوزه های علمیه در خراسان شمالی، عنوان کرد: اواخر پارسال هم طهماسب فرحدل، خیر نیک اندیش بجنوردی یک قطعه زمین دو هکتار و هفت هزار مترمربعی خود در محدوده تخته ارکان بجنورد را وقف حوزه علمیه استان کرد.

 

به گفته وی بر اساس وقف نامه این قطعه زمین می باید در آن مجتمعی مسکونی برای طلاب و روحانیان متأهل فاقد مسکن خراسان شمالی ایجاد شود تا زمینه ماندگاری و عدم مهاجرت آنها از استان فراهم شود.

 

البته آن گونه که مدیر حوزه علمیه استان خراسان شمالی می گوید طهماسب فرحدل؛ خیر نیک اندیش بجنوردی در سال های گذشته هم چندین مورد وقف در زمینه حوزه های علمیه انجام داده که از آن جمله می توان به وقف دو هکتار زمین برای حوزه علمیه امام خمینی(ره)، دو هکتار زمین برای حوزه علمیه امام صادق(ع) و دو هکتار زمین نیز برای حوزه علمیه خواهران الزهرا(س) در بجنورد اشاره کرد.

 

حجت الاسلام سالاری همچنین با اشاره به این که شماری از ادارات و دستگاه های خراسان شمالی هم در زمینه وقف در راستای توسعه حوزه های علمیه استان فعال هستند، افزود: در سال های اخیر اداره کل راه و شهرسازی استان در سه شهرستان بجنورد، فاروج و جاجرم بیش از 1.5 هکتار زمین را وقف حوزه های علمیه کرده است.

 

گفتنی است، پارسال هم شماری از پیروان اهل سنت استان خراسان شمالی در شهرستان مانه و سملقان پنج هزار مترمربع زمین را وقف مدرسه علمیه حضرت زهرا (س) کردند.

 

محرم پارسال تعدادی از ترکمن های اهل سنت روستای «دشتک علیا» از توابع شهرستان مانه و سملقان در نخستین وقف پیروان اهل سنت در این شهرستان، پنج هزار مترمربع زمین خود را برای توسعه فضای آموزشی و فرهنگی مدرسه علمیه حضرت فاطمه زهرا(س) وقف کردند.

 

در حالی که خراسان شمالی دارای بیش از چهار هزار و 400 مورد موقوفه شامل موقوفات مسکونی، تجاری و زمین های مزروعی با افزون بر هشت هزار و 450 رقبه ثبت شده است؛ در این میان سهم موقوفات فرهنگی و خاصه موقوفات مربوط به حوزه های علمیه چندان چشمگیر نیست.

 

آن گونه که حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی پیش از این گفته بود بیش از 65 درصد موقوفات این استان وقف روضه سیدالشهدا(ع) هستند و سهم موقوفات فرهنگی در خراسان شمالی کمتر از دو درصد است.

 

خراسان شمالی 14 مدرسه علمیه شامل هشت حوزه برادران و شش حوزه علمیه خواهران دارد که در سال تحصیلی جاری بیش از هزار و 700 طلبه خواهر و برادر در این مدارس مشغول تحصیل هستند./9314/ت302/ب

ارسال نظرات