۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۶
کد خبر: ۲۰۲۷۰۸

نخستین جشنواره اسوه­های صبر و استقامت برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: نقش زنان در دفاع مقدس اگر بیشتر از مردان نباشد کمتر نیست البته مادرانی که فرزندان و همسرانی که فرزندان یا شوهران خود را برای رفتن به جبهه همراهی کرده‌اند نیز نقش بزرگی دارند.
فاطمه زهرا9

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، صبح امروز دوشنبه یکم اردیبهشت ماه جشنواره اسوه­های صبر و استقامت به مناسبت روز زن و خجسته میلاد بانوی حماسه ساز جهان اسلام، به همت سازمان نشر آثار و ارزش­های مشارکت زنان در دفاع مقدس در سالن کوثر سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

نقش زنان در دفاع مقدس از مردان کمتر نیست

در ابتدای مراسم سردار بهمن کارگر با بیان این‌که درباره تصمیمات دفاع مقدس و زنان نیز باید خود زنان این مسئله بررسی کنند چون کارها را به بهترین شکل به نتیجه می‌رسانند ابراز داشت: متاسفانه دفاع مقدس را مردانه دیده‌ایم و مردانه هم می‌بینیم که این مسأله را باید حل کنیم، مثلا زمانی که در مسؤولیت‌ها می‌خواهیم درباره زنان تصمیم بگیریم باز هم مردان نقش محوری و اساسی دارند.

وی با اشاره به این‌که همه افرادی که در سازمان نشر آثار و مشارکت زنان در دفاع مقدس فعال هستند بسیار کم توقع، پرکار و توانمند هستند و عملکرد خوبی را داشته‌اند اظهار داشت: باید این را مغتنم بشماریم چرا که بهره‌مند شدن از ظرفیت و توانمندی‌های بانوان یک فرصت است از همین رو از زنان تقاضا داریم که در این سازمان حضور یابند و مشارکت داشته باشند.

کارگر ضمن اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره نقش زن در جامعه گفت: در بنیاد حفظ آثار چند موضوع را محور کار خود قرار داده‌ایم و در این راه حرکت خواهیم کرد. وظیفه ما این است که تکلیفمان را در این رابطه انجام دهیم تا باری از جامعه برداشته شود.

در ادامه مراسم سردار باقرزاده، فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرد: در آینده‌ای نزدیک راکتور آب سنگین اراک افتخار میزبانی دو شهید گمنام دفاع مقدس را پیدا خواهد کرد.

سردار باقرزاده با اعلام این خبر افزود: به منظور تداوم تلاش‌ها و در تأیید فعالیت‌های راکتور آب سنگین اراک و همچنین به جهت تقویت روح حماسی دانشمندان، کارکنان و کارگران سایت آب سنگین اراک، در آینده نزدیک دو شهید گمنام در این سایت به خاک سپرده خواهند شد.

فرمانده کمیته جستجوی مفقودین با اعلام این مطلب که مجتمع «UCF»  اصفهان نیز در آینده نزدیک شاهد تدفین شهدای گمنام خواهد بود؛ از تلاش­های دانشمندان هسته­ای کشورمان که بیانگر شعار شهیدان سرافراز مبنی بر اینکه "ما می توانیم" و "ما هنوز ایستاده ایم" می باشد؛ تشکر کرد.

غرب شخصیت زن را به بردگی گرفته است

در ادامه مراسم سردار حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه گفت: حضرت زهرا(س) که الگوی همه زنان و به خصوص خانواده‌های شهدا است یکی از بزرگترین و نخستین مدافعان راه ولایت محسوب می‌شود بنابراین این باید در همه رفتارهای خانواده شهدا بروز و ظهور داشته باشد چرا که این مسأله پیام بزرگ حضرت زهرا(س) به همه تاریخ است.

سلامی با تاکید بر این‌که امروز ما در معرض یک تهاجم عظیم به حوزه ارزش‌های زن توسط فرهنگ غرب قرار داریم افزود: غرب شخصیت زن را در ملاحظات مادی تهدید و پایمال و همواره از او استفاده ابزاری می‌کند بنابراین می‌توان گفت شخصیت زن در غرب شخصیتی تخریب‌شونده و به عنوان نوعی برده‌داری مدرن در نظام فکری غرب است اما در بین تفکر اسلام و غرب به زنان وجه تمایز زیادی وجود دارد.

وی ادامه داد: غرب به دنبال حجاب و نمازگریزی است و می‌خواهد با رواج اعتیاد الکترونیکی که جزو محوری‌ترین استراتژی‌های نظام غرب برای زن مسلمان است تحت عنوان جهانی‌سازی، فرهنگ، اندیشه، الگوی رفتاری و سبک زندگی خود را به ما القا کند این در حالی است که در اسلام کانون خانواده اساس ساخت جامعه عنوان می‌شود اما غرب به دنبال تخریب آن است.

جانشین فرمانده کل سپاه گفت: غرب به دنبال این است که خانواده به یک اجتماع گسسته بدون هویت جمعی تبدیل شود و اعضای خانواده از یکدیگر جدا شوند تا فرزندان هر یک در اتاق‌های خود مغز متصل خود را به مغز منفصل غرب اتصال دهند تا اندیشه، باور، جهان‌بینی، الگوی لباس، فرهنگ کلمات و تربیت فردی را در آن محیط از فرزندان ما بگیرد و جامعه‌ای با همان توصیفی که آمریکایی‌ها می‌کنند، به وجود آید. آن‌ها از چنین موضوعی به عنوان «یک آمریکایی غیرآمریکایی» نام می‌برند.

وی یادآور شد: از نظر غرب و آمریکا، جهان جدید عصر نزدیک شدن شتاب‌دار همه قاره‌های عالم به یکدیگر است به شکلی که همه انسان‌ها شهروندان یک دهکده جهانی هستند اگرچه این نزدیکی در بعد فیزیکی امکان‌پذیر نیست اما در ابعاد فرهنگی و ارزشی قابل اجرایی‌ شدن است و جهانی به این وسعت می‌تواند دهکده‌ای یکپارچه از فرهنگ غربی بشود.

سلامی اظهار کرد: برنامه‌های دشمن برای رسیدن به این مقصود از سه ویژگی برخوردار است. نخست این‌که آن‌ها می‌خواهند همه عقاید یکسان داشته باشند. نتیجه این خصوصیت این است که بنیان ایمان در خانواده و جوامع سست خواهد شد. ارزش‌ها، هنجارها و واقعیت‌هایی که مطابق میل آن‌ها است برای ما به عنوان یک مدل و الگو ارائه خواهد شد. در نهایت غرب می‌خواهد در فرهنگ، علم،سیاست استقلال نداشته باشیم آن وقت راه‌های تسلط بر ما هموار خواهد شد و هر آنچه که آن‌ها تروریست می‌دانند ما نیز تروریست بدانیم اگرچه حزب‌الله لبنان باشد بنابراین جنگ ما با غرب اساسا این‌گونه است. ما می‌خواهیم براساس اسلام بیاندیشیم و با مدل اسلام زندگی کنیم.

وی درباره دومین خصوصیت مشترک اقدام‌های غرب گفت: غربی‌ها می‌خواهند همه مصرف‌کننده کالاهای یکسان باشند این مسأله باعث می‌شود تا جهانی دو قطبی از مصرف‌کننده و تولیدکننده ایجاد شود بنابراین وقتی مدل ادبیات، ورزش و فرهنگ بومی باشد خودمان می‌توانیم هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده باشیم.

جانشین فرمانده کل سپاه افزود: یکی دیگر از خصوصیات برنامه‌های غرب علیه ایران و جهان اسلام این است که واقعیت‌های جهان را آن گونه که آن‌ها می‌خواهند درک کنیم. این یک جنگ است و زنان جامعه ما در این جنگ نقش مهمی بر عهده دارند چرا که مدیران فرهنگ و زیربنایی‌ترین سازمان ایمانی و اعتقادی یک جامعه هستند. خانواده اصلی‌ترین کانون استحکام جامعه محسوب می‌شوند.

وی تأکید کرد: خانواده‌های شهدا امروز در جامعه ما نشانه و علامت سبک زندگی قابل تکرار و تکثیر هستند و به عنوان یک مرجع شناخته می‌شوند از همین رو آن‌ها باید تصویر یک زندگی ملکوتی در قاب زندگی مادی باشند.خانواده‌های شهدا می‌توانند با رعایت احتیاط، مراقبت، دقت، هوشمندی و هوشیاری، مدل زندگی، موضع‌گیری‌های سیاسی، نوع تکلم و پوشش یک نقش اساسی در جامعه داشته باشند چرا که رسالت خانواده‌های شهدا از تأثیر شهادت فرزندان‌شان کمتر نیست.

سلامی در بخش دیگر سخنانش گفت: خداوند متعال سه گوهر ناب و فناناپذیر و بی‌بدیل را به پیامبر (ص) اعطا کرد. نخست: اسلام در قالب کلمات و قرآن وحی مکتوب شد، سپس حضرت علی(ع) موهبت و نازله الهی به پیامبر(ص) بود که تجسم مردانه قرآن کریم است و علی(ع) که قرآن ناطق در قاب قامت یک مرد به بلندای ابدیت است.

وی ادامه داد: سومین موهبتی که خداوند به پیامبر (ص) اعطا کرد حضرت فاطمه زهرا (س) است. او هم تفسیر زنانه قرآن کریم و هم تجسم نام اسلام است. فاطمه زهرا (س) یک حجت آشکار و الگوی کامل برای زنان عالم محسوب می‌شود. زنان ما باید با مطالعه زندگی این حضرت از اقیانوس شفاف و زلال ایشان بهره‌مند شوند. عفت،‌ حجاب، ادب، سادگی، ایثار و گذشت از ویژگی‌های این شخصیت است.

در پایان مراسم حجت الاسلام محمدعلی شهیدی محلاتی، رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: همسران و مادران شهدا و ایثارگران فداکاری را به حد کمال رسانده‌اند و همواره در همه عرصه‌ها چه پشت جبهه یا جبهه، چه بعد یا قبل از انقلاب حضور داشتند.

حجت‌الاسلام شهیدی که در اولین جشنواره اسوه‌های صبر و مقاومت در سالن کوثر سازمان عقیدتی سیاسی ارتش سخن می‌گفت، افزود: بنابراین زنان باید بکوشند این فرهنگ در جامعه بماند و مردم بدانند که می‌خواهند فرهنگ ایثار و شهادت بیشتر از پیش در جامعه پررنگ باشد چرا که رمز ماندگاری ما در همه دوران‌ها بوده است.

لازم به ذکر است در پایان این جشنواره با حضور حجت‌الاسلام آل هاشم رییس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، سردار بهمن کارگر رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، سردار مرتضی قربانی رییس موزه انقلاب و دفاع مقدس و مریم مجتهدزاده رییس سازمان نشر آثار و مشارکت زنان در دفاع مقدس از مرضیه حدیده‌چی دباغ، پروین سریری و ملکی همسر جانباز شهید منوچهر مدق تقدیر شد.

گفتنی است همچنین از شش کتاب با عناوین «مادر، از تمام دلش چشم بست»، «مشک از روی دست فرشتگان»،«خوشبوترین گل سرخ برای من»، «زنان پایار»،«نگرشی بر سبک زندگی شهدا و ایثارگران» به صورت نمادین رونمایی شد.

علاوه بر این نویسندگان این آثار نیز با اهدای لوح تقدیر شدند./9666/گ503/ص

ارسال نظرات